ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

حمایت از صنایع ناکارآمد از عوامل افزایش تورم:

0

یک اقتصاددان عنوان کرد؛

حمایت از صنایع ناکارآمد از عوامل افزایش تورم.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: حمایت از صنایع ناکارآمد و زیان‌ده از عوامل خلق پول توسط بخش خصوصی و افزایش تورم است.

به گزارش ایبِنا، تیمور رحمانی در برنامه تیتر امشب، نرخ تورم را مرتبط با ارزش کالای سبد خانواده‌ها اعلام کرد و گفت: نوع کالا و وزن آن‌ها نزدیک به ۳۶ درصد تورم را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: پیش از این تنها دولت و بانک مرکزی با خلق پول سعی می‌کرد کسری بودجه را تامین کند و موجب تورم می‌شد و هم اکنون بخش خصوصی نیز همین کار را می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: حمایت بی مورد از برخی از شرکت‌ها و صنایع ناکارآمد و زیان ده از عوامل افزایش تورم است و همچنین بانک‌های خصوصی بعنوان یکی از بخش‌های بخش خصوصی نیز خلق نقدینگی می‌کنند و در دریافت مالیات‌های تورمی با دولت شریکند.

وی افزود: خلق پول توسط بخش خصوصی، حمایت از بخش ناکارآمد در اقتصاد بخش خصوصی است.

آقای رحمانی کارشناس اقتصادی افزود: متوسط تورم از سال ۶۸ تاکنون ۲۲ درصد بوده است و اقتصاد کشور ما یادگرفته مشکل خود را با خلق پول رفع کند.

معاون اقتصادی مرکز آمار ایران نیز در ارتباط اینترنتی با برنامه گفت: عمده افزایش قیمت‌ها در دی گذشته مربوط به میوه و تره بار، دخانیات، حمل و نقل و مسافرت‌ها بوده است.

=ایوب فرامرزی افزود: عمده تورم ماهانه در گروه خوراکی‌ها بوده است و در ماه گذشته شاهد ۵.۲ درصد تورم در بخش خوراکی‌ها بودیم.

وی تورم نقطه به نقطه را مربوط به خوراکی‌های وابسته به واردات اعلام کرد و افزود: تورم نقطه‌ای در بهمن ۹۹ معادل ۴۸/۲ درصد و بیشترین تورم نقطه‌ای مربوط به موز با ۲۰۰ درصد (دو برابر) افزایش و کمترین آن مربوط به تخم مرغ و تجهیزات رایانه‌ای با ۱۳۰ و ۱۰۰ درصد افزاایش بوده و تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها هم به ۶۶/۸ درصد رسیده است.

معاون اقتصادی مرکز آمار ایران همچنین بیشترین نرخ تورم سالانه (۱۲ ماهه) را باز هم مربوط به گروه‌های خوراکی و مصرفی مردم اعلام کرد.

صمد عزیزنژاد کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بحث گرانی از تورم جداست گفت: در تورم میانگین ارقامی استفاده می‌شود که در سبد غذایی اهمیت و ارزش دارد و می‌توان محاسبه تورم را برای دهک‌های مختلف، مجزا محاسبه کرد.

وی افزود: در کشور ما شناسایی درآمد سخت است و مرکز آمار ایران نرخ تورم را بر اساس سبد غذایی مشترک برای تمام کشور محاسبه می‌کند.

عزیزنژاد ریشه تورم را ناشی از دو مقوله تحریم و بهره وری تولید اعلام کرد و گفت: بین ۳۰ تا ۳۵ درصد ریشه تورم مربوط به شوک تحریم‌هاست و حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد هم مربوط به بهره وری پایین تولید است.

وی با بیان اینکه زمانی که تورم با خلق پول (چه خصوصی و چه دولتی) زیاد می‌شود کل مردم هزینه اضافه پرداخت می‌کنند، اما بخش خاصی استفاده می‌کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: علت اصلی تورم‌های ساختاری فارغ از شوک‌های مقطعی ناشی از تحریم؛ حکمرانی نامناسب است یعنی کسی را بابت خلق پول مواخذه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ” تورم یعنی پول از جیب مردم برداشتن است” گفت: “خلق پول” حل مشکل مقطعی است که موجب کوچک شدنِ سفره مردم می‌شود.

منبع : http://www.ibena.ir/news/122285

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار