ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

این دیگه یقینا خط مرگ است نه خط فقر!

0
خط فقر، ۴میلیون تومان؟ چه شوخی مضحکی!

میانگین خط فقر در کشور برای یک خانواده ۴ نفره ۴ میلیون تومان تعیین شده که این میزان برای شهر‌های بزرگ مثل تهران بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان برآورد می‌شود این سخنان معاون اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده خط فقر به معنای حداقل هزینه‌های مورد نیاز زندگی بوده و با استاندارد نرمالی که در اذهان عمومی وجود دارد متفاوت است.

روزنامه آفتاب یزد: کسی نیست که نداند وضعیت اقتصادی کشور و به دنبال آن شرایط مالی مردم چقدر نامناسب است. این مسئله آنقدر قابل لمس و روشن است که نمونه کوچک آن را می‌توان در اتوبوس خوابی برخی از مردم دید یا سفره‌هایی که هرروز کوچکتر می‌شود. اما نهادی چون وزارت کار که کوچکترین وظیفه آن حفظ و صیانت از نیروی کار به ویژه کارگران است، انگار نمی‌خواهد شرایط موجود جامعه را قبول کند یا اینکه می‌خواهد همه چیز را خوب جلوه دهد تا انتظارات را نسبت به خودشان کم کند که مسئولانش از وزیر کار گرفته تا معاونش، ادعاهای عجیبی را مطرح می‌کنند.

خط فقر، ۴میلیون تومان؟ چه شوخی مضحکی!

حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار معتقد است که هنوز هم می‌توان با یک میلیون تومان شغل ایجاد کرد و حالا هم معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه، یعنی داریوش ابوحمزه ادعایی عجیب‌تر را مطرح کرده و می‌گوید: «متاسفانه نهادهای مختلفی شروع کردند عددهایی را حالا با انگیزه‌های مختلف برای خط فقر مطرح کردند و یکی از این اعداد، ۱۰ میلیون تومان برای خط فقر بود.

این عدد مبنای علمی و کارشناسی ندارد و با این ۱۰ میلیون، ۹۰ درصد ایرانی‌ها زیر خط فقر می‌آیند. خط فقر برمبنای حداقل کالری مورد نیاز افراد در ماه براساس یک استاندارد بین‌المللی تعریف می‌شود که ۲ هزار و ۱۰۰ کالری برای هر فرد است. این خط فقر خوراکی است.

خط فقر، ۴میلیون تومان؟ چه شوخی مضحکی!

به طور طبیعی هر فرد هزینه‌های غیرخوراکی هم دارد که با یک ضریبی، خط فقر خوراکی به بقیه هزینه‌ها تعمیم داده می‌شود. خط فقر به طور میانگین در کشور برای خانوار ۴ نفره حدود ۴ میلیون تومان و برای شهر تهران کمی بیشتر و نزدیک به ۵ میلیون است. ممکن است در ذهن شما استاندارد نرمالی باشد، ما از این استاندارد صحبت نمی‌کنیم بلکه در رابطه با خط فقر که یک استاندارد بین‌المللی برای حداقل معیشت است، صحبت می‌کنیم.»

واکنش کاربران

نکته اینجاست که این مقام مسئول و امثال او آنقدر از مردم فاصله گرفته‌اند که نمی‌دانند، ۴ میلیون فقط پول اجاره خانه آنهم در مناطق رو به پایین است؛ خرید خوراک و پوشاک که دیگر پیشکش. از سوی دیگر معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه در حالی خطر فقر را ۴میلیون تومان می‌داند که چندی پیش علی رضایی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه طبقه متوسط جامعه در حال از بین رفتن است، گفته بود: «مشکل جوامع جهان سوم، فقر و فساد و از همه مهمتر تبعیض است درحالی که اگر منابعی هست، باید برای همه باشد و نهادهای حمایتی با این حجم منابع باید بگویند که چه خدمتی به طبقات ضعیف جامعه کردند.

خط فقر، ۴میلیون تومان؟ چه شوخی مضحکی!

واقعیت‌ها باید به مردم گفته شود و انقباضی و یا انضباطی بودن بودجه دردی از مشکلات مردم دوا نمی‌کند زیرا مردم انتظار دارند که وضع تولید، اشتغال و معیشت آن‌ها بهبود یابد و هر بودجه‌ای که به بهبود معیشت مردم کمک نکند، ۲ ریال هم نمی‌ارزد. مرکز آمار، خط فقر را ۱۲ میلیون اعلام کرده است درحالی که بسیاری از طبقات ضعیف جامعه با یارانه ۴۵ هزار تومانی و حقوق روزمزد، معیشت خانواده را تامین می‌کنند.» حالا این ادعا و اظهارات داریوش ابوحمزه با بازتاب‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.

یکی از کاربران در این باره نوشته است: «خیلی کودکانه صحبت می‌کنه وای به حال این ملت با این معاون وزیرش».یکی دیگر از کاربران گفته است: «تو تاریخ گیر کرده. ۴ میلیون کرایه خانه هم نمیشود تا چه برسد به کل معیشت زندگی!»

دیگری نوشت: «حقوق کارگر و کارمندی که ده روز اول تمام میشه کمی خجالت بکشید از مردم».یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «مستمری ازکارافتادگی من که بیش‌از مبلغ اعلامی است ظرف ۳ روز تمام می‌شود».

خط فقر، ۴میلیون تومان؟ چه شوخی مضحکی!

کاربران دیگر نوشته اند: «بدون احتساب مسکن و اجاره عرض فرمودید؟ یعنی ملت ما در فضا زندگی می‌کنند و به چارچوب خانه به عنوان سرپناه احتیاجی ندارند؟ شما بفرمایید در کجای شهرهای بزرگ ایران میتوان با ۴ میلیون خانه اجاره نمود با فرض حداقل ۲۰۰ میلیون پول پیش اجاره (شما فقط سود بانکی تهیه این مبلغ را حساب نفرمایید). در ضمن هزینه بهداشت و تحصیل و…پیشکش تان»، «قبل از هرگونه اظهار نظر درباره اقتصاد یک خانواده بهتر بود اول فرمول محاسبه خط فقر هر خانوار را عنوان می‌کردی بعد اظهار نظر می‌فرمودی، شما هم نه از اقتصاد خانوار چیزی می‌دانی و نه از فشار مضاعف تورم بر خانواده و نه از خط فقر»

«چرا فضایی حرف می‌زنید؟ مگر شما در این کشور زندگی نمی‌کنید؟ چرا فرار رو به جلو می‌کنید؟»، «یعنی اگه به خودش این حقوق را بدهند می‌تواند زندگی کند؟»، «بسیار حرف عجیبی است. ۴ میلیون برای گذران زندگی یک فرد تنها هم سخته. چقدر اجاره بده چقدر بخوره؟»، «الان کرایه یک خونه ۴۰ متری ۵ تومانه. بعد چطور با ۴ میلیون میشه زندگی کرد؟»، «خط فقر دو نفره وزندگی ساده ماهی ده، دوازده میلیونه»، «یعنی فتوسنتز هم کنی چهارتومن جواب نمیده»، «آقا این دیگه یقینا خط مرگ است نه خط فقر! یعنی هر نفر روزی ۱/۴ دلار! احتمالا مزاح می‌فرمایند».

برگرفته از : https://www.shahrekhabar.com/news/164178726025881

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار