ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

حقوق بازنشستگان با اجرای همسان‌سازی چقدر افزایش می‌یابد؟

0

با مصوبه مجلس، باید در سال آینده ۸۹ هزار میلیارد از بدهی‌دولت به تامین اجتماعی تسویه و مرحله دوم همسان‌سازی حقوق ۳.۶ میلیون کارگر بازنشسته اجرایی شود، زمان اجرا و افزایش حقوق‌ها چقدر خواهد بود؟

روزنامه خراسان نوشت: بهارستانی‌ها کار خوب خود را تکمیل کردند تا ۳.۶ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی، دیگر منتظر آیین‌نامه دولت نباشند و مطمئن باشند که طبق قانون بودجه، باید سال آینده ۸۹ هزار میلیارد از مطالبات تامین اجتماعی وصول و طرح‌هایی از جمله همسان‌سازی حقوق‌هایشان به‌طور کامل اجرا شود.

مصوبه‌ای که شفاف نبود

دهم اسفندماه بود که نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، با افزایش اعتبارات بند «و» تبصره ۲، موافقت کردند و ۱۵۰ هزارمیلیاردتومان را به آن اختصاص دادند. برای بازنشستگان، این بند مهم‌ترین بخش لایحه بودجه سال آینده بود؛ چراکه باید اعتبارات همسان‌سازی و مطالبات تامین اجتماعی از دولت، در آن دیده می‌شد. نگرانی اول، میزان این اعتبار بود که خوشبختانه با همراهی دولت و مجلس، میزان آن از ۱۲۵ هزارمیلیارد پیشنهادی، به ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان افزایش یافت و خواسته اول بازنشستگان را تامین کرد. اما نگرانی دیگر این بود که چه میزان از این ۱۵۰ هزارمیلیارد به تامین اجتماعی اختصاص می‌یابد و چه میزان به دیگر موضوعات بند «و»، از جمله رتبه‌بندی معلمان، تأمین بخشی از مطالبات ایثارگران، بیمه‌های تکمیلی، اجرای قانون تسری کارکنان زندان‌ها، متناسب‌سازی حقوق شهدای بازنشسته، همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی و….

تصویب ۸۹ هزار میلیارد سهم تامین اجتماعی

نظر اولیه کمیسیون تلفیق این بود که مسئولیت تقسیم‌بندی این ۱۵۰ هزار میلیارد، به هیئت وزیران واگذار شود، اما درخواست‌های متعدد بازنشستگان برای جلوگیری از این بلاتکلیفی، کمیسیون تلفیق را قانع کرد که به‌صراحت در لایحه بودجه قید شود که‌: «معادل ۸۹۰ هزارمیلیارد ریال از محل واگذاری‌ها جهت رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص می‌یابد». اگرچه نظر کمیسیون تلفیق برای این موضوع، ۹۰ هزار میلیارد تومان بود، اما مصوبه نهایی جلسه علنی صبح دیروز مجلس، ۸۹ هزار میلیارد تومان شد؛ هرچندکه رئیس فراکسیون کارگری مجلس در این‌باره به ایلنا گفت: «نظر مجلس این است که احتمالا با این مبلغ بخشی از مشکلات بازنشستگان مثل همسان‌سازی و گرفتاری‌های سازمان تامین اجتماعی رفع خواهد شد». به هر حال قطعا با این مصوبه مجلس، بخش مهمی از نگرانی‌های ۳.۶ میلیون کارگر بازنشسته رفع و خیال‌شان راحت شد که طبق قانون باید اجحاف صورت‌گرفته در همسان‌سازی حقوق آن‌ها، رفع شود.

حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می‌یابد؟

حالا سوال مهم بازنشستگان تامین اجتماعی این است که با اجرای کامل همسان‌سازی، حقوق آن‌ها چقدر افزایش خواهد یافت. «حسن صادقی»، رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری،می‌گوید: «هنوز نمی‌شود در این‌باره اظهارنظر قطعی کرد و باید منتظر تصمیمات کارشناسان کانون بازنشستگان با سازمان تامین اجتماعی بود». این موضوعی است که «مصطفی سالاری» مدیرعامل تامین اجتماعی هم روز گذشته به آن اشاره کرد و گفت: «محاسبات مرحله دوم همسان‌سازی حقوق‎ها و تدوین فرمول‌ها در کانون بازنشستگی در جریان است تا طی چندروز آینده اعمال کنیم».

احتمال اجرای مرحله دوم در اسفندماه

سالاری این نکته را هم گفت که: «درصدد هستیم که با نظر مثبت دولت، مرحله دوم متناسب‌سازی را در اسفندماه اجرا کنیم؛ بر این اساس احکام بازنشستگان صادر می‌شود، اما هر روزی که احکام صادر شوند، تاریخ اجرای آن اول اسفند است. به هر صورت اگر متناسب‌سازی مرحله دوم در اسفندماه اجرا شود، علی‌الحساب مبلغی را به بازنشستگان پرداخت می‌کنیم».

رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری: سبد هزینه‌ها، ۶.۸ میلیون؛ قدرت حقوق‌ها، فقط ۳۷ درصد

«حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری از مصوبه مجلس و توجه نمایندگان به مطالبه بازنشستگان تامین اجتماعی ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: این مصوبه پاسخ مثبتی به مطالبات ماه‌های اخیر بازنشستگان بود و اجرای مرحله دوم همسان‌سازی را میسر می‌کند.

صادقی می‌افزاید: بخشی از این اعتبار، برای اجرای مرحله دوم همسان‌سازی لحاظ خواهد شد و سازمان تامین اجتماعی باید بقیه آن را هم برای سرمایه‌گذاری و تامین منابع پایدار همسان‌سازی استفاده کند.

از صادقی درباره کف حقوقی جدید با اجرای مرحله دوم همسان‌سازی می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: فعلا نمی‌شود میزان دقیق آن را تعیین کرد، اما مطالبه ما این بوده و هست که حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با اجرای مرحله دوم همسان‌سازی و افزایش حقوق سالانه، به حقوق سایر بازنشستگان نزدیک شود.

صادقی در پایان صحبتش، واقعیت تلخی را روایت می‌کند که مشخص می‌کند چرا ۳.۶ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی، ماه‌ها برای اجرای همسان‌سازی فریاد می‌زدند: «طبق اعلام رسمی کمیته دستمزد، سبد هزینه ماهانه یک کارگر ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است؛ آن هم سبدی که هزینه‌های یک زندگی معمولی را شامل می‌شود. علاوه بر آن، با حقوق‌های فعلی، بازنشستگان فقط از عهده تامین ۳۷ درصد هزینه‌های زندگی‌شان برمی‌آیند و ۶۳ درصد عقب‌ماندگی دارند. به همین دلیل امیدواریم میزان همسان‌سازی و افزایش حقوق، بتواند بخشی از این مشکل بازنشستگان را حل کند».

منبع : https://www.iranjib.ir/shownews/81161

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار