ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

زراعت سنتی راه به جایی نخواهد بُرد :

0
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

زراعت و کشاورزی به عنوان  مولفه‌ای موثر در تسهیل رشد و پیشرفت کشورمان ، مستلزم برخورداری از ماشین آلات به روز و نوین زراعتی است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهم و نقش کشاورزی و زراعت در حصول پیشرفت اقتصادی بسیار برجسته و تاثیرگذار به نظر می رسد.به واقع فصل مشترک تمامی یا حداقل بخش قابل توجهی از کشورها و جوامع توسعه یافته به حصول توفیقات ویژه و برجسته در این حوزه معطوف می شود.

در نقطه مقابل ،موفق نشدن و وابستگی کشاورزی به کشورهای دیگر، بصورت ملموسی روند توسعه اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار داده و تحقق آن را با موانع و انسدادهایی جدی مواجه و همراه می‌سازد.

حصول پیشرفت در عرصه زراعت و کشاورزی مستلزم مجموعه ای از پیش نیازها و ضروریاتی همچون خاک حاصلخیز، آب کافی، شیوه های کشت نوین، برنامه ریزی دقیق، نیازسنجی هوشمندانه و ارزیابی صحیح نسبت به استعدادها و توانمندی های زراعتی و همچنین برخورداری از ادوات و تجهیزات کشاورزی پیشرفته است.

یکی از ایراداتی که کارشناسان و صاحب نظران عرصه زراعت به کشاورزی ایران وارد می دانند، به سنتی بودن آن باز می‌گردد.

به واقع برای بهره وری و دستیابی به محصولات با کیفیت تر،فاصله گرفتن از شیوه های سنتی و گرایش و نائل شدن به زراعت نوین و علمی،ضرورتی است که در فقدان و خلاء آن،مواجهه با موانع و مشکلات متعدد و عدیده دور از انتظار نخواهد بود.

در این میان،تامین و برخورداری از ماشین آلات و ادوات پیشرفته کشاورزی یکی از حلقه های مکمل دستیابی به زراعت نوین به شمار می رود.

کم نیستند فعالان و کارشناسانی که معتقدند یکی از پاشنه های آشیل و نقاط ضعف عمده، حوزه زراعت و کشاورزی در ایران به مستهلک بودن و فرسودگی ماشین آلات مربوط به این بخش، معطوف می شود.

چندی پیش رضا علیزاده، نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حمایت از صنایع فعال در حوزه تولید ماشین آلات و ادوات کشاورزی، اظهار کرد: با عنایت به حرکت کشاورزی به سمت و سوی زراعت نوین و پیشرفته،کشاورزی سنتی راه به جایی نخواهد برد.

علیزاده در تشریح برخی چالش‌ها و مشکلات پیش روی فعالان حوزه زراعت گفت: یکی از کاستی ها و محدودیت های موجود در عرصه مذکور به وسعت محدود اراضی زراعی برخی از کشاورزان معطوف می شود که این محدودیت و کوچکی مساحتِ اراضیِ مذکور، بنیه و توان مالی مطلوب برای تهیه و خرید ماشین آلات مورد نیاز کشاورزی را برای فعالانِ این بخش دشوار ساخته است.

وی معتقد است: محدودیت موجود در مساحت اراضی زراعی، در میزان کشت و بهره برداری نیز اثرگذار است و مجموعه این نارسایی ها، باعث می شود،کشاورزی و فعالیت در این حوزه برای طیف اشاره شده، مقرون به صرفه نباشد.

علیزاده، راهکار برون رفت از این مشکل را در تجمیع اراضی زراعی جستجو کرده و معتقداست در صورت تحقق این امر،  توان اقتصادی زارعت کنندگان و کشاورزان نیز ارتقاء می یابد و درنتیجه خرید و تهیه ماشین آلات کشاورزیِ مکانیزه، تسهیل خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می افزاید: علی‌رغم اقدامات انجام شده از سوی متولیان این امر(جهاد کشاورزی و وزارت صنایع) میزان حمایت ها کافی به نظر نمی رسد.

وی می‌گوید: وزارتخانه‌های مذکور و بانک عامل (کشاورزی) در حد توان، اقدامات مربوطه را در این عرصه اجرایی و عملیاتی کرده‌اند، بنابراین همچنان یکی از جدی ترین معضلات موجود در عرصه کشاورزی به تامین منابع مالی مورد نیاز باز می‌گردد.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی، بستر ساز توسعه کشاورزی و افزایش فرصت های شغلی

علی کرباسی،کارشناس حوزه زراعت و کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به واردات ادوات و تجهیزات کشاورزی نوین و پیشرفته از کشورهای دیگر اظهار کرد: استمرار این رویه نادرست ، فرصت ها و ظرفیت های بالقوهِ موجود در بخش مذکور را تضعیف می‌کند.

وی افزود: بطور یقین در صورت مدیریت واردات، انتقال فناوری روز در داخل کشور، ارتقای سطح سرمایه‌گذاری‌ها، رایزنی و مذاکره برای تولید تجهیزات زراعی و کشاورزی بصورت مشارکتی، روند توسعه کشاورزی در کشور بیش از پیش تسریع خواهد شد.

کرباسی بیان کرد: در صورت حصول این امر، علاوه بر تکمیل زنجیره  توسعه زراعت در ایران، در بخش مذکور نیز فرصت ها و موفقیت های برجسته ای حاصل خواهد شد.

این فعال در عرصه زراعت و کشاورزی گفت: امروزه فناوری و صنعت تولید ماشین آلات کشاورزی مکانیزه،  بصورت مجزا در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، زمینه ساز درآمدزایی های ویژه شده و  در صورت حصول پیشرفت و توفیقات هر چه بیشتر در این خصوص ، صرفه جویی ارزی و اشتغالزایی قابل توجهی در داخل کشور حاصل خواهد شد.

وی افزود: تلاش برای بازاریابی حرفه‌ای و تامین نیاز کشورهای منطقه در عرصه اشاره شده، از دیگر ضروریاتی است که به طور قطع با فراهم سازی و مُیَسَر شدن آن، شاهد کسب درآمدهای مطلوب و چشمگیری در بخش صادرات ماشین آلات و ادوات کشاورزی خواهیم بود.

کرباسی گفت: چندی پیش، رسانه ها از راه اندازی خط تولید ماشین آلات کشاورزی آلمانی در ایران خبر دادند که گام سازنده و نوید بخشی به شمار می رود .برخی از اخبار غیررسمی  نیز موید عملیاتی شدن اقدامات گسترده تر در بخش تولید ماشین آلات زراعی در ایران است که بنده از صحت و سقم آن بی اطلاع هستم. اما آنچه که واضح و مبرهن است، معطوف به این امر می شود که شرایط و وضعیت موجود فعلی، رضایت بخش نیست که اگر بود در بازار تجهیزات مذکور شاهد این میزان از تجهیزات خارجی و غیرایرانی نبودیم.

۲/۳ نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود

چندی پیش، علی توسطی، رییس اتحادیه فروشندگان ماشین آلات کشاورزی با اشاره به ضرورت تامین هر چه مطلوب تر نیازهای حوزه زارعت و کشاورزی اظهار کرد:  بارها به  لزوم تجهیز و نوسازی ماشین آلات کشاورزی در ایران تاکید شده است.

وی می افزاید: اکنون حدود یک سوم از نیاز داخلی کشور، به واسطه تولیدکنندگان و مراکز صنعتی داخلی و دو سوم دیگر از محل واردات تجیهزات از کشورهای دیگر تامین می شود.

به گفته این مقام مسوول ، حداکثر ۳۵ درصد از نیاز داخلی با اتکای به توان تولید داخلی فراهم می شود و قریب به ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیاز موجود با اتکای واردات تامین می شود.

طبق آمار در صورت برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی و تولیدی تجهیزات کشاورزی در داخل کشور، با تحولی چشمگیر و خیره کننده در عرصه مذکور مواجه خواهیم شد و  به یُمن حصول چنین موفقیتی، ضریب رشد و توسعه در عرصه زراعت و کشاورزی نیز مضاعف خواهد شد.

منبع : http://www.yjc.ir/fa/news/6282181

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار