ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

دستمزد پایین در مناطق کم‌برخوردار به مهاجرت نیروی کار به مناطق پردرآمد منجر می‌شود:

0
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مهاجرت معکوس نتیجه‌ی مزد منطقه‌ای

ابوی گفت: دستمزد پایین در مناطق کم‌برخوردار به مهاجرت نیروی کار به مناطق پردرآمد منجر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته کوروش یزدان رئیس کمیته مزد وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از نشست کمیته مزد برای تکمیل مطالعات مزد منطقه‌ای و جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات گروه‌های کارگری و کارفرمایی و سایر اعضاء درباره پژوهش موسسه تامین اجتماعی خبر داد تا بررسی شود زیرساخت‌های لازم برای اجرای مزد منطقه‌ای در کشور وجود دارد یا خیر.

هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن صنفی‌های کارگران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره مزد منطقه‌ای گفت: با طرح مزد منطقه‌ای به نظام ارباب رعیتی برمی گردیم افرادی که این موضوع را مطرح کردند مزد منطقه‌ای و توافقی را مدنظر دارند که در نهایت به تن دادن کارگر به مزدی که کارفرما تعیین می‌کند منجر می‌شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن صنفی‌های کارگران اظهار کرد: مزد منطقه‌ای وضعیت نقاط کم‌ برخوردار کشور را روز به روز بدتر از قبل می‌کند و باعث مهاجرت می‌شود و زحماتی که برای رونق روستاها کشیده شد تا مردم به روستاهایشان بازگردند و استخکام پایه‌های اقتصاد کشور که در گرو کشاورزی است رونق بگیرد از بین می‌رود چراکه با مزد منطقه دچار مهاجرت معکوس خواهیم شد.

ابوی بیان کرد: وقتی دستمزد در مناطق کم‌برخوردار نسبت به مرکز استان پایین‌تر باشد کارگران برای دستمزد بیش‌تر به مناطق پردرآمد‌تر مهاجرت می‌کنند و نظام عرضه و تقاضای نیروی کار بر هم خواهد خورد طرح مزد منطقه‌ای بسیار ناپخته است و به مهاجرت معکوس می‌انجامد.

وی افزود: طرح‌های بهتری از مزد منطقه‌ای در کشور قابل اجرا است در قانون کار ظرفیت برای توافقات و پیمان‌های دسته جمعی وجود دارد که اجازه می‌دهد در یک کار خاص نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی بر اساس واقعیت‌ها و نیازها مزدی را تعیین کنند که شاید بالاتر از دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد چون آن‌ها جنس کار را می‌شناسند و نمونه موفق این طرح در صنف‌های مختلفی مثل کارگران خبازی و کارگران کوره‌پز خانه انجام شده است.

دبیرکل انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: بر اساس قانون مزد منطقه‌ای این گونه است که کارگر و کارفرما برای مزد باهم توافق کنند اما در واقع این اتفاق نمی‌افتد و کارگر از روی اجبار مزدی که کارفرما تعیین می‌کند را می‌پذیرد و این مزد منطقه‌ای و توافقی نمی‌شود.

ابوی ادامه داد: گروه‌هایی که مزد منطقه‌ای را مطرح می‌کنند در قدم اول موافق افزایش دستمزد به اندازه خط فقر نیستند بلکه می‌گویند در مناطقی که افراد بیکار هستند اگر یک میلیون تومان هم درآمد داشته باشند بهتر از بیکاری است اما گروه‌های کارگری این موضوع راسوء‌استفاده از نیروی کار می‌دانند.

وی افزود: در روستا‌ها و شهرهای کوچک قیمت اقلام خوراکی و مصرفی ارزان‌تر از کلانشهرها نیست امکان دارد اجاره خانه کم‌تر باشد اما برخی هزینه‌ها در روستا‌ها و مناطق کم برخوردار بیش‌تر است و این طرح جای چکش کاری دارد اما با سیستمی که در حال حاضر وجود دارد مزد منطقه‌ای قابل اجرا شدن نیست.

برگرفته از : https://www.yjc.news/fa/news/8007026

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار