ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

منظور از ارزش معاملات چیست؟

0

ارزش معاملات نشان دهنده میزان نقدینگی است که وارد بازار می‌شود. این عدد اگر افزایشی باشد به معنای حال خوب بازار و رشد صعودی سهام است و اگر برعکس این را مشاهده کنید به نقدینگی کم و یا حتی خروج نقدینگی اشاره خواهد داشت. ارزش معاملات در واقع بیان کننده ارزش کل خرید و فروش‌هایی است که در یک سهم انجام گرفته یعنی کل معاملات.

در هر بازاری که بخواهید فعالیت کنید اعم از بازار فیزیکی و آنلاین، لازم است بدانید منظور از ارزش معاملات چیست؟ زیرا ارزش معاملاتی که در هر بازاری انجام می‌گیرد نشانگر این خواهد بود که رونق بازار و آن کالا یا ارز معامله شده تا چه میزان است و آیا هر گونه معامله و خرید و فروشی در این بازار بصرفه هست یا خیر؟ در بازار بورس توجه به این ارزش معاملات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دلیلش را در ادامه مقاله شرح خواهیم داد.

منظور از ارزش معاملات چیست؟

کاربرد ارزش معاملات در بورس

منظور از ارزش معاملات چیست؟ میزان نقدینگی است که وارد بازار شده یعنی ارزش کل معاملاتی که در یک سهام وجود دارد. هر شرکتی تعدادی سهام در بازار بورس ارائه می‌دهد که بخشی از آن در طول روز معاملاتی خرید و فروش می‌شود. این خرید و فروش‌ها ارزش معاملاتی آن سهم را نشان می‌دهد. علاوه بر این در کل بازار بورس نیز با توجه به حجم معاملات که انجام شده می‌توان به ارزش معاملات پی برد. این عدد را با مراجعه به سایت tsetmc.com مشاهده خواهید کرد. این رقم بر واحد میلیارد ریال محاسبه می‌شود. ارزش معاملات در یک بازه زمانی خاصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر این ارزش را برای کل بازار بورس در نظر داشته باشیم ارزش معاملات بازار نامیده می‌شود.

در محاسبات ارزش معاملات به این نکته توجه داشته باشید که معاملات بلوکی نیز در نرخ آن به حساب آورده شده و برای دستیابی به نرخ خالص حتماً باید میزان معاملات بلوکی را از آن کم کنید.

کاربرد ارزش معاملات در بورس

منظور از ارزش معاملات چیست؟ چه استفاده‌ای از آن می‌شود؟ ارزش معاملات راهنمای خوبی برای معامله گران است. این عدد به شما می‌گوید چه زمانی وارد بازار شده و خرید یا فروش انجام دهید. بالا بودن ارزش معاملات یک سهم آلارم خوبیست و معمولاً اینگونه است که تا مدت‌ها سهم با یک روند صعودی و افزایشی روبه رو می‌شود. البته پایین بودن ارزش معاملات هم به این معنا نیست که کلاً بیخیال آن سهم شوید بلکه در همان شرایط و با ترفندهای نوسان گیری، سود خوبی نصیب خودتان خواهید کرد. اما اگر قصد کسب سود با ریسک کمتری دارید خب بهترین فرصت زمانیست که ارزش معاملات بالا می‌رود. اگر علاقمند هستید با مبحث نوسان گیری بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنیم مقاله ” نوسان گیری چیست و به چه گسی نوسان پیر می گویند؟ ” را مطالعه نمایید.

برررسی ارزش معاملات بازار بورس

این افزایش ارزش معاملات و یا حتی کاهش آن بستگی به برنامه‌های شرکت و سازمان و اخباری که از آن منتشر می‌شود دارد. این اخبار و اطلاعات می‌تواند حاکی از آینده‌ای روشن و پرسود برای سهام باشد. به همین دلیل نقدینگی قابل توجهی وارد بازار شده و همین امر به رشد چشمگیر سهام کمک می‌کند.

مفاهیم کمکی

هرگاه به دنبال پاسخی برای این پرسش هستیم که منظور از ارزش معاملات چیست؟ باید در کنارش به مفهوم ارزش بازار نیز اشاره کنیم. زیرا ارزش معاملات برای تحلیل‌های بلند مدت کارایی نداشته و برای تصمیم گیری در زمان‌های طولانی‌تر نیاز به فاکتور ارزش بازار داریم. ارزش بازار از ضرب قیمت پایانی هر سهم در روز معاملاتی در تعداد سهام کل شرکت به دست می‌آید. اگر این قیمت پایانی کاهش یا افزایش پیدا کند بدیهی ست که ارزش بازار به تبعیت از آن صعودی و یا نزولی خواهد بود. اگر قیمت ثابت بماند و تغییری نداشته باشد اما تعداد سهام شرکت با افزایش رو به رو باشد باز نتیجه‌ای که شاهدش خواهیم بود، رشد بازار است.

ذکر این نکته در اینجا اهمیت پیدا می‌کند، حواستان به قیمت‌های کاذب باشد. گاهی افزایش و کاهش قیمت‌ها واقعی نیست و در نتیجه ارزش بازار هم یک عدد واقعی را نشان نمی‌دهد. بنابراین روی چنین اعداد و ارقامی تصمیم گیری کردن اشتباه بزرگی ست. برای تشخیص بروید و قیمت‌های سهام شرکت‌های هم رده و هم گروه آن را بررسی کنید و به قیمت واقعی نزدیک‌تر شوید.

حجم معاملات و حجم مبنا  از دیگر پارامترهایی است که برای رسیدن به قیمت واقعی سهم به شما کمک می‌کند. هر سهمی در یک روز معاملاتی تعدادی خریدار و تعدادی فروشنده دارد. در واقع بازار ساکنی نداشته و به دلیل وجود این خرید و فروش‌ها در فعالیت است. به تعداد کل این معاملات حجم معاملات گفته می‌شود. این حجم می‌تواند نشان دهنده این باشد، قیمتی که به عنوان قیمت پایانی ثبت شده است تا چه حد به واقعیت نزدیک‌تر است.

ارزش معاملات در تابلو

در سایت سازمان بورس با کمک تب در یک نگاه ارزش معاملات و حجم معاملات بازار در همان روز را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید تحلیل و بررسی کنید که آیا بازار وضعیت خوب و مناسبی داشته و یا اینکه رو خیلی خوب و پر رونقی را پشت سر نگذاشته است؟ برای دیدن ارزش معاملات هر سهم، اگر جداگانه وارد نماد مورد نظرتان شوید و در قسمت بالا، سمت راست هر اطلاعاتی که به آن نیاز دارید را پیدا کرده و استفاده کنید.

تمامی این فاکتورهایی که به شما معرفی می‌شود به راحتی قابلیت دسترسی دارند. معمولاً کارگزاری‌ها تریدرهای تخصصی و پیشرفته‌ای را در قالب اپلیکیشن به مشتریان خود عرضه می‌کنند و این اطلاعات در آنجا درج شده و به روز می‌شود. جهت اطمینان از این ارقام به شما پیشنهاد می‌کنیم که آن‌ها را با ارقام و اطلاعاتی که در سایت سازمان بورس درج شده است، مقایسه کنید.

منبع : https://www.sedayebourse.ir/news/431727

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار