ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

طرح ۲۰ خواسته اصلی کارگران و بازنشستگان:

0

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گزارش داد؛

طرح ۲۰ خواسته اصلی کارگران و بازنشستگان/ دولت و مجلس در اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی مصمم و همسو هستند.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار سراسر کشور، در گزارشی، به تشریح مشروح کامل مطالبات نمایندگان کارگران و بازنشستگان پرداخت. این گزارش در جلسه‌ای به تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه، با حضور رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی ایراد شد.

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار سراسر کشور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره گزارشی که در آن به شرح مطالبات نمایندگان کارگران و بازنشستگان پرداخته و نیز با اشاره به انعکاس برخی موارد مطرح شده در جلسه‌ی ایراد گزارش اخیر در خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)، یادآور شد: موارد منعکس شده در این خبرگزاری با واقعیات منطبق نبود.

به گفته‌ی حبیبی، پس از اعتراض نمایندگان کارگران و بازنشستگان به نحوه پوشش خبری این جلسه، خانه ملت، خواسته‌های طرح شده از سمت نمایندگان کارگران و بازنشستگان را از گزارش خود حذف کرد. به همین دلیل مشروح کامل این خواسته‌ها که رو در رو و به شکل مکتوب از طرف شوراهای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگران ساختمانی، مجمع نمایندگان کارگران، کانون بازنشستگان با رئیس کمیسیون اجتماعی و وزیر رفاه مطرح شد، عینا در این گزارش منعکس می‌شود:

۱- آنچه مدعیان در مجلس و دولت و بخش‌هایی از کارشناسان می‌گویند که قانون کار ناکارآمد است و ضد تولید و ضد اشتغال است را قبول نداریم و اعلام کردیم، قرارداد‌های کار موقت در کارهایی که طبعیت آن‌ها جنبه استمرار دارد با صدور بخشنامه ۲۵۷۳۳ سال ۷۲ وزارت کار و نهایتا دادنامه ۱۷۹ سال ۷۵ هیات دیوان عدالت اداری دیوان افزایش و گسترش یافت که منجر شد قانون کار از حیز انتفاع ساقط شده و امنیت شغلی کارگران نابود شود و خواستار شدیم پیگیری نمایند چرا قراردادهای موقت صرفا یکسویه و با اراده کارفرما منعقد شده و می‌شود و چرا وزارت کار و هیات وزیران منفعلانه به نفع کارفرمایان برخورد کرده و آیین نامه تبصره ۱ ماده ۷ را ۲۹ سال است که صادر نکرده‌اند، آیا عدم اجرای درست قانون دلیل بر نا کارآمدی قانون است؟!

۲- در مخالفت با افزایش سن و سابقه و افزایش نحوه محاسبه مستمری ۲سال آخر خدمت که در طرح توانمندسازی نمایندگان مجلس به ۳ سال در سال برقراری و نهایتا ۲۰ سال خدمت افزایش یافته، اعلام کردیم، با ایجاد امنیت شغلی کارگران که همانا ساماندهی قراردادهای موقت (اعمال واجرای تبصره ۲ ماده ۷) و دائمی شدن قرارداد کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه مستمر دارد و حاکمیت بخشیدن به اراده کارگر در عقد قرارداد کار، ثبات و پایداری شغل و شاغل موضوع اصل ۲۸ قانون اساسی، ایجاد می‌شود و در نهایت بیمه‌پردازی نیز به عنوان اصلی‌ترین منابع سازمان استمرار و افزایش می‌یابد، و سازمان دچار کسری منابع و بحران منابع نخواهد شد، ضمن آنکه از دهه ۹۰ شاهد حضور نیروهای جوان در بنگاه‌های تولیدی و خدماتی هستیم، خوش بینانه آن هست که سازمان تامین اجتماعی به سمت تعادل و توازن بین منابع و مصارف در حرکت است و تا ۲۰ سال آینده با این حجم از گستردگی برای بازنشستگی مواجه نخواهد شد.

۳- خواستار پرداخت کمک هزینه مسکن وفق مصوبه ۱۳/ ۵/ ۷۰ شدیم؛ مبنی بر اینکه شورایعالی کار تعیین کننده کمک هزینه مسکن است (نه پیشنهاد دهنده) و هیات وزیران نیز تصویب کننده و باید بررسی شود که عدم پرداخت آن در سالهایی که پرداخت نشده، چگونه بوده و باید پرداخت صورت گیرد، چون حق مکتسبه کارگران می‌باشد.

۴- خواستار پرداخت عیدی کارگران دستگاههای دولتی وفق ماده واحده ۶ / ۱۲ / ۷۰ مجلس شورای اسلامی شدیم نه ماده واحده ۲۰/ ۱۰ / ۷۴ مجلس که متعلق به کارکنان دولت است.

۵- خواستار اصلاح فوری قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار هستیم تا علاوه بر اجرای درست و قانونی نمایندگی، مصونیت نمایندگان شوراهای اسلامی کار تامین شده و مدت اعتبار دوره نمایندگی از ۲ سال به ۴ سال افزایش یابد.

۶- خواستار تزریق واکسن با کیفیت و رایگان با اولویت به کارگران تولید، کادر درمان مانند پرستاران و کارگران بخش خدمات، فروشگاههای زنجیره‌ای و کارگران خدمات شهردارها با نظارت مجلس شورای اسلامی شدیم.

۷- خواستار متوقف شدن خصوصی‌سازی شدیم، چراکه خصوصی‌سازی اعمال شده مغایر اصل ۴۴ بوده و باعث افزایش بیکاری و تعطیلی کارگاه‌ها شده و منافعی برای مردم و کشور نداشته و مغایر شرع و قانون اساسی می‌باشد و اینکه قراردادهای کار را افزایش دادند تا خصوصی‌سازی سهل و آسان شود چراکه دیگر کارگری نمی‌تواند درخواست اعمال ماده ۱۲ قانون کار مبنی بر اینکه کارفرمای جدید قائم مقام تعهدات کارفرمای سابق است، بنماید.

۸- خواستار استفاده از مزایای ۹ ماه مرخصی زایمان بانوان شدیم.

۹- خواستار رفع مشکلاتی مانند به خطر افتادن امنیت شغلی، بیمه بیکاری و غیره کارگرانی که چار کرونا هستند، شدیم.

۱۰ – خواستار نظارت مجلس مبنی بر اعمال ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی توسط سازمان نسبت به بیمه شده شدیم چراکه‌ عدم پرداخت یا پرداخت با تاخیر حق بیمه توسط کارفرما رافع مسئولیت سازمان در قبال ببمه شده نمی‌باشد.

۱۱- خواستار پرداخت ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور بطور ماهانه یا سالانه شدیم، چراکه پرداخت به یکباره مشکلاتی هم برای کارفرمایان وهم بیمه شده بوجود می‌آورد.

۱۲- خواستار بررسی علل‌ عدم اجرای ماده ۷۸ قانون کار برای ایجاد مهد کودک به منظور نگهداری فرزندان بانوان شاغل در تمامی ارگانها و کارگاه‌ها و شرکت‌ها شدیم.

۱۳- خواستار بررسی جهت‌ عدم اجرای مصوبه کاهش ساعت کار بانوان شاغل در شرایط خاص شدیم.

۱۴- خواستار نشست تخصصی کانون بازنشستگان با کمیسیون اجتماعی شدیم.

۱۵- خواستار حذف پیمانکاران و سپردن کار به تعاونی‌ها شدیم، ضمن اینکه نقش تعاونی‌ها در روند خصوصی‌سازی مغفول مانده.

۱۶ -درخواست برای تشکیل معاون پارلمانی تشکلهای کارگری در مجلس. ضرورت اصلاح ترکیب شورای عالی کار و احیای شورای عالی تامین اجتماعی.

۱۷- ضرورت اصلاح ماده ۵ کارگران ساختمانی و بررسی حذف بیمه ۳۰۰ کارگر در کشور.

۱۸- خواستار ملغی نمودن تفاهم نامه مشترک سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار در سال ۸۴ در خصوص برخورداری کارگران دارای قرارداد موقت از بیمه بیکاری شدیم.

۱۹- اعلام مخالفت با دستمزد منطقه‌ای و توافقی که مدنظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان و موسسه نذر اشتغال است.

۲۰- خواستار شدیم مجلس شورای اسلامی با اعمال اصل ۱۳۸ مبنی بر اینکه دولت، صدور تصویب نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت مانند وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی را به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی رسانده و در صورتی که آن‌ها را برخلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیات وزیران بفرستد، اقدام نماید.

هم اینکه با صدور آئین نامه‌های و تصویب نامه‌های فوق موادی از قانون کار را بی‌اثر یا به قولی ناکارآمد نموده و هم اینکه کارگران مجبور می‌شوند برای احقاق حقوق مسلم‌شان در دیوان عدالت اداری از طولانی شدن پروسه رسیدگی نیز رنج مضاعف ببرند.

در پایان ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار یک کار گروه ۵ نفره از طرف تشکل‌های کارگری شدند تا در جلسه مشترک با کمیسیون اجتماعی مجلس گفتگو کنند.

هشدار: همین قدر بدانید دولت و مجلس در اصلاح قوانین کار و تامین اجتماعی مصمم و همسو هستند.

ما کارگران و تشکل‌های کارگری نیز باید بدانیم اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی باید با رویکرد حمایت از نیروی کار بوده و منجر به ایجاد و افزایش چتر حمایتی از کارگران باشد.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار