ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

قیمت مسکن هیچگاه کاهش نمی‌یابد:

0
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴؛

قیمت مسکن هیچگاه کاهش نمی‌یابد/ مردم منتظر خانه ارزان نباشند.

پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: آن‌هایی که برای فروش به پول نیاز دارند شاید از سر اجبار مجبور شوند ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین‌تر از قیمت‌های بازار ملک‌شان را بفروشند، پس این رویکرد و تصمیم توسط عده‌ای معدود را نباید به کاهش قیمت مسکن در کشور ربط داد.

رویداد۲۴ محمد آیتی: سیاست‌های ایجاد مسکن هیچگاه در ایران جواب نداده و با آنکه وعده تمام مدیران ایران ایجاد مسکن ارزان بوده، هیچگاه چنین وعده‌ای محقق نشده و چه در بحث تولید مسکن و چه در کنترل قیمت‌ها در تمام این چهار دهه، اوضاع اسفناک بوده است، اما افزایش غیرقابل تصور و چند باره ملک در سه چهار سال اخیر به قدری ناگهانی و نگران‌کننده بوده که نه تنها نارضایتی اجتماعی را به حداکثر درجه خود رسانده که بی‌اعتمادی به اظهارات مسئولان بیش از هر زمانی در جامعه موج می‌زند.

حال خرید خانه برای توده‌های مردم به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل شده و عده‌ای هم که به هزار زور و زحمت توانسته‌اند سرمایه خود را جمع کنند تا واحدی کوچک را بخرند و یا روی به معاوضه بیاورند، نمی‌دانند که باید به بازار کنونی اعتماد کنند یا وضع در آینده و مخصوصاً پس از انتخابات ریاست جمهوری بهتر خواهد شد؟

مسکن هیچگاه ارزان نخواهد شد

علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است از ابتدای انقلاب تا امروز هیچ‌گاه خانه ارزان نشده است و باز هم ارزان نخواهد شد. از این‌رو مردم منتظر نباشند که قیمت خانه پایین بیاید. او به رویداد۲۴ می‌گوید: آن‌هایی که برای فروش به پول نیاز دارند شاید از سر اجبار مجبور شوند ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین‌تر از قیمت‌های بازار ملک‌شان را بفروشند تا خانه‌شان به پول تبدیل شود که البته این هم موقت است. پس این رویکرد و تصمیم توسط عده‌ای معدود را نباید به کاهش قیمت مسکن در کشور ربط داد.

نماینده شیراز تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ رکود مسکن نسبت به طلا و ارز و خودرو بیشتر خواهد بود. یعنی رشد قیمت در این بخش، کمتر خواهد بود و دلیلش شعار‌های زیادی است که دولت داد. البته مجلس مصوبه خوبی به نام طرح جهش تولید مسکن را ارائه داد که قرار است سالیانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. اگر دولت پای کار بیاید و مجلس هم به درستی نظارت کند، احتمالاً در سال‌های آینده جهش تولید مسکن به معنای واقعی اتفاق بیفتد.

پاک فطرت اظهار داشت: مهمترین امتیاز در طرح جهش تولید مسکن، ارائه زمین رایگان یعنی با اجاره ۹۹ ساله توسط دولت به سازنده‌ها است، وگرنه فارغ از این موضوع تقریباً فرق شایانی در این طرح نسبت به بقیه طرح‌ها نیست. دولت باید زمین رایگان در اختیار انبوه‌سازان و تعاونی‌ها قرار دهد در غیراینصورت عمق فاجعه در حوزه مسکن بیش از پیش خواهد شد و همچنان میلیون‌ها ایرانی باید اجاره‌نشینی را تجربه و بخش عمده‌ای از درآمد خود را در این راه خرج کنند و این یعنی فقیرتر شدن مردم.

وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه به دلیل مریض بودن اقتصاد ایران و سیاسی شدن آن، ما سیاست اقتصادی نداریم، یعنی عقلمان را به کار نمی‌اندازیم. تا زمانی که سیاست‌ها در بخش مسکن به روال‌های گذشته ادامه پیدا کند، زندگی بهتر برای مردم محال خواهد بود. وقتی مسیر‌های دهه‌های گذشته به بن‌بست خورده و همچنان مهمترین نیاز مردم یعنی مسکن معطل مانده چرا نباید راه‌های دیگر را آزمون کرد؟ تا کی باید مردم را بلاتکلیف و عصبانی نگه داشت؟ برطرف کردن نیاز مردم در مسکن، بهداشت و آموزش وظیفه دولت است و همه دستگا‌ه‌های مربوط هم باید در حد خود پای کار بیایند.

پاک فطرت افزود: زمین‌های مدنظر که دولت می‌تواند رایگان برای ساخت در اختیار انبوه‌سازان و تعاونی‌ها بگذارد در حاشیه شهر‌ها هستند و قرار است وزارتخانه‌های مختلف، انشعابات آب، برق و گاز آن‌ها را رایگان انجام دهند و این باعث می‌شود که مردم سرمایه خود را وارد این نوع از مسکن‌ها بکنند. مثلا اگر هر صنفی تعاونی مسکن داشته باشد اکثر اعضای آن، به دنبال خرید ملک نوساز نمی‌روند و حتی اگر پولتان ناچیز باشد سرمایه‌تان را وارد ساخت می‌کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اینکه آینده بازار مسکن با توجه به مصوبات جدید چه خواهد بود؟ گفت: چون اقتصاد متلاطمی داریم نمی‌توانیم با اقتدار در مورد چهار سال آینده صحبت کنیم و باید پایان سال ۱۴۰۰ ارزیابی کنیم که از این یک میلیون واحد مسکونی که قرار است ساخته شود، چقدر آن محقق شده است تا بتوانیم برای سال ۱۴۰۱ تصمیم بگیریم.

دست‌اندرکاران مسکن مهر هول شدند

وی تصریح کرد: در مسکن مهر، اشتباهاتی صورت گرفت و به نوعی دست‌اندرکاران آن، هول شدند. این پروژه با ساخت ۳-۴ هزار واحد شروع شد و قرار بر این بود که سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد آماده شود، اما مسکن مهر ۱۵ سال طول کشید و هنوز هم تمام نشده است، یعنی خیلی مقطعی روی قیمت مسکن تاثیر گذاشت. از طرفی، از سال ۹۲ تا ۹۶ وضعیت مسکن در رکود قرار داشت و شیب گرانی ملایم بود. مثلاً سالی ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم، اما، چون تولید مسکن آنطور که باید و شاید ادامه پیدا نکرد از سال ۹۷ تا الان قیمت‌ها ۶-۷ برابر شده است.

پاک فطرت گفت: قدرت پول ملی ما کاهش پیدا کرده و اگر طرح جهش تولید مسکن عملیاتی نشود، مسکن هم مثل سکه و طلا بالا می‌رود. از این‌رو، هم از این دولت که ماه‌های پایانی کار خود را سپری می‌کند و هم دولت آینده می‌خواهم که این موضوع را جدی بگیرند تا شاهد نارضایتی بیشتر مردم نباشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال سرمایه‌گذاری در مسکن برای افزایش سرمایه، سود زیادی ندارد و پیشنهاد من این است کسانی که پول دارند مسکن خود را زودتر بخرند و بقیه هم اگر کم‌درآمد و کارمند هستند به تعاونی‌ها رفته و ثبت نام کنند.

منبع : https://www.shahrekhabar.com/news/162482298053354

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار