ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مالیات بر عایدی سرمایه با کسر تورم شدنیست؟

0
در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مالیات بر عایدی سرمایه با کسر تورم شدنیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه باید پس از کسر میانگین تورم و خالص عایدی سرمایه در نظر گرفته شود.

وحید شقاقی کارشناس اقتصاد کلان  و استاد دانشکده اقتصاد خوارزمی با اشاره به تصویب مالیات برعایدی سرمایه در مجلس و تاثیر آن بر شفافیت اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در اقتصاد ایران که دارای تورم‌های بالاست و نظام اقتصادی کشورمان هم تا حدود زیادی سوداگرانه است. عمدتا شاهد سوداگری‌های افراطی در اقتصاد هستیم. مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار خوبی برای کنترل اقدامات سوداگرانه در اقتصاد است.

او ادامه داد:  به نظر می‌رسد در این نوع مالیات روش باید به این صورت باشد که تورم را از این دارایی برداریم و مابه التفاوت تورم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شود. برای مثال اگر شخصی خانه‌ای را برای خرید و فروش و نه مصرف برای سکونت خریداری کرده است.

این کارشناس اقتصاد کلان تصریح کرد: قیمت یک میلیارد تومان هزینه کرده است که ظرف شش ماه مبلغ یک میلیارد تومان به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان تبدیل شده است و تورم در این مدت شش ماهه ۱۵ درصد بوده است. برای محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه باید این افزایش پانصد میلیون تومانی را از این تورم کسر کنیم که ۱۵ درصد یک میلیارد تومان معادل ۱۵۰ میلیون تومان است.

شقاقی بیان کرد: اگر ۱۵۰ میلیون را از ۵۰۰ میلیون کسر کنیم ۳۵۰ میلیون می‌ماند که این رقم مالیات بر عایدی سرمایه بعد از کسر تورم است. برای این رقم که عایدی سرمایه گذاری در بخش مسکن است در ظرف شش ماه پس از کسر میانگین تورم شش ماهه می‌توان برای این مبلغ مالیات در نظر گرفته شود.

او افزود: دولت می‌تواند بسته به شرایط اقتصادی این مابه التفاوت  را در  مالیات بر عایدی سرمایه محاسبه کند. همچنین نرخ این مالیات را ۵۰ درصد اعلام کرده و نصف مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه تحویل دولت شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در اقتصاد‌هایی مانند ایران که سوداگری و سفته بازی رایج است و تورم دو رقمی را تجربه می‌کنند، در جهت  مدیریت اقتصادی کشور  راه مناسبی است و  باید خالص عایدی سرمایه در نظر گرفته شود.

شقاقی  ادامه  داد: مجموع مالیات بر مجموع درآمد این است که فردی در طول سال درآمد‌های مختلفی داشته،  درآمدی که از بنگاهی که در آن فعالیت دارد کسب می‌کند مالیاتش را در نظر می‌گیرند. در این نوع مالیات به جای اینکه جداگانه مالیات هر منبع درآمدی محاسبه شود، مجموع آن‌ها محاسبه خواهد شد. ولی در مالیات بر عایدی سرمایه  مالیات از درآمد نبوده و از سود است.

او در پایان تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه مشمول فعالیت‌های سوداگرانه خواهد بود و هدف اخذ آن کنترل  فعالیت های سوداگرانه در بازار دارایی هاست؛ و کسب درآمد برای دولت در این نوع مالیات مطرح نیست.زمانی شخصی با هدف مصرف و سکونت ملکی را خریداری می کند  ولی  وقتی  شخصی  به قصد  کسب سود  خرید می کند و  هدفش  سرمایه گذاری است.  معمولا هر چقدر دوره های خرید و فروش کوتاهتر باشد نرخ مالیات را بیشتر تنظیم  می کنند.

منبع : https://www.yjc.news/fa/news/7772380

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار