ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بدهی تامین اجتماعی به بانک‌ها از مرز ۵۰ – ۶۰هزار میلیارد تومان فراتر رفته است:

0

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تغییر قانون کار و تامین اجتماعی خیانت به کارگران است/ عده‌ای دنبال پیاده‌کردن نظام برده‌داری هستند/ صداوسیما دوربین‌اش را رو به درهای وزارت کار بگذارد/ نماینده‌های مجلس قانون و قانونگذاری را یاد بگیرند.

عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر در خیلی از شهرک‌های صنعتی کارفرمایان به دنبال کارگر می‌گردند، اما کارگران وقتی می‌بینند که در این کشور ارزشگذاری به سمت دلالی و واسطه‌گری و تا حدودی کارهای خدماتی است و وقتی می‌بینند با ده روز کار در این حوزه‌ها می‌توانند حقوق کل ماه یک کارگر را به دست بیاورند، دیگر رغبتی برای کار کردن در حوزه‌های مولد ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهبود فضای کسب‌وکار، ایجاد اشتغال و افزایش تولید از مجرایِ اصلاح قانون کار و قانون تامین اجتماعی بحثی است که بارها از طرف مسئولان و نمایندگان مجلس مطرح شده است. به تازگی نیز صداوسیما در برنامه‌ای تحت عنوان «چشم‌انداز» به این موضوع پرداخته و بر اصلاح این قوانین به عنوان یکی از راه‌های اساسی کمک به کارفرمایان برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال تاکید دارد.

تعجب کارشناسان سازمان جهانی تامین اجتماعی از قوانین مداخله‌گرایانه‌ی مجلس و دولت

برخی از نمایندگان به قوانین اشراف ندارند 

اکبر شوکت (عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی) در خصوص تاکید عده‌ای بر تغییر قوانین کار و تامین اجتماعی می‌گوید: ببینید سازمان تامین اجتماعی یکسری محاسبات اکچوئری دارد که در کل دنیا مرسوم است. به عبارتی با توجه به وضعیت اشتغال، سن امید به زندگی، وضعیت درمانی، رفاه، میزان مرگ و میر و میزان حوادث در جامعه محاسباتی انجام می‌شود و براساس آن، سنی به عنوان سن بازنشستگی و معیاری برای پرداخت حق بیمه مشخص می‌شود و در نهایت مبلغی که کارگر و کارفرما باید به عنوان حق بیمه پرداخت کند، تعیین می‌شود. این محاسبات در کشور ما نیز انجام شده و مربوط به سال ۵۲ است، یعنی ۴۸سال از آن می‌گذرد و اتفاقا اگر ما بخواهیم آن را به‌روز کنیم سازمان تامین اجتماعی باید مبلغی بیشتر به عنوان حق بیمه دریافت کند.

شوکت ادامه داد: نمایندگانی که به دنبال تغییر قانون هستند، در سفرهای خارجی خود بروند ببینند برچه مبنایی این حق بیمه‌ها دریافت می‌شود و چه امکانات و خدماتی به آن مجموعه‌ها داده می‌شود. متاسفانه نمایندگان مجلس ما بر قوانین تسلط ندارند و متوجه موضوع نیستند. ما در زمان ریاست آقای لاریجانی در مجلس از ایشان خواستیم حداقل یک دوره‌ی آموزش قانون برای نمایندگان بگذارند که بدانند قانون و قانونگذاری چیست و چه تاثیری می‌تواند روی مسائل مختلف از جمله معیشت مردم داشته باشد.

وی افزود: خیلی از این نمایندگان به قانون تامین اجتماعی آگاهی ندارند و فقط چون زمانی حق بیمه‌ای به سازمان پرداخت کرده‌اند، این زخمی شده بر پیکر نماینده و می‌خواهد هر جور شده این زخم را جبران کند. سازمان تامین اجتماعی برمبنای قوانینی ایجاد شده است که نمایندگان مجلسِ پیش از انقلاب اتفاقا کارشناسانه آن تصویب کرده‌اند.

عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی بیان کرد: چند سال پیش مرحوم نوربخش، کارشناسان سازمان جهانی تامین اجتماعی و سازمان جهانی کار را به ایران دعوت کرد تا وضعیت دریافت حق بیمه را بررسی کنند. برای آن‌ها عجیب بود که چرا نمایندگان مجلس و دولت به صورت مداخله‌گرایانه قوانینی را برای تامین اجتماعی گذاشته بودند بدون اینکه بار مالی آن را ببینند. آن‌ها می‌گفتند این اقدامات اصلا عقلانی نیست.

دستمزدِ پایین فعالیت‌های مولد، دستمزد بالای فعالیت‌های دلالانه

کارگران رغبتی به کار در محیط‌های تولیدی ندارند

شوکت با اشاره به اقدامت سازمان تامین اجتماعی در کشورهای دیگر گفت: در زمان آقای نوربخش همچنین قراردادی با سازمان تامین اجتماعی آلمان در خصوص حوادث ناشی از کار بسته شد؛ کارشناسانی که به آنجا رفتند، دیدند در آلمان بیمارستان‌های ویژه‌ی حوادث ناشی از کار وجود دارد. یعنی علاوه بر اینکه در زمینه پیشگیری فوق‌العاده سختگیرانه عمل می‌کنند و حوادث کار را نردیک به صفر رسانده‌اند، در حوزه‌ی درمان نیز بیمارستان‌هایی دارند که کارگر را تا مرحله‌ی بازگشت به کارگاه آماده می‌کنند. ببینید آن‌ها چقدر برای نیروی انسانی ارزش قائل می‌شوند؛ اما اینجا صداوسیما کارشناسانی می‌آورد که تمام هم وغمش کوبیدن نیروی کار است.

وی با بیان اینکه قانون کار به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: سیاستهای کلان دولت‌ها و قوانینِ اشتباهی که نمایندگان مجلس وضع کرده‌اند کار را به جایی رسانده که امروز هیچ کارگری حتی رغبتی به کار کردن در محیط‌های تولیدی و مولد ندارد.

شوکت اظهار کرد: در حال حاضر در خیلی از شهرک‌های صنعتی کارفرمایان به دنبال کارگر می‌گردند، اما کارگران وقتی می‌بینند که در این کشور ارزشگذاری به سمت دلالی و واسطه‌گری و تاحدودی کارهای خدماتی است و وقتی می‌بینند با ده روز کار در این حوزه‌ها می‌توانند حقوق کل ماه یک کارگر را به دست بیاورند، دیگر رغبتی برای کار کردن در حوزه‌های مولد ندارند.

عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی تصریح کرد: صداوسیما چرا زمانی که سیاستهایی در راستای حمایت از واسطه‌گری و دلالی انجام می‌شد، سکوت کرده بود؟ آن زمان به فکر افزایش تولید نبود؟ چرا نمایندگان به جای اینکه به این مسائل فکر کنند به قانون کار و تامین اجتماعی حمله می‌کنند؟

قانون کار نصفه و نیمه اجرا می‌شود

عده‌ای به دنبال پیاده‌کردن نظام برده‌داری هستند

شوکت تاکید کرد: اگر همین قانون کار که به شکل نصفه و نیمه از کارگران حمایت می‌کند هم حذف شود، دیگر هیچ کارگری حاضر نخواهد بود در حوزه‌های مولد کار کند. خود نمایندگان می‌دانند که قانون کار درست اجرا نمی‌‎شود که اگر به درستی اجرا می‌شد، اتفاقا هم کارفرما و هم کارگر راضی می‌شدند. ما به جای اینکه به کارفرما بگوییم برای نیروی انسانی ارزش قائل شود و شخصیت و کرامت او را حفظ کند، با ضربه به قانون کار همین حقوق حداقلی را هم می‌خواهیم از او بگیریم؟

وی با اشاره به دستمزد پایین کارگران گفت: وقتی سبد معیشت از ده میلیون بالاتر است و حداقل حقوق تنها ۳۵درصد از آن را پوشش می‎دهد، چگونه می‌توانیم از مزد توافقی صحبت کنیم؟ با این حقوق کارگر باید از خیلی از هزینه‌های اساسی خود بزند. این کارشناس مجری که حقوق ده یا چند ده میلیونی می‌گیرد و نماینده‌ای که هم حقوق ده یا چند ده میلیونی مجلس را دارد و هم خارج از مجلس برای خودش کسب و کاری راه انداخته، نمی‌تواند خود را جای کارگر بگذارد و ببیند او چه وضعیتی دارد.

شوکت تصریح کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای می‌خواهند نظام سرمایه‌داری ظالم را برکشور حاکم کنند، البته همین الان هم در چنین وضعیتی هستیم اما ظاهرا می‌خواهند همین اندک قوانینِ حمایتی هم از بین برود و به برده‌داری وحشتناک برسیم.

عضو کارگری هیئت امنای تامین اجتماعی تاکید کرد: انتهای این مسیری که این افراد از آن صحبت می‌کنند و با ابزار تبلیغاتی صدا و سیما به دنبال موجه نشان دادنِ آن هستند، چیزی جز افزایش فقر و فلاکت در جامعه و بزرگ‌تر شدن نهادهایی چون کمیته‌ای امداد و بهزیستی نیست.

نمایندگان مجلس دائم به وزیر کار آدم معرفی می‌کنند! 

شوکت در واکنش ادعای برخی مبنی براینکه چون تامین اجتماعی درگیر فساد است پس قانون آن باید تغییر کند، گفت: اول اینکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان درآمد – هزینه است. به هر حال در این سازمانِ به این بزرگی تخلفاتی هم پیدا می‌شود و این تخلفات اتفاقا ناشی از همین دخالت نمایندگان مجلس است.

وی ادامه داد: من از همین صداوسیما می‌خواهم دوربین‌های خود را روبه‌روی درهای وزارت کار بگذارد تا ببیند روزانه چند نماینده مجلس، پرونده به دست وارد وزارت کار می‌شوند. نمایندگان مجلس دائم به وزیر کار آدم معرفی می‌کنند و جا مشخص می‌کنند؛ مثلا می‌گویند فلان فرد را مدیرعامل فلان هلدینگ کند! ما دو جلسه با وزیر کار داشتیم که در هر دو جلسه نمایندگان می‌آمدند و وزیر کار مجبور بود برود پیش آن‌ها. اگر نمایندگان پیگیر حوزه‌ی انتخابیه‌ی خود هستند چرا در در مجلس آن را پیگیری نمی‌کنند؟ آیا باید حتما به صورت خصوصی وزیر کار را ببینند؟

شوکت تصریح کرد: این‌ها تخلفات و فساد به وجود می‌آورد. اتفاقا ما فکر می‌کنیم اگر اختیارات تام دست بدنه‌ی تامین اجتماعی باشد، آدم‌های متخصص‌تری روی کار می‌آیند. باید سامانه‌های شفافیت را گسترش دهیم تا اقدامات هر کسی مشخص شود و اگر کسی که به عنوان هیئت مدیره می‌نشیند، معرفش نیز مشخص باشد. من فکر می‌کنم اگر معرف‌ها معلوم باشند می‌بینیم که نصف آن‌ها را نمایندگان مجلس معرفی کرده‌اند.

عضو کارگری هیئت امنای تامین اجتماعی افزود: اگر تخلفی هم وجود دارد، بخش زیادی از آن ناشی از همین دخالت عوامل بیرونی است. البته اگر میزان این تخلفات را به نسبت درآمدها و هزینه‌کردها مقایسه کنیم، عدد ناچیزی می‌شود. در هر حال این موضوع بهانه‌ی خوبی برای تغییر قانون نیست.

بدهی تامین اجتماعی به بانک‌ها از مرز ۵۰ – ۶۰هزار میلیارد تومان فراتر رفته است

وی تاکید کرد: تامین اجتماعی متعلق به کارگران است؛ همین الان تامین اجتماعی ماهیانه ۳ – ۴هزارمیلیارد تومان کسری بودجه دارد و وام با بهره‌ی ۳۵درصد گرفته است. اگر می‌خواهند این وضعیت را بدتر کنند، قانون را تغییر دهند اما بدانند که خشک و‌تر با هم می‌سوزد و بالاخره سر شلاقی که بر تن کارگران می‌زنند در نهایت به آن‌ها هم می‌خورد.

شوکت تصریح کرد: من اخباری دارم که متاسفانه بدهی تامین اجتماعی به بانک‌ها از مرز ۵۰ – ۶۰هزار میلیارد تومان فراتر رفته و به اموال فروشی روی آورده است. حال این روزهای سازمان، حال انسانی است که لباس خود را می‌فروشد تا شکم خود را سیر کند. نمی‌دانم چه چیزی از تامین اجتماعی باقی مانده که اینها چشم طمع به آن دوخته‌اند.

وی بیان کرد: الان باید عاقلانه تصمیم گرفت و به فریاد سازمان تامین اجتماعی رسید. باید برای پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی تصمیم گرفت نه اینکه صداوسیما برنامه‌ای بگذارد و این سازمان را بکوبد. دیگر چیزی از این سازمان نمانده است.

شوکت بیان کرد: کارگران به اندازه‌ی کافی از تصمیمات و سیاستهای غلط سیاستگذاران آسیب دیده‌اند. کارفرمایان نباید فکر کنند که با تغییر قوانین منفعت می‌کنند بلکه برعکس آن‌ها نیز به شدت از این روند آسیب خواهند دید.

وی ادامه داد: دولت آقای رئیسی فعلا اول راه است و ما امیدواریم وارد بازیِ آسیب‌زدن به سازمان تامین اجتماعی و کارگران نشود. وزیر کار نیز تازه سازمان را تحویل گرفته‌اند، من مطمئن هستم ایشان بعد از اینکه بر مسند بنشینند متوجه خواهند شد که حوزه‌ی اجرا و کارشناسی با هم فرق دارد.

عضو کارگری هیئت امنای تامین اجتماعی در پایان تاکید کرد: خدمت به کارگران این نیست که قانون کار را به نفع دلال‌ها و واسطه‌ها و قانون تامین اجتماعی را به نفع کارفرمایان تغییر دهیم؛ اتفاقا اسم این کار خیانت به کارگران است.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار