ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

وکالت تام الاختیار چیست و چگونه باطل میشود؟

0

وکالت تام الاختیار نوعی وکالت است که در آن به وکیل، اختیار اقدام در کلیه امور مالی و حقوقی داده می شود.

به بیان دیگر برای اینکه وکیل مجبور نباشد برای هر اقدامی که می خواهد انجام دهد به طور مجزا از موکل وکالت بگیرد؛ وکالت تام الاختیار پیش بینی شده است تا به موجب آن وکیل با سهولت و سرعت بیشتری بتواند امور موکل را پیگیری نماید.

اما باید دید حدود اختیارات وکیل به موجب وکالت تام الاختیار به چه میزان است؟ و چگونه می توان آن را عزل نمود؟ و سوالات دیگری که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن بپردازیم.

وکالت تام الاختیار چگونه وکالتی است؟

عقد وکالت، عقدی است که یک شخص به دیگری نیابت می دهد تا از جانب او امور حقوقی یا مالی یا اداری او را انجام دهد. به موجب قانون، وکیل فقط در حدود اختیاراتی که به موجب قرارداد از جانب موکل به او داده شده است حق اقدام دارد و برای انجام اموری که خارج از حدود اختیاراتش می باشد میبایست از موکل اجازه مجدد بگیرد.

وکالت تام الاختیار یعنی چه و چگونه باطل میشوداین امر باعث بروز مشکلاتی می شود. از جمله اینکه وکیل برای هر اقدامی مجبور است اجازه دریافت کند و مجددا قرارداد منعقد شود که این خود باعث کند شدن روند انجام امور می شود و از طرفی دست وکیل برای انجام کار های فوری بسته می شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، موکل می تواند وکالت خود را به نحو مطلق اعطا نماید. به این صورت که در انجام مورد وکالت، اختیار تام در کلیه امور مالی، حقوقی و اداری مربوط به آن را داشته باشد.

یکی از انواع رایج وکالت های تام الاختیار در خصوص طلاق می باشد. به اینصورت که مرد، هنگام عقد، به زن وکالت تام الاختیار در مطلقه کردن خود می دهد.

بدین صورت زن اگر بخواهد از این وکالت استفاده نماید و خود را مطلقه نماید دارای کلیه اختیارات مربوط به امور اداری و حقوقی و مالی مربوط به آن می باشد و دیگر نیازی به اذن شوهر ندارد.

وکالت تام الاختیار یعنی چه و چگونه باطل میشود

انواع وکالت نامه تام الاختیار به موجب قانون:

وکالت نامه تام الاختیار با توجه به شیوه تنظیم به دو نوع تقسیم می شود:

  • وکالت نامه تام الاختیار عادی: این نوع وکالت نامه به صورت نوشته بین دو طرف و بدون حضور در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود.
  • وکالت نامه تام الاختیار رسمی: در این نوع وکالت نامه طرفین در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و به طور رسمی اقدام به تنظیم وکالت نامه نموده اند. بدیهی است که اعتبار وکالت نامه رسمی بیشتر از وکالت نامه عادی است.

همچنین وکالت تام الاختیار ممکن است به صورت بلاعزل داده شود و یا به صورت موقت. در صورتیکه به صورت بلاعزل اعطا شود عزل آن توسط وکیل ممکن نیست و فقط در شرایط خاصی مانند استعفا و فوت و.. عزل می شود.

حدود اختیارات وکیل تام الاختیار

نکته ای که باید در نظر داشت این می باشد که حتی در وکالت تام الاختیار نیز حدود اختیارات وکیل باید مشخص شود اعم از اختیار انجام امور مالی، اداری، حقوقی و.. حتی مراجعی را نیز که وکیل در آن ها حق اقدام دارد میبایست در قرارداد مشخص نمود و بنابراین صرف ذکر واژه تام الاختیار کافی نیست.

هزینه تنظیم وکالت نامه تام الاختیار چقدر است؟

هزینه تنظیم وکالت نامه تام الاختیار بسته به مورد وکالت متفاوت می باشد؛ ولی حدودا بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ تومان می باشد.

وکالت تام الاختیار یعنی چه و چگونه باطل میشود

چگونه وکالت تام الاختیار باطل می شود؟

اگر وکالت تام الاختیار به صورت بلاعزل نباشد قرارداد وکالت به دو شکل فسخ و باطل می شود:

  • عزل وکیل توسط موکل
  • استعفای وکیل

به موجب ماده ۶۷۹ قانون مدنی، موکل می تواند هر وقت بخواهد وکیلش را عزل نماید مگر آنکه حق عزل خود را ساقط کرده باشد. از سوی دیگر، وکیل نیز حق دارد هر زمان که خواست از سمت وکالت استعفا دهد. اما مواردی نیز وجود دارد که سبب فسخ عقد وکالت چه بلاعزل چه ساده می شوند.

این عوامل به قرار زیر می باشند :

  • فوت وکیل یا موکل
  • جنون وکیل یا موکل
  • از بین رفتن یا اتمام موضوع وکالت
  • انجام دادن کاری مخالف با کار وکیل
  • پایان مدت وکالت

نمونه قرارداد وکالت تام الاختیار:

موکل: نام .. …..نام خانوادگی….نام پدر …………شماره ملی…….شماره شناسنامه ………صادره ……. تاریخ تولد ………..

وکیل: نام :……..نام خانوادگی………..نام پدر ……شماره ملی……شماره شناسنامه ……..صادره……….تاریخ تولد…….

مورد وکالت: به صورت تام الاختیار ………………………..اختیارات وکیل ذکر می گردد

حدود اختیارات: ………………..

امضاء موکل: ………..

منبع : https://www.sena2015.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار