ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چگونه از p/s برای تحلیل سهام استفاده کنیم؟

0

کارشناس بازار سرمایه گفت: P/S یکی از مهمترین نسبت‌های مالی بازاری برای تحلیل سهام است و ارزش روز شرکت را با میزان فروش سالیانه مقایسه می‌کند.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با افشای p/s شرکت‌های تولیدی در سایت TSETMC، اظهار کرد: برای تحلیل سهام و ارزش گذاری آن مدل‌های مختلفی وجود که تحلیل و ارزش گذاری با مدل‌های نسبی، یکی از رایج‌ترین این مدلهاست. در مدل‌های نسبی شرکت‌ها و صنایع بر اساس نسبتی خاص که قیمت سهام را با معیار‌هایی مثل، سودخالص (p/e)، ارزش دفتری (p/b)، سود نقدی (p/d) یا فروش (p/s) مقایسه می‌کند.

او بیان کرد: P/S یکی از مهمترین نسبت‌های مالی بازاری برای تحلیل و ارزش گذاری سهام است و ارزش روز شرکت را با میزان فروش سالیانه مقایسه می‌کند و نشان دهنده این است که، ارزش شرکت چند برابر فروش آن شرکت است یا قیمت سهم، چند برابر فروش شرکت به ازای هر سهم است.این کارشناس بازار سرمایه افزود: بدیهی است که برای هر صنعت خاص و با توجه به شرایط شرکت، برای هر شرکت p/s‌های متفاوتی وجود دارد. با اینحال p/s شرکت‌ها در نهایت به سمت p/s صنعت میل می‌کند.

قلی پور در پاسخ به این پرسش که، نمایش P/S در سایت tsetmc چه کمکی به سهامداران می‌کند؟ گفت: P/S نمایش داده شده در سایت tsetmc از نوع ttm یا تجمعی ۱۲ ماه گذشته است و برای مقایسه شرکت‌ها در صنعت و نیز با متوسط کل بازار سرمایه کاربرد دارد.

او بیان کرد: تحلیل گران با کمک P/S می‌توانند ارزش نسبی شرکت‌ها را با هم مقایسه کنند. با اینحال مشابه سایر اطلاعات تاریخی در سایت tsetms، این اطلاعات هم گذشته نگر هستند و برای یک مقایسه سریع مناسب هستند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص با طریقه محاسبه میزان p/s اظهار کرد: با تقسیم آخرین ارزش بازار سهام شرکت بر مبلغ فروش ۱۲ ماهه اخیر شرکت که در آخرین گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های تولیدی درج شده است، این نسبت محاسبه شده و در سایت TSETMC نمایش داده می‌شود.

او بیان کرد: به عنوان نمونه در شرکت پتروشیمی پارس p/s برابر با ۳.۰۵ است که به این صورت محاسبه شده است. در حال حاضر ارزش بازار شرکت پتروشیمی پارس ۹۸۳۸۲ میلیارد تومان است (قابل مشاهده در سایت tsetmc) و فروش ۱۲ ماه گذشته شرکت پتروشیمی پارس هم مبلغ ۳۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان است که از صورت‌های مالی و گزارشات عملکردی منتشره در سایت کدال استخراج شده است.

قلی پور در رابطه با اهمیت نمایش p/s در بازار سرمایه گفت: در بیشتر بازار‌ها p/s از p/e بیشتر اهمیت دارد، زیرا، سود سازی، رابطه مستقیمی با فروش و سهم بازار سرمایه دارد و سهامداران عمده یا نهادی معمولا بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

منبع : https://www.yjc.news/fa/news/7806444

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار