ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چرا یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام نمی‌شود؟

0
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو:

چرا یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام نمی‌شود؟

شقاقی با تاکید بر اینکه نظام پرداخت در کشور از منطق عقلانی برخوردار نیست، ادامه داد: این وضعیت ناعادلانه و تبعیض آمیز باید اصلاح شود و تا زمانیکه چنین اوضاعی حاکم باشد، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همسان‌سازی حقوق کلیه کارمندان و بازنشستگان در کلیه سطوح انجام شود، در همین رابطه حقوق بازنشستگان در صندوق‌های مختلف اعم از کشوری، لشکری و تامین اجتماعی نیز با یکدیگر متفاوت است، بنابراین اقدام دیگری که در این رابطه باید انجام شود همسان‌سازی حقوق کلیه بازنشستگان در تمامی صندوق‌ها است، از سویی باید این همسان سازی در درجات و لایه‌های مختلف باید انجام شود تا ما بتوانیم شاهد ایجاد عدالت در نظام پرداخت و دستمزد حقوق بازنشستگان باشیم.
فرارو- حقوق بازنشستگان کشور چند سالی است که به دلیل افزایش تورم و به تبع آن گرانی‌های پی در پی مایحتاجی که برای زندگی لازم است، کفاف هزینه‌های بازنشستگان را نمی‌دهد و این مسئله آن‌ها را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است. این موضوع در کنار شنیده نشدن گلایه‌ها و خواسته‌های بازنشستگان و مشکلات دیگر سبب شده جمعیت بازنشستگان کشور به شدت تحت تاثیر مشکلات مالی قرار بگیرند و نسبت به حقوق بازنشستگی دریافتی خود اعتراض کنند.
به گزارش فرارو، برای حل مشکلات مالی و نارضایتی بازنشستگان از مبلغ حقوق بازنشستگی دریافتی زمزمه‌هایی از همسان سازی حقوق آن‌ها به میان آمد تا شکاف ایجاد شده بین حقوق و هزینه‌های بازنشستگان جبران شود و پس از حرف و حدیث‌های بسیار سال گذشته بود که ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه که از برقراری عدالت و نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف صحبت می‌کرد در مسیر اجرایی شدن قرار گرفت.
این در حالیست که دو مرحله از متناسب‌سازی صورت گرفت و بازنشستگان کشور بعد از دو مرحله متناسب‌سازی و افزایش قابل توجه حقوق بازنشستگی تاثیر مثبت آن را در زندگی احساس کردند و این کار مقداری از فشار‌هایی که از هر طرف زندگی آن‌ها را احاطه کرده بود کاست. قرار بر این شد که همسان سازی حقوق بازنشستگان در مسیر دائمی شدن قرار گیرد که دلایلی مانند ایجاد تورم و مشکل تامین بودجه‌ی این کار فعلا مانع از اجرایی شدن آن شده است.
چرا یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام نمی‌شود؟
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در نظام پرداخت حقوق و دستمزد کشور یک هرج و مرج و بلاتکلیفی شاهد هستیم، گفت: در بدنه دولت نیز در این رابطه عدم وحدت وجود دارد و اتفاق نظری در مورد میزان رشد و تعیین حقوق و دستمزد وجود ندارد، در حال حاضر نیز پرداخت حقوق کارمندان دولت نیز ناعادلانه است و آن‌ها به صورت یکسان دریافتی ندارند، بنابراین تا زمانی که چنین وضعیتی وجود دارد، نظام پرداخت در کشور اصلاح نخواهد شد.
وی با تاکید بر این که چنین وضعیتی تبعاتی همچون تبعیض، فساد و بی‌عدالتی به بار خواهد آورد، افزود: در حال حاضر کارمندان دولت نیز به دنبال آن هستند تا در شرکت‌های دولتی مشغول شوند، زیرا حقوق و مزایا در این نهادها۲ تا ۳ برابر دریافتی‌ها در بدنه دولت است، بنابراین بسیاری تلاش دارند تا به تاریکخانه دولت یعنی شرکت‌ها بروند تا بتوانند از منافع بیشتری برخوردار شوند.
شقاقی اضافه کرد: در مورد بازنشستگان نیز این وضعیت تشدید پیدا می‌کند، درحالی که باید حقوق این قشر از جامعه بیشتر از کارمندان باشد، به دلیل نیاز‌های که دارند مشاهده می‌کنیم که دریافتی آن‌ها بسیار کمتر از کارمندان فعلی است، به عنوان مثال در حال حاضر معلمان خواستار افزایش حقوق خود هستند در صورتی که بازنشستگان آموزش و پرورش نیز با مشکلات بیشتری نسبت به معلمان امروزی دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین در صورتی که قرار باشد حقوق معلمان اضافه شود، حقوق بازنشستگان فرهنگی نیز باید بالا برود.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: در این راستا باید ضریب حقوق بازنشستگان بیشتر از کارمندان به عنوان مثال ۱.۵ باشد یعنی اگر حقوق کارمند ۱۰ میلیون تومان است باید حقوق بازنشسته حدود ۱۵ میلیون تومان باشد، زیرا خرج بازنشسته بیشتر است، هزینه‌های سلامت و درمان، تفریح و سفر وخرج‌های روزمره آن‌ها سبب می‌شود که هزینه هایشان بالا رود، این درحالی است که بازنشستگان تنها حقوق می‌گیرند، اما کارمندان علاوه بر حقوق، پاداش، اضافه‌کار، مزایا، حق عائله و دیگر دریافتی‌ها را دارند بنابراین در این رابطه باید این اقدامات صورت گیرد تا شاهد همسان سازی حقوق بازنشستگان باشیم.
شقاقی با تاکید بر اینکه نظام پرداخت در کشور از منطق عقلانی برخوردار نیست، ادامه داد: این وضعیت ناعادلانه و تبعیض آمیز باید اصلاح شود و تا زمانی که چنین اوضاعی حاکم باشد، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همسان‌سازی حقوق کلیه کارمندان و بازنشستگان در کلیه سطوح انجام شود، در همین رابطه حقوق بازنشستگان در صندوق‌های مختلف اعم از کشوری، لشکری و تامین اجتماعی نیز با یکدیگر متفاوت است، بنابراین اقدام دیگری که در این رابطه باید انجام شود همسان‌سازی حقوق کلیه بازنشستگان در تمامی صندوق‌ها است، از سویی باید این همسان سازی در درجات و لایه‌های مختلف باید انجام شود تا ما بتوانیم شاهد ایجاد عدالت در نظام پرداخت و دستمزد حقوق بازنشستگان باشیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی امروز بسیار بحرانی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل وضعیت وخیمی که بر صندوق‌های بازنشستگی کشور و لشگری حاکم است، این صندوق‌ها بدون حمایت دولت نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند، در این رابطه دولت در بودجه سال آینده مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به این صندوق‌های اختصاص داده، این در حالی است که این روند باید اصلاح شود، زیرا ادامه فعالیت صندوق‌های بازنشستگی با وضعیت فعلی تبعات بسیاری را به دنبال دارد.
منبع : https://fararu.com/fa/news/528392

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار