ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بازار سرمایه پایه چیست؟

0
در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

بازار سرمایه پایه چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار پایه، بازاری است برای شرکت هایی که شرایط اولیه پذیرش را ندارند ولی یک مکانی است برای اینکه سهامداران بتوانند سهم خود را معامله کنند.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که دامنه نوسان چیست؟ گفت: دامنه نوسان، دامنه ای است که هر سهم نسبت به قیمت پایانی روز قبل می تواند در یک دامنه ای، در  همان روز نوسان پیدا کند که قبلا از ۵- تا ۵+ بود، مثلا، اگر قیمت سهمی در روز گذشته ۱۰۰ هزار تومان بوده است، امروز حداقل قیمت قابل معامله ۹۵ هزار تومان و حداکثر قیمت ۱۰۵ هزار تومان است، اما با توجه به تغییر دامنه نوسان از ۵- تا ۵+ به ۲- تا ۶+، در این صورت حداقل و حداکثر قیمت سهم ۹۸ تا ۱۰۶ هزار تومان در نوسان است.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: همه ی سهام بورس و فرابورس دارای دامنه نوسان یکسان نیستند و در بازار پایه فرابورس شاهد شرایط متفاوتی در دامنه نوسان هستیم.

وی افزود: شرکت هایی که عمدتا بعد از گذشت دوره زمانی واجد شرایط نباشند، مثلا، شرکتی  یک مدت زیان ده باشد یا گزارش و صورت های مالی خود را به موقع ارائه ندهد و اخطار نیز اثرگذار نباشد، این شرکت از بازار اول و دوم فرابورس و بازار شرکت بورس لغو پذیرش می شود و به بازار پایه می آید.

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین بازار پایه، بازاری است برای شرکت هایی که شرایط اولیه پذیرش را ندارند ولی یک مکانی است برای اینکه سهامداران بتوانند سهم خود را معامله کنند و این بازار سرمایه عمدتا با ریسک خاص خود نیز همراه است، زیرا  تعدادی از شرکت های موجود در  بازار سرمایه سرمایه واجد شرایط نیستند.

حدادی در راستای تغییر دامنه نوسان بازار سرمایه و صندوق ها، هم اکنون دامنه نوسان های مختلف به چه صورت است؟ اظهار کرد: دامنه نوسان در سهام های پذیرفته شده در بورس تهران و بازار اول و بازار دوم فرابورس ایران از ۲۵ بهمن ماه از ۲- تا ۶+ خواهد بود و در بازار پایه فرابورس سهامی که صرفا در تابلوی زرد هستند از ۲- تا ۳+ خواهند بود، برای صندوق ها نیز، قاعدتا تنها صندوق هایی که در بازار سرمایه قابل معامله هستند، نه صرفا صندوق هایی که می بایستی حضوری به کارگزار مربوطه مراجعه کنند، تنها صندوق هایی که در تابلوی tsetmc قابل رویت و به صورت آنلاین معامله می شوند، این صندوق ها قبلا دامنه نوسانشان ۱۰- تا ۱۰+ بوده ولی ازتاریخ ۲۵ بهمن از ۴- تا ۱۰+ تا اطلاع ثانوی به این بازه تغییر کرده است.

کارشناس بازار سرمایه سرمایه در پایان با اشاره به اینکه علت عدم تغییر بازارهای نارنجی و قرمز و حق تقدم چیست؟ بیان کرد: به علت اینکه دامنه نوسان در بازار سرمایه نارنجی و قرمز بسیار کم است، به طوری که دامنه نوسان بازار نارنجی ۲% و بازار قرمز ۱% است و علت عدم تغییر حق تقدم نیز، طبق قانون دامنه نوسان حق تقدم باید ۲ برابر باشد ولی در حال حاضر برای تغییر آن تصمیمی گرفته نشده است.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7704392

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار