ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

گلایه بازنشستگان را بشنوید:

0

۲ میلیون و ۸۰۰ تومان حقوق با ۳۰ سال سابقه!

در پی گزارش‌های انتشاریافته در روزنامه همشهری و پیگیری مطالبات بازنشستگان، تعداد زیادی از بازنشستگان تامین اجتماعی از نقاط مختلف کشور با دفتر روزنامه تماس گرفته و با ارسال حکم و فیش حقوقی نسبت به حقوق دریافتی و افزایش ناچیز آن در طرح همسان‌سازی معترض هستند و می‌گویند مسئولان باید صدای ما را بشنوند.

به گزارش همشهری آنلاین، بازنشستگان این گروه خود را با دیگر بازنشستگان کشور مقایسه کرده و فاصله معنادار حقوق‌هایشان را مصداق نابرابری و تبعیض می‌دانند. در بخشی از گزارش‌های پیشین منتشر شده نقل قولی از حسین شریعتمداری، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است که به‌طور متوسط ۷۷درصد افزایش دستمزد در سال۹۹ نسبت به سال قبل در جریان افزایش و همسان‌سازی حقوق و دستمزد برای بازنشستگان کشوری انجام شده است. در جای دیگر شریعتمداری می‌گوید: «حقوق بازنشستگان کشوری به بالای ۴میلیون تومان رسید.»

طبق آخرین آمار ۳میلیون و ۵۰۰هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی در کشور وجود دارند که از این تعداد یک‌میلیون‌و۱۰۰نفر کمتر از ۳۰سال سابقه خدمت دارند و همچنین نزدیک به ۷۵۰هزار نفر از این افراد، حداقل حقوق دریافتی ماهانه‌شان قبل از همسان‌سازی‌ کمتر از یک‌میلیون تومان بوده که باتوجه به سابقه خدمت خود، حقوق‌شان افزایش یافته است.

مسئولان می‌گویند در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان نمی‌توان عدد و رقم مشخصی اعلام کرد. هر بازنشسته با توجه به سنوات و فاکتورهای دیگر حقوقش افزایش یافته است.

چندی پیش شریعتمداری در رابطه با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: ۳.۵میلیون نفر از بازنشستگان تأمین اجتماعی مشمول متناسب‌سازی حقوق شده‌اند که در مردادماه با اعتبار ۳۲هزار میلیارد تومانی متناسب‌سازی انجام شد؛ البته نیمی از این اعتبار در سال‌جاری هزینه خواهد شد.

او در ادامه به افزایش حقوق بازنشستگان کشوری اشاره کرد و برای این گروه از بازنشستگان عدد مشخصی را اعلام کرد: «مشابه این اقدام نیز برای بازنشستگان کشوری انجام می‌شود که آنها نیز بتوانند از افزایش حقوق برخوردار شوند. درمجموع حدود ۹۰درصد حقوق بازنشستگان از این طریق افزایش خواهد داشت.»
بعد از اجرای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان کشوری این بار وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی به جای افزایش حقوق ۹۰درصدی برای بازنشستگان کشوری از افزایش حقوق متوسط ۷۷درصدی خبر داد.

میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز که حالا انتقادات بسیاری در این‌باره دارند از ابتدا با حرف و حدیث‌های گوناگونی همراه بود مثلا خبرگزاری ایرنا با ارائه یک تصویر اینفوگرافیک نوشت: میزان افزایش حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۵سال خدمت ۸۰درصد رشد داشته و از یک‌میلیون‌و۶۷۰هزارتومان به ۳میلیون تومان رسیده است. همچنین افراد با ۳۰سال سابقه، رشد حقوقی ۶۸درصد، بازنشستگان به‌ترتیب با ۲۵ و ۲۰سال خدمت، افزایش حقوق ۶۰درصدی و ۴۸درصدی را داشتند.
این در حالی است که بازنشستگان تأمین اجتماعی بعد از اجرای همسان‌سازی‌ از ناچیز بودن حقوق خود در این وضعیت اقتصادی جامعه گلایه می‌کنند.

  • صداهایی که شنیده نمی‌شود

در بین بازنشستگان تامین اجتماعی افراد زیادی هستند که حقوق‌شان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان افزایش یافته است، آنها به این میزان افزایش انتقاد دارند و آن را در برابر هزینه‌های سنگین زندگی ناکافی می‌دانند. راننده تاکسی بازنشسته از خراسان‌رضوی با ارسال فیش حقوقی ۲میلیون‌و۳۵۰هزار تومانی خود می‌گوید: «لطفا در روزنامه‌تان چاپ کنید تو صفحه اول‌تان با تیتر بزرگ، با ۱۴سال حق بیمه پرداختی، راننده تاکسی، با مریضی قند، روماتیسم، و مشکلات دیگر، چطور باید روزگار به‌سر کند.»

محمود عرفانی‌کیا، بازنشسته تامین اجتماعی از خوزستان با طرح این پرسش که حقوق کدام بازنشسته تامین اجتماعی ۸۰-۷۰درصد افزایش داشته است؟ می‌گوید: «دریافتی من قبل از همسان‌سازی ۵میلیون‌و۷۰۰هزارتومان بود، بعد از همسان‌سازی ۶میلیون‌و۲۰۰هزار تومان است.»

بازنشسته دیگری از بندرعباس می‌گوید: «بازنشسته سال۹۴ تامین اجتماعی هستم وزیر کار و آقای سالاری اعلام کردند که حقوق بازنشستگان را متناسب‌سازی‌ و  ۸۰درصد افزایش داده‌اند اما این حرف‌ها در مورد ما مصداق ندارد. جهت اثبات گفته‌های خودم فیش حقوق اسفند۹۸ و فیش حقوق مهر۹۹ را خدمت‌تان ارسال می‌کنم. اما این را مدنظر داشته باشید که یکی از دوستان من بازنشسته لشکری است که اسفند۹۸ حقوق ایشان حدود ۵.۳میلیون تومان بود و در مهرماه۹۸ حدود ۹میلیون تومان حقوق گرفت. آیا ما بارنشستگان تامین اجتماعی با کشوری و لشکری در یک مملکت زندگی نمی‌کنیم؟»

بازنشسته‌ای از شاهین‌شهر اصفهان می‌گوید: «حقوق اسفندماه۹۸ بنده قبل از همسان‌سازی ۵میلیون‌و۱۵۰هزارتومان بوده و بعد از همسان‌سازی ۵میلیون‌و۷۰۰هزارتومان شده است. خودتان حساب کنید این چند درصد افزایش حقوق می‌شود.»

او می گوید: «ما بازنشسته‌های کارگری تامین اجتماعی حقوق‌مان از ۷۵هزار تومان تا یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار تومان اضافه شده من ۲۳سال سابقه و ۱۱سال سابقه کار سخت و زیان‌آور داشتم که جمعا ۳۴سال می‌شود برای متناسب‌سازی‌ ۷۳۰هزار تومان به حقوقم اضافه شد و برادر بنده با ۳۲سال سابقه و ۳سال سخت و زیان‌آور که جمعا ۳۵سال شد یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار تومان به حقوقش اضافه شد شاید همکاران آقای سالاری در سازمان ۷۰درصد حقوق‌شان اضافه شده باشد چون تبعیض بین ما و کارکنان سازمان از زمین تا آسمان است چه از نظر بیمه و بیمه تکمیلی و وام و دیگر مزایا. من حاضرم در همه‌جا حضور یابم و این ادعای خودم را ثابت کنم.»

سید صفدر سجادی از استان خوزستان شهر اهواز می‌گوید: «بنده قبل از متناسب‌سازی‌ حقوق‌ها دریافتی‌ام ۳میلیون‌و۴۰۰هزارتومان بوده بعد از متناسب‌سازی‌ ۴میلیون‌و۱۰۰هزارتومان. درحالی‌که ۳۰سال سابقه کار دارم. خدا می‌داند حق ما بازنشستگان ضایع شده…»
سیف‌الله‌قاضی بازنشسته دانشگاه آزاد از شوشتر با ارسال فیش حقوقی و حکم کارگزینی می‌گوید: «حقوقم قبل از افزایش ۴میلیون‌و۳۰۰هزار تومان بوده، الان و در سال۹۹ شده ۴میلیون‌و۸۰۰هزارتومان.»

  • درخواست از رهبری و نامه به رئیسی

در ماه‌های اخیر بازنشستگان تأمین اجتماعی از مقام معظم رهبری جهت ورود به موضوع متناسب‌سازی حقوق‌ها طی نامه‌ای درخواست کرده‌اند. در بخشی از این درخواست آمده: «عبارت «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان» که دیری است نقل محافل و تیتر خبرهاست، گرچه به مذاق بسیاری خوش آمد اما به کام بازنشستگان تأمین اجتماعی شرنگی بیش نبود.
رویکرد تبعیض‌آمیز و عنایت ویژه همین دولت محترم، یک‌بار دیگر مَثل معروف «یک بام و دو هوا» را بین بازنشستگان متجلی ساخت، به‌گونه‌ای که با تأمین منابع لازم جهت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری، مزایای این بازنشستگان را تا ۹۰درصد حقوق شاغلان ارتقا دادند و بعضا برای برخی گروه‌ها افزایش ماهانه بیش از ۶میلیون‌تومان یعنی ۵برابر حداکثر افزایش در سازمان تأمین اجتماعی را به ارمغان آورد.

حال پرسش ما بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی که بارها از چشم و نظر ریاست محترم جمهور، وزیر محترم رفاه و مدیرعامل محترم سازمان تأمین اجتماعی بی‌پاسخ و مغفول مانده و با وجود مکاتبه با سران محترم قوا و دیدارهای پیوسته با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مورد اقبال واقع نگردیده، این است که چگونه تأمین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از محل بودجه عمومی دولت ممکن و مباح بوده، ولی تأمین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از محل طلب خود از دولت و نه از محل بودجه عمومی ممتنع و ناممکن است؟»

همچنین بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی با ارسال نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه خواهان نظارت این دستگاه بر اجرای صحیح و دقیق ماده۹۶ قانون تامین اجتماعی در جهت افزایش پایه حقوق هم‌سطح و مطابق با تورم سالانه شدند. در این نامه که رونوشتی از آن برای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ارسال شده، آمده است: جناب آقای رئیسی استحضار دارید که در اجرای همسان‌سازی انجام شده اخیر، تبعیض آشکاری بین ۲کارمند که همزمان و در یک بازه زمانی، به‌مدت ۳۰سال در بخش‌های دولتی فعالیت کرده‌اند و در زمان بازنشستگی از دو صندوق متفاوت کشوری و صندوق تامین اجتماعی حقوق دریافت می‌کنند، تفاوت چشمگیر و فاحشی وجود دارد. لذا درخصوص تبعیض آشکار دولت محترم، در پرداخت حقوق میان بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری از محضر آن مقام محترم، رسیدگی به موارد مطروحه در ذیل را تقاضا می‌نماییم.»

در ادامه آمده است: «یکی از مشکلات تامین اجتماعی در تامین حق و حقوق بازنشستگان، عدم‌پرداخت بدهی دولت محترم به آن سازمان (تامین اجتماعی) است؛ لذا تقاضا داریم با وساطت و کمک قوه قضاییه و مساعدت حضرت‌عالی، دولت محترم بدهی خود را از محل فروش اموال و املاک مازاد بپردازد، تا این صندوق‌ها مشکلی برای پرداخت حق و حقوق به‌موقع بازنشستگان نداشته باشند.»

صدای بازنشستگان تامین اجتماعی به این خاطر بلند شده که با افزایش حقوق و متناسب‌سازی‌ حقوق یک بازنشسته با ۳۰ سال سابقه کار به ۲ میلیون‌ و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است که با شرایط فعلی اقتصادی این حقوق کفاف زندگی یک‌نفره را هم نمی‌دهد. با وجود این صندوق‌های بیمه هرکدام مستقل عمل می‌کنند. صندوق بازنشستگی کشوری، تا به حال توانسته رضایت بازنشستگان خود را جلب کند اما صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی سال‌هاست محل مناقشه است و بازنشسته‌های آن هرچه سپری می‌شود، فاصله‌شان از دیگر صندوق‌های بازنشستگی بیشتر و بیشتر می‌شود.

منبع : https://www.hamshahrionline.ir/news/571949

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار