ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کارنامه چاپ پول در ابتدای ۱۴۰۰

0
گزارش اقتصاد نیوز از وضعیت متغیر های پولی در پایان سال ۹۹

کارنامه چاپ پول در ابتدای ۱۴۰۰+جدول

اقتصاد نیوز: میزان نقدینگی در سال ۹۹ بالغ بر هزار هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. به عبارت دیگر در سال گذشته روزانه ۲٫۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید در اقتصاد ایران خلق شده است. با توجه به میزان پایه پولی میزان چاپ پول نیز روزی ۲۸۲ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز،تمامی متغیرهای پولی در پایان سال قبل رکورد زدند، میزان نقدینگی در اقتصاد ایران در سال ۹۹ با افزایشی معادل با ۴۰٫۶ درصد مواجه شده است. بر این اساس حجم نقدینگی در پایان سال ۹۹ به حدود ۳ هزار و ۴۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. افزایش ماهانه نقدینگی در اسفند ماه نیز در تمامی ۲۴ ماه گذشته بی سابقه بوده است. پایه پولی نیز در سال ۹۹ با انبساطی برابر با ۱۰۳ هزار میلیارد تومان رو به رو شده و مقدار آن در پایان اسفند ۹۹ از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. افزایش ماهانه اسفند برای پایه پولی نیز در سال ۹۹ رکورد دار است.همچنین حجم پول با رشد ۶۱٫۷ درصدی در سال ۹۹، به مرز ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان اسفند سال گذشته رسیده است.

چاپ پول در ۹۹؛ روزی ۲۸۲ میلیارد تومان

حجم پایه پولی در انتها سال ۹۸ در حدود ۳۵۲ هزار میلیارد تومان قرار داشت، که در طول سال گذشته با افزایشی ۲۹٫۲ درصدی به ارزش ۱۰۳ هزار میلیارد تومان به رقم ۴۵۵ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۹ رسید. به بیان دیگر در سال گذشته روزانه ۲۸۲ هزار میلیارد تومان خلق اعتبار یا چاپ پول توسط بانک مرکزی صورت گرفته است.

همچنین رشد ماهانه این متغیر پولی در اسفند ۹۹ حدود ۴٫۵ درصد برآورد شده است، بر این اساس می توان گفت بانک مرکزی در اسفند ۹۹ بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد خلق اعتبار کرده است، به بیان دیگر بانک مرکزی در آخرین ماه سال گذشته روزانه بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان اقدام به چاپ پول کرده است. این رشد ماهانه بالاترین نرخ رشد میان تمامی ماه های سال ۹۹ است.

افزایش یک هزار هزار میلیاردی نقدینگی در سال ۹۹

مقدار نقدینگی در پایان سال ۹۹ با افزایش ۴۰٫۶ درصدی نسبت به پایان سال ۹۸ به حدود رقم ۳ هزار و ۴۷۵ هزار میلیارد تومان رسید، این افزایش به ارزش بالغ بر یک هزار ، هزار میلیارد تومان است. به عبارت دیگر پایه پولی خلق شده در سال ۹۹ با توجه به ضریب فزاینده (خلق پول توسط بانک ها) ،این میزان نقدینگی را به وجود آورده است. مقدار نقدینگی در ابتدای سال ۹۹ در حدود ۲ هزار و ۴۷۲ هزار میلیارد تومان قرار داشت.

رشد ماهانه به ثبت رسیده برای نقدینگی در اسفند سال گذشته نیز برابر با حدود ۵ درصد به ارزش ۱۶۷ هزار میلیارد تومان است. این رشد  بالاترین نرخ رشد ماهانه نقدینگی در طول سال های ۹۸ و ۹۹ است. تا قبل از اسفند بالاترین نرخ رشد ماهانه نقدینگی در سال ۹۹ با ۳٫۲ درصد در اردیبهشت ماه رقم خورده بود.

متغیر های پولی در اسفند 99

حجم پول در مرز ۷۰۰ هزار میلیارد تومان

حجم پول که شامل اسکناس، مسکوکات و حساب های جاری است، در ابتدای سال ۹۹ در حدود ۴۲۷ هزار میلیارد تومان قرار داشت. در طول سال ۹۹ افزایشی معادل با ۶۱٫۷ درصد را تجربه کرده و میزان این متغیر پولی در پایان سال ۹۹ به حدود ۶۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. امقدار افزایش حجم پول در سال گذشته بالغ بر ۲۶۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. رشد نقطه به نقطه حجم پول در اسفند ۹۹ نسبت به رشد ۸۸ درصدی که در مهر ۹۹  به ثبت رسیده بود، با کاهش مواجه شده است ،اما نسبت به ماه های قبلی خود تا حدودی در روند صعودی قرار دارد.

افزایش ماهانه حجم پول در اسفند نیز برابر با ۵٫۹ درصد به اررش ۳۹ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.علی رغم اینکه رشد ماهانه اسفند فاصله زیادی با رشد های بسیار بالا به ثبت رسیده در تابستان را دارد، اما افزایش ماهانه حجم پول در اسفند ۹۹ میان رشد های چند ماه گذشته در بالاترین رقم قرار دارد.

شبه پول در پایان اسفند ۹۹

میزان شبه پول در پایان سال ۹۹ به حدود ۲ هزار و  ۷۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. به بیان دیگر  ارزش پول موجود در حساب های بلند مدت بانکی در انتها اسفند ۹۹ برابر با عدد ذکر شده است. رشد شبه پول در پایان سال ۹۹ نسبت به پایان سال ۹۸ حدود ۳۶٫۱ درصد برآورد شده، که مقدار این افزایش به ارزش ۷۴۰ هزار میلیارد تومان است.

رشد ماهانه این متغیر پولی در آخرین ماه از سال ۹۹ نیز حدود ۴٫۸ درصد به ثبت رسیده است. بر این اساس می توان گفت که ارزش دارایی های موجود در حساب های پس انداز یا بلند مدت بانکی در پایان اسفند سال گذشته نسبت به پایان بهمن ،۱۲۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

متغیر های پولی در اسفند 99

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار