ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تبعیض در اجرای طرح “همسان‌سازی” حقوق:

0

مسئولان به “متناسب‌سازی” حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اکتفا کردند.

همسان سازی یکی از قدیمی‌ترین مطالبات بر زمین مانده بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی است که سالهاست مسئولان تنها به دادن وعده و وعید در خصوص اجرای آن اکتفا کردند و هم اکنون پس از سالها، اجرای آنرا ناعادلانه می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛طی ماه‌های گذشته همسان سازی حقوق یکی از مطالبات اساسی مستمری‌ بگیران سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و به تبع آن در استان ایلام بود، به ‌طوری ‌که تجمعاتی توسط مستمری‌ بگیران این سازمان به منظور تحقق مطالبات آنان، در استان ایلام و سایر مناطق کشور برگزار شد.

مستمری بگیران تبعیض در پرداختی‌های این قشر را دلیل اصلی تجمعات خود عنوان کردند و مدعی بودند، وعده‌های مسئولان جهت همسان‌سازی و پیگیری مطالبات بازنشستگان تاکنون عملی نشده است.

این در حالی است که مسئولان مربوط، بدهکاری دولت به تامین اجتماعی را دلیل تاخیر در اجرای طرح همسان‌سازی حقوق عنوان کرده و مدعی‌ بودند در صورت پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی ، این طرح اجرا و خدمات رسانی به بازنشستگان مطلوب‌تر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید;

اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران

سهیلا ملکشاهی در گفت‌وگو با تسنیم در ایلام، گفت: بعد از رایزنی و پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت و با همکاری مجلس و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، مرحله دوم متناسب سازی حقوق مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی اجرا شد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام با بیان اینکه مردادماه سال ۹۹ مرحله اول متناسب سازی اجرا شده اضافه کرد: متناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق با یکدیگر متفاوتند و با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی یک نهاد اقتصادی است و عدالت بیمه‌ای بر این سیستم حاکم است، سازمان تامین اجتماعی متناسب‌سازی حقوق را بر اساس عدالت بیمه‌ای اجرا کرده و افرادی که سابقه بیمه بیشتری دارند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

ناعادلانه بودن همسان‌سازی حقوق

ملکشاهی در ادامه بیان کرد: پرداخت همسطح حقوق به تمامی مستمری‌‌بگیران با میزان و زمان پرداخت و حق بیمه متفاوت، ناعادلانه است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان ایلام خاطرنشان کرد: افزایش مستمری بعد از اعمال ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اعمال شده و تمامی مستمری بگیران احکام جدید را دریافت کرده اند.

این مسئول در پایان اظهار داشت: مستمری بگیران می توانند با مراجعه به سایت es.tamin.ir  میزان افزایش حقوق خود را مشاهده نمایند.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری

 سخنان مدیر کل تامین اجتماعی استان ایلام، در حالی است که به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه کشور طی ماه‌ها گذشته، متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری، ۱۰۰درصد انجام شده است.

همسان سازی یکی از قدیمی‌ترین مطالبات بر زمین مانده بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی است که سالهاست مسئولان تنها به دادن وعده و وعید در خصوص اجرای آن اکتفا کردند و هم اکنون پس از سالها، اجرای آنرا ناعادلانه می‌دانند.

سوال اینجاست، اگر به گفته مدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان ایلام، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ناعادلانه است، چرا طرح همسان‌سازی برای بازنشستگان لشکری و کشوری انجام شده و تنها مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی که درصد قابل توجهی از آنان را کارگران و اقشار کم درامد تشکیل می‌دهند از این طرح محرومند؟

 امید است مسئولان مربوط پاسخ قانع کننده‌ای جهت تنویر افکار عمومی در این زمینه ارائه دهند.

گزارش: مریم نظری

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/02/27/2503791

سایت اقتصادی ایران :

بیمه‌ تامین اجتماعی با هدف برقراری عدالت اجتماعی و پیشگیری از فقر ناشی از عوامل غیراختیاری طراحی گردیده و بر پرداخت‌های اجباری برای حفظ و حمایت از خود متکی است ولی دربیمه های تجاری  وضعیت هر بیمه گذار متناسب با نوع و پوشش بیمه‌ای و تعهدات خریداری شده حق بیمه متفاوت می باشد. ویژگی بیمه‌های تجاری اختیاری بودن آن است، در حالی که بیمه‌های اجتماعی اجباری است. در بیمه‌های تجاری تعهد بیمه گر در مقابل پرداخت حق بیمه، به بیمه گذار قرار می‌گیرد و چنانچه بیمه گذار حق بیمه مقرر را نپردازد، بیمه گر تعهدی بر عهده نخواهد داشت. زیرا که تعهد بیمه گر منوط به دریافت حق بیمه می‌باشد. در حالی که در بیمه‌های اجتماعی با توجه به ماهیت حمایتی اقشار جامعه اعم از کارفرمای بخش خصوصی و دولتی تعهدات بیمه گر الزاماً در مقابل پرداخت حق بیمه قرار نمی‌گیرد. چه بسا در صورت عدم پرداخت حق بیمه، بیمه گر هم چنان مکلف به ایفای تعهدات خود میباشد.

هدف ازطرح این موضوع این است که مسئولین تامین اجتماعی همواره اعلام داشته اند که محاسبه حقوق برای بازنشستگان تامین  اجتماعی براساس حق بیمه پرداختی آنان  درهنگام اشتغال بکاربوده و همسان سازی برای این بازنشستگان همانند بازنشستگان کشوری ولشکری امکان پذیر نمی باشدوبایستی اصطلاح متناسب سازی را برای آن استعمال نمود، درصورتیکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه ای تجاری نبوده وبا هدف برقراری عدالت اجتماعی طرح ریزی شده ومیتواند همانند بازنشستگان کشوری ولشکری اعمال نماید وبجای افزایش فاصله دریافتی بین کمتربگیران وبیشتربگیران ،عدالت را درهنگام افزایش حقوق درآن برقرار نماید.اگرهدف از ایجاد این سازمان بدرستی، مورد تحقیق وبررسی قرار گیرد ، آنگاه شاهد این همه تبعیض درافزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نخواهیم بود.

بنظر می رسد که مسئولان تامین اجتماعی این سازمان را با بیمه های تجاری به اشتباه گرفته اند ، چون هنگام افزایش حقوق بجای اینکه مبلغی ثابت ویکسان برای همه بازنشستگان منظورنمایند تا بتدریج این اختلاف حقوق بین حداقل بگیران وحداکثربگیران کاهش یابد ، ملاک را برمبنای درصدی ازمزد قرارداده اند، که این تصمیم سبب افزایش بیش ازحد بیشتر بگیران می گردد وموچب اختلاف هرچه بیشتر میزان دریافتی حداقل بگیران وحداکثر بگیران خواهدشد که این تصمیم ازاهداف سازمان تامین اجتماعی که همان برقراری عدالت اجتماعی می باشد ، به دوراست.

با این توصیف ، بجهت برقراری عدالت درافزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه ای تجاری نمی باشد، امکان همسان سازی بجای متناسب سازی بازنشستگان آن امکان پذیر می باشد وبازنشستگان آن میتوانند همانند بازنشستگان کشوری ولشکری ازهمسانسازی برخوردارشده تا شاهد این همه تبعیض درمحاسبات حقوق بازنشستگان این سازمان که اهداف آن برقراری عدالت اجتماعی می باشد، نباشیم.

منبع : https://eghtesadi1.ir/1400/02/18

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار