ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

هدفگذاری نرخ تورم؛ اقدامی موثر در اقتصاد کشور:

0

در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

هدفگذاری نرخ تورم؛ اقدامی موثر در اقتصاد کشور.

کارشناس امور اقتصادی گفت: به طور قطع یکی از روش‌های مدیریت تورم هدفگذاری برای کاهش آن است و در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته نیز این هدفگذاری‌ها صورت می‌گیرد.

محمدرضا آرام بنیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره تعاریف ابر تورم در اقتصاد کشورها گفت: ساختار اقتصاد ایران ساختاری تورمی بوده است که ریشه اصلی آن در کسری بودجه دولت‌ها است. می‌توان گفت حدود ۷۰ درصد از تورم، مربوط به کسری بودجه و ۳۰ درصد مربوط به تحریم و سایر عوامل است.

وی افزود: ریشه اصلی تورم، مربوط به هزینه‌ها و نحوه‌ مدیریت مخارجی است که دولت دارد. این ساختار در طول سال های گذشته تورمی بوده است اما در اقتصاد نسبتی با عنوان نسبت دارایی‌های پولی و مالی نسبت به دارایی‌های فیزیکی وجود دارد.

آرام بنیار خاطرنشان کرد:‌ ایران کشوری متنوع در نوع دارایی‌ها و ذخایر است. هیچ زمان نسبت دارایی‌های پولی و مالی به اندازه ۱۰۰ درصد دارایی‌های فیزیکی نبوده است و در عمل در کشور ما هیچ‌گاه ابرتورم به صورت ساختاری به وجود نمی‌آید. مهم ترین شاخصه ابرتورم، نسبت دارایی‌های مالی به دارایی‌های فیزیکی است که کمتر از یک است و در کشورهایی که این نسبت بیشتر از سه یا چهار است، می‌توان گفت که اقتصاد آنها درگیر ابرتورم است.

وی با تاکید براینکه ایران کشوری تک محصول نیست، گفت:‌ منابع معدنی و نفتی مختلفی در کشور به صورت گسترده در حال تولید است و اگر این شرایط نیز وجود نداشت، موقعیت جغرافیایی ایران و قابلیت کریدور و اتصال به شمال و جنوب جهان را دارد. به دلیل حجم عظیم منابع نفتی و گازی، حجم آب و امکان تولید محصولات غذایی و تنوع تولید محصولات معدنی و صنعتی در عمل امکان ابرتورم نیز وجود ندارد.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ ریشه تورم‌های بزرگ در ایران، کسری بودجه‌های سالانه دولتی به میزان ۷۰ درصد و بحث‌های بین المللی مانند تحریم به میزان ۳۰ درصد است. اگر تاثیرات تورمی کسری بودجه‌های دولتی به درستی مدیریت شود تحمیل درصدهای ناشی از تحریم‌ بسیار آسان‌تر خواهد بود و نقش آن را به حداقل کاهش می‌دهد.

وی درباره نرخ‌های تورم بالای ۵۰ درصد و این پرسش که آیا می‌توان به آنها تعریف ابرتورم اطلاق کرد، تصریح کرد:‌ به این نرخ‌های تورم، ابرتورم گفته نمی‌شود. ابرتورم، نرخ تورم چندصد درصدی مداوم است که در اقتصاد ایران امکان بروز ندارد.

آرام بنیار درباره هدفگذاری بانک مرکزی برای کاهش تورم و رساندن آن به محدوده ۲۲ درصد اظهار کرد: به طور قطع یکی از روش‌های مدیریت تورم هدفگذاری برای کاهش آن است و در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته نیز این هدفگذاری‌ها صورت می‌گیرد؛ چون تورم یکی از فاکتورهای مهم اقتصادی در هر کشوری است.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ سوء مدیریت و حسن مدیریت یکی از عوامل موثر بر نرخ تورم است در نتیجه این هدفگذاری بسیار مهم است و سمت وسوی عملکردهای دولت و وزارتخانه‌هایی مانند وزارت صمت را تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: چون بانک مرکزی به تنهایی در مدیریت نقدینگی نمی‌تواند عملکرد موثری داشته باشد باید تمامی نهادهای دولتی و حتی مردم در کنترل حجم نقدینگی هماهنگ با هم عمل کنند اما در مجموع هدفگذاری نرخ تورم اقدامی مهم و موثر در اقتصاد کشور است.

منبع : http://www.ibena.ir/news/120503

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار