ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اقتصاد ایران چگونه به رشد مثبت رسید؟

0

تداوم رشد مثبت اقتصاد در دستان تیم اقتصادی دولت!

یک روز از خبر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر رشد مثبت اقتصاد می‌گذرد که کارشناسان اقتصادی به واکاوی این رشد و مسیر‌های آن پرداخته اند.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یک روز از خبر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر رشد مثبت اقتصاد کشور در ماه گذشته می گدرد. خبری که برای اقتصاد ایران پیامدهای مثبتی را به دنبال داشت. البته که انتقادات زیادی در این زمینه به رئیس کل بانک مرکزی وارد می شود چرا که بارها تاکید می شود محل اعلام رسمی تورم و رشد اقتصادی مرکز آمار است و متاسفانه به این موضوع همچنان توجهی نمی شود.

رشد اقتصادی مثبت

اما آیا رشد اقتصادی مثبت صحت دارد؟ یا بازهم آمارها با برداشت های مختلف صورت گرفته است. برای بسیاری از مردم این سوال مطرح می شود که چطور در بحران تحریم اقتصاد و همچنین تورم های پیاپی و کاهش صادرات رشد اقتصادی مثبت شد.

همتی با اشاره به آمارها اینطور می نویسد: همانگونه که قبلاً بر اساس روند شاخص‌های تولیدات صنعتی وکشاورزی، و نیز رشد تسهیلات سرمایه در گردش بانک‌ها اعلام کرده بودم رشد اقتصادی کشور مثبت شد.

گزارش امروز اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی حاکی از این است که رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (۱۰۰=۱۳۹۰) در ۶ ماههٔ اول سال ۹۹ با نفت و بدون نفت، مثبت شد.

بنابرگزارش رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱.۴+ درصد و رشد اقتصادی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱.۳+ درصد است.

رشد اقتصادی با نفت فصل اول و دوم سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲.۹- درصد و ۵.۱+ درصد و رشداقتصادی بدون نفت، به ترتیب، ۰.۶- درصد و ۳.۲+ درصد بوده است.

احیای واحدهای تعطیل عامل رشد اقتصادی است

سید حمید محمدی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوانt در واکنش به پست اینستاگرام رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: همان طور که همتی در صفحه شخصی خود بیان کرده با روندی که در ۶ ماه نخست امسال داشته ایم، می‌توان گفت رشد اقتصادی با روند مثبت مواجه شده است.

وی افزود: در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی و صنعت در شش ماه نخست امسال با وجود شرایط کرونایی با افزایش تولید و صادرات رو به رو شدیم که یکی از دلایل آن احیا واحد‌های تعطیل است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بیان کرد: ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تولید و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی موفق‌تر عمل کردیم.

حسینی ادامه داد: امسال به دلیل شرایط کرونایی تنها در بخش خدمات مانند گردشگری، هتلداری و از این قبیل موارد با روند منفی مواجه بودیم. در ابتدای سال پیش بینی می‌شود که در ۶ ماه نخست با رشد اقتصادی منفی ۵.۵ درصد مواجه شویم، اما نه تنها با روند منفی مواجه نشدیم بلکه به رشد اقتصادی نیز رسیده ایم.عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران در پایان ابراز کرد: امیدواریم این روند تا پایان سال و سال‌های آینده با تلاش دولت و کمک بخش‌های خصوصی ادامه پیدا کند.

صحبت های رئیس کل بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی یک برآورد است

معصومیان کارشناس بانکی با اشاره به پست اخیر همتس رییس بانک مرکزی که رشد اقتصادی را در نیمه اول امسال مثبت ارزیابی کرده بود اظهار کرد: رشد اقتصادی اعلام شده از سوی اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی که همتی در توییتی به آن اشاره کرده یک برآورد است و نه رقم قطعی، چراکه بر اساس تجربه و تخصص این اطلاعات همواره بعد از دو سال قابل محاسبه قطعی است.

این کارشناس بانکی ادامه داد: اما در ارتباط با نرخ رشد اعلام شده با توجه به سهم بخش های اقتصادی در تولید ناخالص داخلی سهم خدمات بالغ بر ۵۰ درصد بوده که با توجه به افزایش قیمت خدمات در مقایسه با سال گذشته قطعا موجب تغییر نوسانات به سمت مثبت خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: البته با در نظر گرفتن نسبت تغیبرات قیمت خدمات و سهم آن درGDP نسبت رشد در حد ۱.۴درصد بدون نفت قابل اتکاست و این رشد به متزله خروج از رکود و دوره رونق نیست، بلکه صرفا اثر تورمی باعث ان شده و ممکنه برای دوره بعد هم معکوس شود.

او ادامه داد: عوامل موثر در رشد اقتصادی بیشتر مربوط به حجم تولید و ارزش محصولات و ارزش افزوده ناشی از خدمات و بازرگانی است.

معصومی در پایان با اشاره به شرایط اخیر اقتصادی هم گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی و حاکم بر کشور و محدودیت های بیماری کرونایی بسیاری از فعالیت هادر عرصه تولید اعم از صنعتی و کشاورزی با مشکل مواجه بوده از این رو در بخش معدن ، صنعت و کشاورزی ارزش افزوده کمتری به نسبت دوره مشابه داشته است بنابراین در بخش خدمات و بازرگانی بواسطه کاهش سطح هزینه های واسطه ای و افزایش سطح قیمت ها منجر به ارزش افزوده بالاتر به خصوص برای خدمات درمانی ک بهداشتی و بازرگانی و خدمات حمل و نقل و ارتباطات.شده است.

رشد اقتصادی مثبت

او ادامه داد: این عوامل موجب شده وبد که عمده تحلیلگران داخلی و خارجی چشم اندازمثبتی از اقتصاد کشور در سال ۹۹ نداشته باشند. حتی نها‌های بین المللی ماند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هم رشد منفی را امسال برای کشورما پیش بینی می‌کردند.

این کارشناس اقتصاد گفت: نکته بعد اینکه با توجه به آمار‌هایی که ارائه می‌شود فروش نفت در کشور بسیار کاهش پیدا کرده است. با توجه به کاهش درآمد‌های نفتی و سایر درآمد‌ها اینکه توانستیم رشد اقتصادی مثبت داشته باشیم. نشانه پایدار‌تر شدن نظام اقتصادی کشور ما و پویایی متناسبآان ابرای ایجاد رونق اقتصادی بدون اتکا به درآمد‌های نفتی است که می‌تواند نکته مثبتی ارزیابی شود.

این کارشناس امور بانکی تصریح کرد: نکته سوم اینکه بزرگترین مشکلی که در خصوص رشد اقتصادی در سال‌های اخیر داشتیم. نداشتن رشد اقتصادی ثابت با کیفیت و دارای روند مستمر است. در سال‌های اخیر در مقطع پسابرجام رشد اقتصادی نسبتا خوبی داشتیم، ولی به دلیل اینکه تداوم نداشته است.

اسلامیان ادامه داد: معمولا منجر به تکانه‌هایی شد و اثرات خود را بر افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم داشته است. اگر بخواهیم که کشورمان به اهداف مشخص شده در سند چشم انداز نزدیک شود بدی به سمت ثبات اقتصادی قدم‌هایی برداشته شود.

این کارشناس اقتصاد کلان یادآورشد: در پایان به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر شتاب تورم تا حدود زیادی گرفته شده و با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در مدیریت بازار پول و شریان‌های مالی کشور داشته است، توانسته مقداری از شتاب نقدینیگی وتورم بکاهد. شاید اگر بتوانیم رشد اقتصادی با کیفیت و مستمر را داشهته باشیم می‌توانیم چشم انداز مثبت اقتصادی را پیش بینی کنیم.

جمع بندی نشان می دهد که اقتصاد کشور در مجموع بدون دخالت نفت و حتی با دخالت نفت هم رو به رشد قابل توجهی است، روند  رشد از یک ماه گذشته مشهود است اما باید در نظر داشت، این مسیر چگونه حفظ می شود. تاثیرات سیاسی و حتی دستیابی به صادرات برخی اقلام نظیر کیت تشخیص کرونا و ملزومات مقابله با کرونا، نیز در آن دخیل بوده است اما آیا این مسیر ادامه دار خواهد بود؟ موضوعی که شاید به نظر خبر خوبی باشد اما پیامد این خبر خوب با چه ابزارهایی ادامه دار خواهد بود؟

پاسخ این سوالات باید در عملکرد دستگاه هایی نظیر وزارت صمت، بانک مرکزی و سایر نهادهای مربوط به تولید و تجارت باید جست و منتظر ماند و دید این روند تا چه در ماه های آینده ادامه دار خواهد بود.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7594861

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار