ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

0

همان‌طور که می‌دانید بازار سرمایه یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری در کشور به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاران زیادی در این بازار فعالیت می‌کنند و با آگاهی و دانش بورسی که دارند بهترین تصمیم‌ها را در معاملات خود می‌گیرند و در نهایت به سودهای کلانی دست پیدا می‌کنند. در این میان افراد زیادی هستند که تمایل دارند پول خود را به منظور سرمایه‌گذاری در این بازار تزریق کنند اما دانش کافی را در این زمینه ندارند یا زمان کافی برای رسیدگی به معاملات سهام در این بازار را ندارند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام سبدگردان آگاه،  این افراد به راحتی می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس اقدام کنند و در نهایت به سودهای قابل توجهی دست پیدا کنند. از همین رو قصد داریم در این متن بررسی کنیم که صندوق سرمایه گذاری چیست و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه است.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

در ادامه لازم است اشاره کنیم که فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس به صورت کلی به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود. منظور از سرمایه‌گذاری مستقیم این است که یک شخص یا سرمایه‌گذار به صورت مستقیم فرآیند معاملات خود در بازار را مدیریت کند و منظور از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم این است که شخص سرمایه خود را در اختیار افراد یا شرکت‌هایی بگذارند تا آن‌ها به بهترین شکل با آن سرمایه فعالیت کنند و در نهایت برای سرمایه‌گذاران سود خوبی را کسب کنند اما در این میان نقش صندوق سرمایه گذاری چیست؟ صندوق سرمایه گذاری در حقیقت یک شرکت یا نهاد مالی متشکل از گروهی کارشناس و متخصص است که تحت نظارت سازمان بورس به مدیریت سرمایه مشتریان خود می‌پردازد. هر فرد به اندازه سرمایه خود در سود و زیان صندوق سهیم است و ترکیب دارایی‌های صندوق در اساسنامه مشخص می‌شود. در ادامه به برخی از مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم:

مزایای صندوق سرمایه گذاری چیست؟

تا این بخش از متن به صورت کلی با ماهیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم به برخی از ویژگی‌های مهم این صندوق‌ها در بازار اشاره کنیم. به موارد زیر توجه داشته باشید:

مدیریت سرمایه توسط تیم حرفه‌ای: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری است که تحت عنوان خدمات مدیریت دارایی در بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. در همین راستا مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است و اعضای این تیم از کارشناسان و معامله‌گران متخصص در بازار بورس تشکیل شده است و در هر زمانی بهترین تصمیم‌ها در راستای مدیریت دارایی‌های صندوق از جانب این تیم اتخاذ می‌شود. با این وجود خیال تمامی سرمایه‌گذاران آسوده است که سرمایه خود را به دست افراد متخصص سپرده‌اند.

پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری: همان‌طور که می‌دانید در روش سرمایه‌گذاری مستقیم، افراد با تکیه بر آگاهی و دانش بورسی خود برای خریدوفروش سهام در بازار بورس اقدام می‌کنند و در این مسیر ممکن است فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کنند. حتی گاهی ممکن است یک سرمایه‌گذار دارای استراتژی معاملاتی خوبی باشد اما هیجانات و تصمیمات احساسی در بازار تمامی معادلاتش به هم بریزد و با ضرر و زیان مواجه شوند. این در صورتی است که دارایی‌های موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به لطف دانش و آگاهی بالای تیم تشکیل‌دهنده پرتفوی، ریسک پایین‌تری دارد و سرمایه‌گذاران با خیال آسوده پول خود را به این صندوق‌ها تزریق می‌کنند.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت کلی به سه نوع تقسیم‌ می‌شوند که در این بخش به آن‌هاه اشاره می کنیم.

صندوق‌های با درآمد ثابت: دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر از اوراق درآمد ثابت و اوراق بانکی تشکیل شده و از این جهت، ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار پایین است. بهتر است اینگونه بیان کنیم که اگر شما دارای پتانسیل ریسک‌پذیری بالایی نیستید و تحمل ضرر و زیان را در فرآیند سرمایه‌گذاری ندارید، صندوق‌های با درآمد ثابت بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. برای نمونه می‌توان به صندوق یاقوت آگاه اشاره کرد که درآمد ثابت و ETF است. بنابراین ریسک پایینی دارد و به راحتی از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد. این صندوق یک جایگزین مناسب برای سپرده‌های بانکی محسوب می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام: این نوع صندوق‌ها می‌توانند حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص دهند. به همین دلیل ریسک بالاتر و البته بازدهی بیشتری نیز دارند. صندوق مشترک آگاه و همچنین صندوق آگاس از انواع صندوق‌های در سهام هستند که تاکنون بازدهی بسیار خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط: همان طور که از اسم این صندوق‌ها پیدا است، دارایی این صندوق از اوراق با درآمد ثابت و سهام عادی تشکیل شده است. به نوعی حد وسط صندوق‌هایی با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هستند و ریسک و بازدهی معتدلی دارند. برای نمونه می‌توان به صندوق یکم نیکوکاری آگاه اشاره کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا: بسیاری از افراد علاقه دارند که ارزش سرمایه خود را با سرمایه‌گذاری در طلا حفظ کنند. در همین راستا برخی از صندوق‌های موجود در بازار سرمایه در همین زمینه فعالیت می‌کنند و با خرید و فروش سپرده‌های سکه و انواع اوراق مبتنی بر طلا که معمولا در بورس پذیرفته ‌شده‌اند، به کسب بازده می‌پردازند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران علاوه بر رهایی از مشکلاتی که برای‌تان گفتیم، می‌توانند با ارقام خرد در طلا سرمایه‌گذاری کنند. البته این صندوق‌ها می‌توانند مازاد دارایی‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند.

کلام آخر

در این مطلب بررسی کردیم که صندوق سرمایه گذاری چیست و چه مزایایی دارد؟ صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای مهم در بازار سرمایه محسوب می‌شوند که سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند در این بستر سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌ها انواع مختلفی دارند و هر شخص بنا به میزان ریسک‌پذیری خود و خواسته‌هایی که دارد می‌تواند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند.

منبع : https://www.isna.ir/news/1400031108285

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار