ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

وعده‌ های نامزدهای انتخاباتی با تورم چه خواهد کرد؟

0

بررسی وعده‌ های نامزدها در کلاب هاوس اقتصادآنلاین؛

وعده‌ های نامزدهای انتخاباتی با تورم چه خواهد کرد؟ / بی‌ برنامگی بهترین برنامه است (۲۰خرداد).

روزهای منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ در حال اتمام است اما هنوز برنامه‌های تورم‌زای نامزدهای انتخاباتی پایان نیافته و روز به روز افزایش نیز می‌یابد.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛  تنها یک هفته تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده و در این زمان اندک، شناسایی دیدگاه کاندیداها و نتایجی که وعده‌های مطرح‌شده توسط آنها برای اقتصاد ایران در پی خواهد داشت، امری ضروری است؛ اقتصاد ایران در چند سال اخیر در منجلاب تورم گرفتار شده و حال وعده‌های انتخاباتی نیز حاکی از آن است که اقتصاد قرار است بیش از پیش در این منجلاب فرو رود. اقتصاد آنلاین هر شب راس ساعت۲۰ در کلاب خود در کلاب هاوس که از سایر شبکه‌های اجتماعی اقتصادآنلاین هم پخش می شود، به نقد و بررسی وعده‌های انتخاباتی و نتایجی که این وعده‌ها در پی دارد، می‌پردازد. موضوع اتاق ۲۰خرداد ماه به این موضوع اختصاص داشت که وعده‌های انتخاباتی چه بر سر تورم می‌آورد. در ادامه مشروح آن را خواهید خواند.

عبدالناصر همتی اولین نامزدی بود که در این اتاق مورد بررسی قرار گرفت. همتی گفته بود: لغو تحریم‌ها به عنوان اصلی‌ترین راهکار کمک به اقتصاد و بهبود شرایط است و می‌توان تورم را طی ۴سال آینده در محدوده ۸ تا ۱۲درصد نگه داریم به شرط استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارج.

علی کریمی، دبیر سرویس اقتصاد کلان اقتصاد آنلاین، در رابطه با صحبت‌های همتی اظهار داشت: وضعیت سرمایه‌گذاری ما در این سال‌ها، حتی از سال‌های جنگ تحمیلی بدتر بوده و ظرفیت بالقوه تولیدمان منفی شده است و ماشین آلات و صنایعمان در سال۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش یافته اس.

از آقای همتی انتظار بیشتری می‌رود

سعید عباسیان، سردبیر اقتصاد آنلاین در این باره گفت: وقتی بحث تولید به میان می‌آید، طرح‌هایی برای افزایش تولید مطرح می‌شود و باید توجه داشت سرمایه‌گذاری وضعیت نامناسبی دارد و یکی از مهم‌ترین دلایل آن همین بحث تورم است، چرا که با تورم بالا و نااطمینانی ناشی از آن فضا برای سرمایه‌گذاری و به تبع آن تولید مهیا نیست. همچنین مبحث مالیات بر عایدی سرمایه موضوعی است که توسط آقای همتی و رییسی برای حمایت از تولید مطرح می‌شود؛ اما در چنین تورمی این موضوع نشدنی است. مساله دیگری که درباره آن صحبتی نمی‌شود، کسری بودجه شدید است. بودجه امسال براساس پیش‌بینی‌های درآمدهای نفتی بسته شده است و سوال مهم این است که در صورت عدم تحقق این درآمدها چه باید کرد؟ در این خصوص صحبتی نمی‌شود و این امر ما را در مذاکره آسیب‌پذیر خواهد کرد. عدم برنامه در این خصوص نگران‌کننده است. همه دنبال اضافه کردن هزینه‌های جدیدی هستند. از آقای همتی که تاکید زیادی بر اقتصاددان بودن دارند انتظار بیشتری می‌رود اما ایشان هم برنامه خاصی از خود نشان نداده‌اند.

مردم سفته‌باز نیستند

امیر مهدی‌زاده، دبیر سرویس بورس اقتصاد آنلاین نیز تصریح کرد: نکته مهم در بحث سرمایه‌گذاری خروج سرمایه است که همه دولت‌ها سعی داشتند نرخ دلار را لنگر تورم کنند و این امر موجب آسیب دیدن تولید شد و باتوجه به تورم داخل و قیمت دلار پایین، فرد سرمایه خود را به خارج کشور می‌برد و این خروج سرمایه را باید در نظر گرفت. سرمایه‌گذاران باید در بخش تولید این چشم‌انداز ثبات اقتصادی را داشته باشند که بدانند چه می‌کنند وگرنه با دو شوک تورمی در سه سال عمرا کسی سرمایه‌گذاری کنند. باور اشتباهی وجود دارد که پولدارانی که سمت تولید نمی‌روند سفته‌باز هستند. اما اگر شرایط ثبات وجود داشته باشد، عمده مردم دنبال سفته‌بازی نیستند.

مهدی‌زاده اضافه کرد: چشم‌انداژ مثبت اقتصادی برای این است که سرمایه خارج نشود و تولید کننده، تولید کند و‌ اگر چشم‌انداز مثبت باشد، مردم به سمت تولید می‌روند. لذا افق روشن اقتصادی مساله مهمی برای برنامه‌ریزی جهت سرمایه‌گذاری است.

کریمی با اشاره به اینکه کسری بودجه یکی از عوامل اصلی تورم است و تورم مشکل اصلی کشور، اذعان داشت: پس باید صحبت نامزدها را در این قالب ببینیم که آیا وعده‌ها سبب کاهش کسری بودجه و افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود یا خیر؟ اگر در این قالب نباشد، شرایط کشور بدتر خواهد شد.

رییسی نامزد دیگری بود که در این اتاق مورد بررسی قرار گرفت. رییسی گفت: دولت می‌خواهد از بازار سرمایه کسری بودجه خود را تامین کند و برداشت از بازار سرمایه بالا باشد، اگر نظارت دقیقی بر بازار سرمایه داشتیم این اتفاق نمی‌افتاد.

شعارهایی که اجرایش مساوی با تورم است

کریمی در این رابطه توضیح داد: منشا این صحبت‌ها صحبت سال گذشته آقای دژپسند مبنی بر تامین مالی ۵۰۰هزار میلیاردی دولت از بازار سرمایه بود. این اعداد و ارقام اشتباه است و نامزدها نیز بر آن به عنوان ترفندی برای جذب رای مانور می‌دهند. آقای رییسی حتی در صورت درست بودن ادعای خود نیز راهکاری مطرح نکردند؛ آیا نظارت بر بازار سرمایه اصلا درست است و اگر درست است، چگونه بر آن نظارت کنیم؟

دبیر سرویس اقتصاد کلان اقتصاد آنلاین ادامه داد: بحث دیگر آقای رییسی موضوع تسهیلات بوده وایشان گفتند ۹۵درصد افراد از تسهیلات بی‌بهره‌اند و عدالت باید برقرار شود. همچنین عدم تعطیلی تولیدی‌ها از سوی نظام بانکی، توجه به سیستان و بلوچستان، بحث صادرات، مسکن و رایگان شدن زمین از دیگر مباحث ایشان است. درباره این صحبت‌ها باید گفت: این شعارها نه قابلیت اجرا دارد و حتی اگر اجرا شود، تورم‌‌زا خواهد بود.

فکر می‌کنند گنجی به نام یارانه‌های پنهان پیدا کرده‌اند

عباسیان گفت: ما یک سری کلمات داریم که مفهومش مشخص نیست ولی مدام تکرار می‌شود؛ همه سیاست‌ها اشتباه چیده می‌شود و وقتی نتیجه آن دلخواه ما نمی‌شود، می‌گویند درست نظارت نشد. اکنون کسی بر اشتباه بودن ارز ۴۲۰۰تومانی شک ندارد اما آقای روحانی زمانی منکر اشتباه بودن آن بودند و می‌گفتند اگر همه این نرخ را قبول می کردند، مشکلی پیش نمی آمد، مساله دقیقا همین است که همه قبول نمی کنند. اقتصاد می‌گوید سازوکارها باید درست شود. عمده وعده‌ها با هدف قرار دادن دهک‌های پایین مطرح می‌شود؛ نابرابری و بی‌عدالتی همه مساله نیست؛ ما فکر می‌کنیم گنجی به نام یارانه‌های پنهان پیدا کردیم اما باید توجه داشت هدف اقتصاد رشد اقتصادی است و باید حواسمان باشد که دهه۹۰ ما رشد بسیار پایینی داشتیم. بحث دیگر رایگان بودن زمین است. رایگانی اصلا مفهومی ندارد. می‌گویند دولت یکی سری زمین دارد و باید رایگان داد و مسکن شود، این زمین رایگان نیست. دولت می‌توانست در این زمین کار دیگری کند؛ مثلا دولت می‌تواند این زمین را به قیمت روز بفروشد و کارهای دیگر کند، رایگان بودن در اینحا مفهومی ندارد و بحث هزینه فرصت مطرح است.

بی‌برنامگی بهترین برنامه است

سعید عباسیان این برنامه را اینگونه به پایان رساند: امروز آقای همتی خبری مبنی بر اینکه برای پرداخت حقوق اردیبهشت دولت از تنخواه بانک مرکزی استفاده شده است مطرح کردند؛ نامزدها باید توجه کنند که منابع زیادی نیست و ظرفیت این وعده‌ها وجود ندارد. بهترین برنامه شاید برنامه نداشتن باشد؛ کنار گذاشتن وعده‌ها مشکل را حل خواهد کرد. همین که نامزدها کسری بودجه را با وعده‌های خود افزایش ندهند، تورم کنترل خواهد شد.

منبع : https://www.eghtesadonline.com

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار