ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بازار ارز در چه وضعیتی است؟

0

برخی از تحلیلگران معتقدند شاید ظرفیت کاهش بیشتر قیمت دلار در این مقطع وجود ندارد و این امر در روند افزایشی قیمت دلار متشکل قابل مشاهده است.

به گزارش بنکر (Banker)، به اعتقاد فعالان بازار ارز در حال حاضر بازار ارز داخل به شدت خبری شده است. یعنی با انتشار یک خبر مثبت یا منفی قیمت‌ها نوسانان‌های شدیدی را ثبت می‌کنند. نمونه آن کاهش قیمت دلار پشت خطی به دنبال صحبت‌های رییس‌جمهور بود.

 روند بازار متشکل ارزی نشان می‌دهد به صورت کلی عرضه دلار متشکل با قیمت بازار آزاد هم‌جهت بود و در زمان‌های افزایش قیمت، عرضه دلار در بازار متشکل زیاد شد. مثلا در روز شنبه همراه با افزایش قیمت دلار عرضه آن به بیشترین مقدار سال جدید رسید.

علاوه بر این در سطوح بالای عرضه، تقاضا برای ارز عرضه شده در بازار متشکل وجود داشت. این امر نشان می‌دهد صرافی‌ها از خرید ارز در این قیمت‌ها راضی هستند. یعنی امیدی ندارند که قیمت خیلی بیش از این پایین رود و احتمال می‌دهند با استفاده از اخبار منفی از افزایش مقطعی قیمت دلار بهره بگیرند. در نتیجه تقاضا برای دلار در این سطوح قیمتی بالاست. باید به این نکته نیز توجه کرد، در مقاطعی که قیمت‌ها خیلی پایین می‌آید نرخ‌ها عمدتا برای خرید است و صرافی‌ها تمایلی به فروش ندارند و ممکن است عرضه برای تامین تقاضا کافی نباشد.

می‌توان فعالان بازار اعم از دارندگان دلار خانگی و فعالان بازاری را به دو دسته خوش‌بین و بدبین تقسیم کرد. دسته اول امید به کاهش قیمت دلار دارند و فروشنده هستند و دسته دوم امید به افزایش قیمت دلار دارند و خریدار هستند.

بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی تقاضای ارز مورد نیاز در ۲۴ مورد با نرخ صرافی‌های بانکی تامین می‌شود. ۲۳ مورد از این اقلام به صورت صریح مشخص است و مورد ۲۴ ام به سایر موارد اختصاص دارد. بر اساس مورد ۲۴ ام هر فرد با ارائه کارت ملی می‌تواند تا سقف سالانه ۲۰۰۰ یورو یا معادل دلاری آن ارز دریافت کند. در نتیجه با توجه به وجود تقاضا در سطوح پایین قیمتی محتمل است که بخشی از ارز از سیستم رسمی خارج شود و در سیستم سرمایه‌گذاری، کسب سود یا سفته‌بازی وارد شود.

کارشناسان به بازارساز پیشنهاد می‌دهند برای قیمت ارز نیز همانند نرخ بهره کریدور طراحی شد و نرخ هدف آن از تعادل تراز پرداخت‌ها استخراج شود. با این شرط که در تراز پرداخت‌ها تمامی مصارف به صورت واقعی در نظر گرفته شود.

در این حالت نرخی که استخراج می‌شود به نرخ بازار بسیار نزدیک است. در صورتی که نرخ ارز بازار آزاد با آن نرخ منطبق باشد و به آن سمت هدایت شود، دامنه نوسان‌ها در نهایت کاهش می‌یابد و تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار کم می‌شود. از دید کارشناسان اصل نوسان فارغ از جهت آن می‌تواند برای بازار و اقتصاد اتفاق منفی باشد بنابراین بازارساز می‌تواند از طریق کریدور بازار را با ثبات نگه دارد و بر اساس ورودی ارزی و نیاز آن نرخ هدف را تنظیم کند.

در نهایت می‌توان گفت، در حال حاضر بازار به اخبار واکنش شدیدی نشان می‌دهد و سیستم ارزی به گونه‌ای است که افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری و خروج ارز از سیستم رسمی محتمل است. نوسان‌های شدید و تغییرات شدید قیمتی در بازه‌های کوتاه زمانی در بازار رسمی و متشکل نیز در مقاطعی جذابیت را برای ورود تقاضای سرمایه‌گذاری زیاد می‌کند. در این شرایط خروج ارز از سیستم رسمی شانس نزدیک شدن به نرخ تعادلی را کاهش و تقاضای سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.

منبع : https://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار