ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

از سهام بورسی می‌توان جای مهریه استفاده کرد؟

0

یک حقوقدان بازار سرمایه گفت: سهام، سود سهام، حق تقدم سهام، سهام عدالت و سود سهام عدالت بابت مهریه و نفقه همسر و اولاد قابل توقیف، بازداشت و فروش است.

به گزارش جام جم آنلاین،حمید اسدی با بیان اینکه سهام جزو اموال و دارایی محسوب می‌شود، توضیح داد: به همین دلیل قابلیت توقیف برای پرداخت دیون بدهکار را دارد. بر این اساس یکی از دیونی که آقایان در زندگی بعد از ازدواج پیدا می‌کنند، مهریه است. مهریه از زمان عقد ازدواج بر ضمه مرد قرار می‌گیرد و جزو بدهکاری مرد محسوب می‌شود. به همین دلیل زوجه می‌تواند در هر زمان که بخواهد به دایره اجرایی ثبت مراجعه کند. دایره اجرایی ثبت در بخش شناسایی اموال، سهام شخص را به عنوان اموال معرفی کرده و دادگاه دستور توقیف و فریز سهام را به شرکت سپرده گذاری مرکزی صادر می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین ابتدا خانم باید درخواست اجرای مهریه را به دایره اجرایی ثبت دهد، زیرا عقدنامه یک سند رسمی محسوب شده و در دایره اجرایی ثبت نسبت به آن اجراییه صادر می‌شود. سپس اموال مدیون شناسایی میشود و یکی از اموالی که قابلیت شناسایی دارد سهام شخص بدهکار است.

این حقوقدان بازار سرمایه افزود: در این حالت دادگاه یا دایره اجرایی ثبت درخواست توقیف را به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌کند. این شرکت بعد از این که درخواست را دریافت کرد، اقدام به فریز سهام شخص بدهکار میکند که فرد نتواند سهام خود را بفروشد. بعد این اقدام شرکت سپرده گذاری برای اجرای مهریه و فروش سهام اقدام می‌کند. اگر شخص بدهکار تا قبل از فروش سهام مهریه را از جای دیگری تامین کند، شرکت سپرده گذاری سهام را نمی‌فروشد و از دادگاه رفع توقیف سهام را می‌گیرد، اما اگر فرد نتواند از محل دیگری مهریه را تامین کند دستور فروش سهام توسط شرکت سپرده گذاری به کارگزاری ارسال شده و کارگزاری اقدام به فروش و نقد کردن سهام می‌کند و بعد از فروش سهام وجه حاصل از فروش به حساب شرکت سپرده گذاری و سپس به حساب شخص طلبکار واریز می‌شود.

اتسدی هب این سوال که زوجه چگونه می‌تواند از اینکه زوج سهامدار است یا خیر مطلع شود؟ پاسخ داد: زوجه از دایره اجرایی ثبت درخواست شناسایی اموال می‌کند و دایره اجرایی نامه‌ای برای شرکت سپرده گذاری جهت بررسی اموال شخص ارسال می‌کند. شرکت سپرده گذاری بر اساس کد ملی فرد بررسی کرده و دارایی فرد را اعلام کند.

منبع: ایسنا
برگرفته از : https://jamejamonline.ir/fa/news/1331431

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار