ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

اگر قرار است متناسب سازی برای این گروه انجام شود باید کامل اجرا شود و همانند بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری این قانون اجرا شود:

0

درآمد بازنشستگان تأمین اجتماعی ۴۵ درصد از نرخ تورم عقب مانده است! + تصاویر.

جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراض به اجرای ناقص متناسب‌سازی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار اجرای کامل متناسب‌سازی شدند و اعلام کردند: طی ۱۴ سال گذشته درآمد بازنشستگان حدوداً ۴۵ درصد از نرخ تورم رسمی عقب مانده است!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از مرداد ماه امسال کلید خورد و بر اساس آن بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان  حقوق آنها افزایش یافت، به این صورت که بازنشستگان با ۳۰ سال خدمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال خدمت، ۳ میلیون تومان دریافت کردند.

در حالی متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از مرداد آغاز شد که از همان ابتدا بازنشستگان به اجرای ناقص آن معترض بودند و بارها این موضوع را از طریق رسانه‌ها و تجمع در مقاب سازمان تأمین اجتماعی پیگیری کردند و تا امروز هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

اگر چه مسئولان سازمان تأمین اجتماعی اجرای متناسب‌سازی را پس از سال‌ها به نفع بازنشستگان این سازمان دانستند که بازنشستگان عنوان کردند که اگر قرار است متناسب سازی برای این گروه انجام شود باید کامل اجرا شود و همانند بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری این قانون اجرا شود اما تا به امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

در همین زمینه روز گذشته جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی  با حضور در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی نسبت به این مسئله اعتراض کردند و از نمایندگان مجلس خواستند تا به این مسئله رسیدگی کنند همچنین در پایان این تجمع، بیانیه‌ای از سوی بازنشستگان در رابطه با تخلفات دولت در اجرای کامل متناسب‌سازی قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: ما بازنشستگان سالخورده و مستمرى بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، حرف‌های ناگفته و به‌دل‌مانده زیادى از تبعیض‌ها، بی‌مهری‌ها و بى عدالتی‌ها داریم و امروز در اینجا جمع شدیم تا به طریقى دیگر صداى مظلومیت خود را به گوش نمایندگان مجلس و دیگر مسئولین برسانیم چرا که علیرغم انعکاس خواسته‌هایمان به انحاء مختلف از جمله ارسال مکاتبات فردى و گروهى و حتى در قالب پتیشن با امضاى تعداد کثیرى از بازنشستگان به مسئولان و برگزارى جلسات متعدد به منظور پیگیری مکاتبات، تاکنون نتیجه اى حاصل نشده است.

ما بازنشستگان تأمین اجتماعى که اکثریت قریب به اتفاق از خادمین ۸ سال دوران دفاع مقدس بوده‌ایم و نیز وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم و سالهاى سال با همه مشکلات و سختی‌ها کنار آمده و همه نوع همراهى را چه در دوران جبهه و جنگ و پس از آن و چه در دروه تحریم‌ها داشته‌ایم و علیرغم همه مشکلات معیشتى دم بر نیاورده و با سیلى خود را سرخ نموده‌ایم، امروز وضعیت معیشت اکثریت ما به زیر خط فقر رسیده و در این تبعیضات مشهود در معرض مخاطره شدید روحی و روانی و تنگناهای مالی فراوان قرار گرفته‌ایم و این اقدامات غیر منصفانه و ظالمانه، فشارها و لطمات سنگینى بر پیکر نحیف مان که جوانی خود را صرف خدمت به کشور و انقلاب کرده‌ایم، وارد کرده است. ما بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی مدت ۱۴ سال است چشم انتظار اجرای همسان‌ سازی حقوق خود هستیم.

با توجه به کاهش مستمرى بازنشستگان و مستمرى بگیران تأمین اجتماعی، مجلس شوراى اسلامی به جبران کاستیها و شکاف شدید مستمرى با تورم، با تصویب بند “الف” ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه و به جبران کاستی‌های ناشی از عدم اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعى، دولت را موظف کرده تا از سال ۹۶ هر ساله ۱۰% از بدهیهاى خود را که بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند و از طرف دیگر سازمان تأمین اجتماعی را نیز مکلف به متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کرده است. لیکن از سال ۹۶ تا مرداد ماه ۹۹ این قانون عملی نشده است و حتی دولت در مرداد ماه سال ۹۹ بر اساس برنامه شش که باید سالانه ۱۰% از بدهی خود را که بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شود را نیز پرداخت نکرده و تنها به پرداخت ۱۷ هزار میلیارد تومان اکتفا کرده است.

لذا ما بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی تقاضاى تکمیل مرحله اول متناسب سازی حقوقمان را که در مردادماه سال۱۳۹۹ بصورت ناقص اجرا شد، داریم. موضوع “متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان” که مدتهاست نقل محافل و تیتر خبرهاست، گرچه به مذاق بسیاری خوش آمد اما به کام بازنشستگان تأمین اجتماعی شرنگی بیش نبود!

لذا ما بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در این بیانیه خواسته‌هاى خود را به شرح ذیل اعلام مى‌داریم:

۱- بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی هستیم. بر اساس این ماده سازمان مکلف است میزان تمام مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد. بهترین تعبیر از افزایش هزینه‌های زندگی نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است.

عدم اجرای صحیح مواد قانونی ۹۶ تأمین اجتماعی و ۴۱ قانون باعث شده که طی ۱۴ سال گذشته درآمد بازنشستگان تأمین اجتماعی حدوداً ۴۵ درصد از نرخ تورم رسمی کشور عقب بماند که این امر نه تنها فشار زندگی را بر بازنشستگان و مستمری بگیران دو چندان کرده بلکه با تورم چند برابری سال جدید توان زندگی را از این جامعه زحمتکش گرفته است.

۲- بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان اجرای کامل و دقیق بند “الف” و “ب” ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه هستند. با توجه به کاهش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی مصوبه سال ٩۶ مجلس شورای اسلامی، ما خواهان پرداخت بدهی دولت و اجرای متناسب سازی از ابتدای برنامه ششم توسعه و در عین حال خواهان اجرای این قانون در سالهای آتی و تمدید این بند در قانون هفتم توسعه هستیم.

۳- بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان اجرای دقیق متناسب سازی از سوى سازمان تامین اجتماعی هستند.

با وجود اینکه سازمان در مرداد ماه سال ۹۹ اقدام به متناسب سازی کرده ولی اشکالات زیر بر آن وارد است:

الف- در اجرای متناسبسازی، سنوات مشاغل سخت و زیان آور محاسبه نشده هر چند که صاحبان این مشاغل حق بیمه زمان مشمول سخت و زیان آور خود را به میزان ۴ و ۸% نسبت به آخرین حقوق دریافتی به صورت یکجا پرداخت کرده‌اند.

ب- متناسب سازی از مرداد ماه سال ۹۹ اجرا شده لذا تمام کسانی که در چهار ماهه اول سال ۹۹ در زمره بازنشستگان و مستمری بگیران درآمده‌اند باید از این مزایا بهره مند شوند. ولی متاسفانه افزایش حقوق این افراد از طرف سازمان نادیده گرفته شده است.

ج- افزایش کمک هزینه مسکن و کمک به تأمین معیشت جزء متناسب سازی شمرده شده و از مرداد ماه ۹۹ برقرار شده در حالی که این موارد ارتباطی با متناسب سازی نداشته و باید معوقات آن از ابتدای سال پرداخت شود که سازمان در این زمینه نیز کوتاهی کرده و معوقه‌ای پرداخت نکرده است.

د- فرمول متناسب سازی وارد شده در بخشنامه شماره ۷۶ مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی کاملاً نامتعارف است. مبنای متناسب سازی بر اصل ایجاد عدالت اجتماعی است. همزمان با متناسب سازی در صندوق تأمین اجتماعی دو صندوق استخدام کشوری و لشکری نیز اقدام به همسان‌سازی کردند. در این فرایند حداقل حقوق مبنای بازنشستگان دو صندوق مذکور به ترتیب ٣/۵ و ۴ میلیون تومان است، در حالیکه حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعى ٢ میلیون و ٨� � هزار تومان است.

ه- اجرای ناقص متناسب سازی باعث شده ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی تحقق پیدا نکرده و عدم محاسبه سنوات ارفاقی برای از کار افتادگان کلی و بازماندگان موجب شده این گروه از رسیدن به حداقل حقوق اشاره شده در متن قانون باز بمانند.

۴- بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان اصلاح ارکان سازمان تأمین اجتماعی بر اساس سه جانبه گرایی هستند.

ساختار نامتناسب ارکان سازمان باعث شده تا دولت بر این سازمان اعمال نفوذ کرده و هدف اصلی آن را به انحراف بکشاند. به طوریکه سازمان را به عنوان صندوق مالی پشتیبان خود دانسته و صاحبان اصلی سرمایه‌های آن را از حقوق خود باز دارد. لذا ما بازنشستگان خواهان احیای ماده ۷۳ برنامه پنجم توسعه در برنامه هفتم توسعه هستیم.

۵- ما بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار سازمان تأمین اجتماعی و غیرهمکار هستیم. با تصویب آیین نامه درون سازمانی در تاریخ ۱۳۸۶/۱۲/۲۸ و گنجاندن ماده ۶۹، هر نوع افزایش حقوق و فوق العاده های مستمر کارکنان شاغل به کارکنان بازنشسته، ازکار افتاده کلی و بازماندگان کارکنان شاغل متوفی با لحاظ افزایش سالانه مستمری‌ها طبق ضوابطی که به تصویب هیئت مدیره می‌رسد؛ پرداخت می‌شود. هر چند که با تمام بازنشستگان چه شاغل سازمان و چه غیرشاغل در زمان پرداخت حق بیمه یکسان رفتار می‌شود ولی پس از بازنشستگی تبعیض در افزایش حقوق و مزایای بازنشستگان همکار سازمان و غیرهمکار باعث رنجش عموم بازنشستگان و عدم رعایت عدالت بین بیمه پردازان شده است. لذا ما خواهان ابطال ماده ۶۹ قانون تأمین اجتماعی و برقراری عدالت در بین تمام مستمری بگیران سازمان هستیم.

۶- بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان اجرای کامل و صحیح خدمات درمانی از طرف سازمان تامین اجتماعی هستند. به موجب ماده ۸۹ قانون تأمین اجتماعی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی با پرداخت ۲ درصد از مستمری دریافتی از خدمات درمانی بندهای “الف” و “ب” ماده ۳ قانون تدمین اجتماعی برخوردار خواهند بود. هر چند سازمان تاکنون از دریافت ۲ درصد ماده ۸۹ ذره‌ای عدول نکرده ولی به مرور زمان خدمات درمانی خود را کاهش داده تا اینکه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. اجرای ناقص تعهد خدمات درمانی سازمان باعث شده که بازنشستگان و مستمری بگیران مجبور شوند از خدمات درمانی بیمه تکمیلی استفاده کنند.

۷- بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان دریافت مزایای شغلی متناسب با شاغلین هستند. سازمان تأمین اجتماعی رفتاری دوگانه با بازنشستگان و مستمری بگیران خود دارد. به هنگام افزایش مستمریها مشمولان خود را در زمره صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی مى‌داند که در بین صندوق‌های دیگر پایین ترین کف حداقل بگیران را در خود دارد ولی در پرداخت و افزایش مزایا (همچون عیدی سالانه، حق مسکن، حق عائله مندی) آنها را جزء این صندوق ندانسته و پایین ترین مزایا را قائل است. لذا شایسته است مزایای نیز همچون شاغلین پرداخت شود.

۸- ما بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان واگذاری سهام ترجیحی شستا به آنان هستیم. طبق آیین نامه اجرایی واگذاری سهام ترجیحی، سازمان خصوصی سازی مجاز است تا ۵% سهام بنگاه‌های مشمول واگذاری را به صورت اقساطی به مدیران و کارکنان شاغل همان بنگاه واگذار کند. با توجه به اینکه یکی از صاحبان اصلی مجموعه شستا بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی هستند؛ خواهان استفاده از سهام ترجیحی در قالب ۵% تخصیص یافته و یا خارج از آن هستیم.

۹- ما بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان اجرای تبصره ماده ۱۱۲ برنامه ششم توسعه هستیم. بر اساس این ماده به منظور جبران عقب ماندگی استان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس، سازمان‌های دولتی و غیردولتی موظف به صدور احکام پرداخت مزایای شاغلان مناطق عملیاتی و تدمین اعتبار لازم برای آن هستند. ولی تاکنون این ماده نیز در سازمان تأمین اجتماعی اجرا نشده است. لذا خواهان پرداخت مزایای کارکنان شاغل مناطق عملیاتی دفاع مقدس از سال اول اجرای قانون برنامه توسعه ششم هستیم.

۱۰ – بازنشستگان و مستمری بگیران خواهان اجرای افزایش حقوقها مطابق با قانون و رفع تبعیض‌های مشابه هستند. متاسفانه برخلاف قانون، دولت در حالی که موظف به ایجاد عدالت است در تعیین حقوقها رعایت قانون را نکرده و حالت یکجانبه گرایی در پیش گرفته است. لذا تفاوت چشمگیری بین حقوق و مزایای دو بازنشسته که همزمان و در یک بازهی زمانی، به مدت ۳۰ سال خدمت کرده و در زمان بازنشستگی از دو صندوق کشوری و تأمین اجتماعی حقوق دریافت می‌کنند؛ ایجاد شده است (مانند اعضای هیئت علمی، کارمندان وزارتخانه‌هایى چون آب، نیرو و …). این تبعیض باعث شده در متناسب سازی اخیر حقوق برخی از سطوح این بازنشستگان حتی کمتر از ۱۰% افزایش یابد در حالی که حقوق بازنشستگان صندوق کشوری تا بیش از ۹۰% نیز افزایش یافته است.

نمونه دیگری از این تبعیض را می‌توان در برداشت سقف حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اشاره کرد که این امر موجب اختلاف حقوق قابل توجهی بین بازنشستگان تأمین اجتماعی با دو صندوق دیگر شده و در آینده نیز تفاوت‌های زیادتری را در تعیین مستمری موجب می‌شود. لذا ما خواهان تدوین قوانین هماهنگ برای تمامی صندوقهای بازنشستگی هستیم.

برگرفته از: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/09/24/2409965

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار