ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سهام بنیادی چیست؟

0
در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

سهام بنیادی چیست؟

کارشناس بازار سرمایه در خصوص سهام بنیادی، ویژگی های آن و سود آوری بلند مدت این سهام توضیحاتی داد.

محمد مهدی مومن زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در تعریف سهام بنیادی گفت: در بازار سرمایه دو دسته تحلیل داریم، تکنیکال و بنیادی. اکثر اوقات ما گزینه های خود را براساس تحلیل تکنیکالی و روند معاملاتی گذشته و سهام یک شرکت را برای خرید انتخاب می کنیم.

وی گفت:این مورد گاهی اوقات تحلیل‌ها اشتباه می‌شود، به خصوص اکنون که بازار روند نزولی دارد و تحلیل بنیادی سهام بیشتر می‌تواند پاسخگو باشد. در تحلیل بنیادی عواملی را در نظر می‌گیریم مثل صنعت شرکت و شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه. اینکه چه سهامی بنیادی است باید این نکته بررسی شود که شرکت چه ویژگی‌هایی دارد، صنعتی که در آن قرار گرفته از چه وضعیتی برخوردار است و سیاست‌های اقتصادی و سیاسی چگونه در آن تاثیر دارد.

وی ادامه داد: سرمایه گذار می‌تواند با بررسی عوامل اقتصادی حاکم بر آن گزینه سرمایه گذاری تحلیل درست تری داشته باشد. وقتی تحلیل سهام بنیادی باشد، سرمایه گذار به ارزشمندی سهام خود اطمینان دارد و براساس اتفاقات گذشته که روی چارت نشان داده شده و جریان سرمایه گذاری که اتفاق افتاده سهم را نمی‌خرد، بلکه سهم را ارزشیابی می‌کند و به این ارزشی که بدست آمده اطمینان دارد. حالا اگر بازار پایین و بالا رود به دلیل اینکه سهم به ارزش خودش می‌رسد، ارزشی که برایش پیش بینی شده را بدست می‌آورد و کمترین ضرر را خواهد داشت.

مومن زاده در توضیح ویژگی‌های سهام بنیادی تصریح کرد: سهام بنیادی سهامی است که اطلاع رسانی شفاف تری دارد، در صنایع اصلی کشور واقع شده است، تحلیل‌های بهتری در خصوص آن وجود دارد و از سودآوری خوبی برخوردار است، همچنین جریان نقدی خوبی وارد آن شرکت می‌شود و صنعتشان به لحاظ متغیر‌های ملی و جهانی در حال رشد است. به عنوان مثال گروه فلزات اساسی شرکت‌هایی بودند که به لحاظ بنیادی در ماه‌های گذشته و حتی ماه‌های پیش رو جز شرکت‌های بنیادی هستند. شرکت‌هایی هستند که به لحاظ صورت‌های مالی از وضعیت مناسبی برخوردارند و صنعتشان به لحاظ متغیر‌های داخلی و بین المللی در شرایط بهتری قرار گرفته و بازار هم تا الان به آن‌ها اعتماد داشته است.

او افزود: از جمله سهم‌های بنیادی، پالایشی ها، فملی، مبارکه و مپنا را می‌توان نام برد که ممکن است پایین بیایند، اما دوباره برمی گردند. شرکت‌های بزرگی هستند و سودآوری خوبی دارند. صنعتی مثل فلزات اساسی، داروسازی‌ها و پتروشیمی‌ها بنیادی‌تر هستند، ولی درخود این صنایع ممکن است سهمی باشد که خیلی هم بد باشد. اما شرکتی که تازه وارد بازار پایه شده و هنوز وضعیت مشخصی ندارد خیلی قابل اطمینان نخواهد بود.

مومن زاده در پایان اشاره کرد: اصولا با توجه به شرایط فعلی، بازار سرمایه با ورود نقدینگی رشد خواهد داشت و اگر کسی می‌خواهد در این شرایط وارد بازار شود حتما به سراغ سهام بنیادی برود و حتما دید بلند مدت داشته باشد. بازار هم ثابت کرده که در دید بلندمدت همیشه سودآوری خیلی خوبی دارد. همچنین پیشنهاد می‌کنم که به جای سهم صندوق بخرند. صندوق‌ها به این دلیل که سهامشان توسط تحلیل گران بررسی می‌شود و نقاط ورود و خروج را بهتر شناسایی می‌کنند، سودآوری مطمئن تری خواهند داشت. پس خرید صندوق و نگهداری بلند مدت می‌تواند پیشنهاد بهتری باشد.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7711636

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار