ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

از زندگی مجردی راضی هستیم!

0

معنی خوب بودن در ازدواج به معنی این است که هر دو طرف در زندگی در رابطه باهم پایبند باشند و به یکدیگر تعهد داشته باشند و این تعهد فقط مختص پسر‌ها و دختر‌ها نیست و بزرگ‌ترین مشکلی که جامعه ما را به چالش بین زن و مرد می‌کشاند بی‌تعهد بودن دختر‌ها و پسر‌ها به یکدیگر است.

به گزارش ایلنا به نقل از دیده بان؛ این روز‌ها وقتی به بازارهای شوش سری بزنیم می‌بینیم که دیگر خبری از اون هیاهو و خرید جهیزیه نیست و در چند سال گذشته مادر و دخترانی را که با خوشحالی به همراه دخترانشان از این مغازه به آن مغازه می‌رفتند را با تعداد بیشتری می‌دیدیم اما این روز‌ها آنقدر آمار ازدواج پایین آمده که وقتی به گوشه و کنارمان نگاهی می‌اندازیم می‌بینیم که تقریبا همه جوانان اطرافمان مجرد هستند و تعداد کمی از آن‌ها ازدواج کرده‌اند.

وقتی برای تهیه یک گزارش سری به بازارهایی زدم که دختران و پسران برای تهیه ملزومات زندگی به همراه خانواده‌های خود به بازار آمده بودند با چند نفری از آن‌ها صحبت کردم و نظر چند نفر از آن‌ها را در مورد ازدواج جویا شدیم.

برای مصاحبه با یکی از این دختران داخل مغازه‌ای شدم که سن و سال کم آن دختر جوان نظر مرا به خود جلب کرد و نزدیک او شدم و نظرش را راجع به ازدواج پرسیدم و گفت: به نظر من ازدواجی خوب است که در مرحله اول انتخاب درست داشته باشیم و خودمان بدانیم از ازدواج چه می‌خواهیم و بعد به یک نفر دیگر تعهد بدهیم. ما هردو برای آینده خود برنامه‌هایی داریم که باید برای رسیدن به آینده تلاش کنیم و ازدواج نباید مانع پیشرفت ما شود.

علی؛ پسر ۳۷ ساله‌ای است که در بازار بلور فروشان فروشنده است. او می‌گوید: وقتی به ازدواج فکر کنم نمی‌دانم چرا یاد خریدارو فروشنده می‌افتم و فکر می‌کنم که دختران امروزی‌‌ همان مجسمه‌های پشت وی‌ترین هستند و نمی‌شود به آن‌ها نزدیک شد و دخترانی هم هستند که فقط به فکر معامله بین طرفین هستند که اگر این معامله را قبول کنی باید تاوان سنگینی را در آینده پس بدهی، البته ناگفته نماند که دختران خوب هم هنوزهستند ولی این روز‌ها شرایط زندگی بسیار سخت است و جوانان تصمیمی برای آینده خود ندارند.

سحر دختر جوانی است که از سرو وضعش مشخص بود روزهای متمادی در مراکز خرید به دنبال انواع مانتو و کیف و کفش است تا ظاهری مطابق با مد روز داشته باشد؛ به همراه مادرش در بازارشوش در حال قدم زدن بودند نزدیکشان رفتم و از او سوال کردم برای خرید جهیزیه به اینجا آمده‌اید؟! دختر جوان با تندی نگاهم کرد و گفت: چرا باید همه دختران ازدواج کنند و دلیل ازدواج کردن را من نمی‌فهمم من خودم برای خودم هم شغل دارم و هم درآمد و احتیاجی به کسی ندارم و در کنار خانواده‌ام زندگی می‌کنم و خوش می‌گذرانم.

او ادامه داد: اگر ازدواج کنم باید مسئولیت زندگی را به عهده بگیرم و هیچ وقتی برای خودم ندارم و پس از آن هم باید بچه دار شوم و بچه داری را هم به کارهای خانه اضافه کنم.

مادر سحر با غضب به دخترش نگاه کرد و گفت: زمان قدیم که من ازدواج کردم بحث این حرف‌ها نبود، پدرو مادرم یک روز مرا صدا کردند و گفتند دختر جان وقت ازدواجت رسیده باید به خانه شوهر بروی و یک نفر، تو را از ما خواستگاری کرده و شرایط ازدواج برای این پسر فراهم است و از نظر ما خانواده خوبی هم دارد و من هم به اعتماد پدرم «علی» را انتخاب کردم و بعد از گذشت ۳۵ سال زندگی بسیار خوشحالم که به حرف پدر خدا بیامرزم گوش کردم ولی جوان‌های حالا اصلا حرف بزرگتر‌هایشان را قبول ندارند.

شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت

بعد از این همه بحث و گفت‌و‌گو متوجه شدم دلیل اصلی ازدواج نکردن جوانان شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است و نمی‌خواهند قبول کنند که اگر انتخاب درست در زندگی داشته باشند، می‌توانند در آینده موفق‌تر از زمان مجردی خود باشند.

نمی‌توانم بگویم دلیل اصلی ازدواج نکردن جوانان چیست!

شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که از زیر بار رفتن مسئولیت زندگی فرار می‌کنند و حتی جوانانی هم که ازدواج می‌کنند در مقابل یکدیگر باز شانه خالی می‌کنند و معنی مسئولیت پذیری و تشکیل خانواده هنوز برای آن‌ها جا نیفتاده است.

ازدواج سفید در ایران روز به روز در حال افزایش است، همچنین در ۹ ماه آخر سال ۲۰۱۵ تعداد کسانی که ازدواج کردند ۳. ۴ درصد کاهش پیدا کرد و از سویی طلاق هم در ایران نسبت به سال قبل آن ۴. ۲ درصد رشد پیدا کرده است.

«فاطمه ذوالقدر» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه کمسیون فرهنگی، دلیل ازدواج نکردن جوانان را مشکلات اقتصادی در جامعه دانست و گفت: متاسفانه بدلیل مشکلات اقتصادی بیکاری وعدم اشتغال وهمینطور بالا بودن سطح توقع بعضی از خانواده‌ها وبه تبع آن دامن زدن این توقعات در جامعه شاهد آمار پایین ازدواج هستیم.

به گفته ذوالقدر، در نخستین مرحله باید زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم کنیم وچاره‌ای اساسی برای معضل بیکاری اندیشید و دوما از طریق فرهنگ سازی و با کمک رسانه‌ها از جمله مطبوعات، سینما، صدا وسیما وهمچنین با بهره گیری از قدرت وتوان تاثیرگذارفضای مجازی نسبت به ترویج زندگی ساده وازدواج‌های بدون تشریفات خانواده‌ها وجوانان راتشویق وترغیب کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از بهترین و با دوام‌ترین نوع ازدواج‌ها در شرایط کنونی ازدواج‌های دانشجویی است چرا که زوجین هر دو در هنگام تحصیل همدیگر را بهتر درک کرده ودر جهت دست یافتن به آینده بهتر در کنار درس و تحصیل دانش تلاش خواهند کرد و طبیعی است ازاینگونه ازدواج‌ها توقع تشریفات در بین جوانان و خانواده‌هایشان نیست.

آمار طلاق نگران کننده است

او با اشاره به آمار طلاق در سه ماه گذشته گفت: ۳۹ هزار و ۹۸۱ واقعه طلاق طی سه ماه امسال به ثبت رسیده است که نسبت بـه مـدت مشـابه سـال قبـل ۱۷. ۵ درصـد افـزایش داشته است.

عضو هیئت رئیسه کمسیون فرهنگی خاطر نشان کرد: بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی ۲۵-۲۹ ساله با ۹ هزار و ۸۵۵ واقعه بوده است و بیشترین طلاق ثبت شده زنان در گروه سنی ۲۵-۲۹ ساله با ۹ هزار و ۳۹۴ واقعه بوده است.

ذوالقدر بیشترین آمار طلاق را در سه ماهه اول سال اعلام کرد و گفت: در سه ماهه اول سال جاری بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده، مربوط به ترکیب سنی مردان ۳۰-۳۴ سال است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق آمارهای موجود در سه ماهه اول، ۱۹۰ هزار و ۷۲۱ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است که نسبت به مـدت مشـابه سـال قبـل ۹. ۷ درصـد افـزایش داشته است.

به گفته ذوالقدر، در سه ماهه اول سال ۱۳۹۴ بیشترین ازدواج ثبت شده، پسران در گروه سنی ۲۵-۲۹ ساله به تعداد ۷۱ هزار و ۴۶۱ نفر بوده است. همچنین بیشترین ازدواج ثبت شده دختران در گروه سنی ۲۰-۲۴ ساله با رقم ۵۹۳۷۶ نفر بوده است.

دلیلی برای ازدواج نکردن جوانان نمی‌توانیم بگوییم، اشتغال، مسکن و مخارج زندگی شاید مهم‌ترین دلایل ازدواج نکردن جوانان باشد که جوانان را می‌ترساند که مسئولیت زندگی را بپذیرند و جوانان با این شرایط از قبول مسئولیت زندگی فرار می‌کنند و حتی جوانانی هم که ازدواج می‌کنند در مقابل یکدیگر از زیر بار مسئولیت‌ها فرار می‌کنند و نمی‌توانند معنی مسئولیت پذیری و معنی کلمه تشکیل خانواده را درک کنند.

معنی خوب بودن در ازدواج به معنی این است که هر دو طرف در زندگی در رابطه باهم پایبند باشند و به یکدیگر تعهد داشته باشند و این تعهد فقط مختص پسر‌ها و دختر‌ها نیست و بزرگ‌ترین مشکلی که جامعه ما را به چالش بین زن و مرد می‌کشاند بی‌تعهد بودن دختر‌ها و پسر‌ها به یکدیگر است. شاید با خود بگوییم برخی از مردهای ایرانی بی‌اخلاق باشند ولی آیا همه زن‌های ایرانی هم آنطور که ما می‌گوییم با اخلاق هستند!

منبع : http://www.ilna.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار