ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

انتقال قهری سهام کِی و چگونه انجام می‌شود؟

0

کارشناس حقوقی بازار سرمایه گفت: مرجع رسیدگی کننده به درخواست نقل و انتقال قهری سهام، شرکت سپرده گذاری مرکزی است.

مرتضی شهیدی کارشناس حقوقی بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در رابطه با این پرسش که نقل و انتقال قهری سهام چیست؟ اظهار کرد: نقل و انتقال اوراق بهادار و سهام در بازار سرمایه مطابق آیین نامه معاملات باید در چهار چوب رقابت و حراج باشد. یعنی سفارش فروشنده‌ای که پایین‌ترین قیمت و خریداری که بالاترین قیمت را گذاشته است زمانی که با یکدیگر مچ شدند معامله اتفاق می‌افتد و خارج از این چهارچوب نقل و انتقال صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس حقوقی در ادامه بیان کرد: در مواردی که طرفین قرارداد امکان نقل و انتقال ارادی در چهارچوب بورس و فرابورس را ندارند، قانون‌گذار به آن‌ها این اجازه را داده است که نقل و انتقال خارج از بورس صورت گیرد. به طور مثال زمانی که شخصی فوت می‌کند و اموال فرد به وراث می‌رسد. در این جا سهام و اوراق بهادار در کد بورسی فرد فوت شده است که دیگر در قید حیات نیست. برای این که سهم به وراث منتقل شود باید نقل و انتقالی توسط سپرده گذاری مرکزی از کد مالکیت متوفی به کد مالکیت وراث صورت گیرد؛ که در اثر حکمی با ابلاغ دادگاه است. در این حکم که انحصار وراث نام دارد، مشخص می‌شود که اوراق بهادار چگونه باید بین افراد توسط سپرده گذاری مرکزی تقسیم شود.

شهیدی در ادامه افزود: مرجع رسیدگی کننده به این درخواست که نقل و انتقال قهری نام دارد شرکت سپرده گذاری مرکزی است. این شرکت با دریافت برگه انحصار وراثت از دادگاه اقدام به نقل انتقال سهام خارج از بورس و فرابورس می‌کند.

این کارشناس حقوقی در ادامه تصریح کرد: حال اگر وراثی تمایل به انتقال سهام فرد فوت شده به کد شخصی خود نداشته باشند می‌توانند به یکی از وراث وکالت دهند تا آن ورثه با آن وکالتی که دارد اقدام به فروش سهم در بازار نماید و بعد پول حاصل از فروش بین وراث تقسیم شود.

این کارشناس حقوقی در رابطه با این پرسش که متقاضی پس از انجام کارتقسیم سهم بین ورثه، چگونه از پایان کار خبردار می‌شود؟ اظهار کرد: اگر پرونده از دفتر پیشخوان ارسال شده باشد یک پیامک که بیان کننده انجام کار است به شماره تماس همراه متقاضی تشکیل پرونده ارسال می‌شود.

منبع : https://www.yjc.news/fa/news/7906897

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار