ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

تورم کمتر می‌شود یا بیشتر؟

0
بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از تعدیل روند انتظارت تورمی خبر داد و اعلام کرد: چشم‌انداز تورم کاهشی است. مرکز پژوهش‌های مجلس اما می‌گوید نرخ تورم روند افزایشی خواهد داشت.

به گزارش بنکر (Banker)، نرخ تورم سالانه ایران در پایان آبان امسال به ۲۹درصد رسیده بود و بانک مرکزی می‌گوید، تلاش می‌کند تا نرخ تورم را تا خرداد سال آینده به محدوده هدفگذاری شده ۲۲ تا ۲۴درصد برساند. استدلال بانک مرکزی چیست که می‌گوید نرخ تورم کم می‌شود و مرکز پژوهش‌های مجلس چرا می‌گوید نرخ تورم افزایش می‌یابد؟
دولت لایحه بودجه سال آینده را براساس نرخ تورم هدف ۲۲درصدی بانک مرکزی تهیه کرده و با پیش‌بینی میزان درآمدهای نفتی با فروش روزانه ۲٫۳میلیون بشکه نفت تلاش می‌کند تا کسری تراز عملیاتی بودجه را از مسیرهای غیرتورمی تامین کند. مرکز پژوهش‌های مجلس اما منابع بودجه سال آینده را غیرواقعی می‌داند و ازجمله ادعا کرده که ایران توان صادرات روزانه حتی ۲میلیون بشکه نفت را ندارد و به همین دلیل از تورم شدید پرده برمی‌دارد و رسما خواستار تصویب نشدن لایحه بودجه۱۴۰۰ و بررسی آن پس از انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری شده است؛ اتفاقی که ممکن است پیش‌بینی‌ناپذیری در اقتصاد را تشدید و بر نااطمینانی مردم از آینده دامن بزند که پیامد آن تشدید انتظارات تورمی خواهد بود.
به‌گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، باتوجه به کاهش نوسانات در بازار‌های ارز، خودرو و مسکن پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده، روند انتظارات تورمی تعدیل شود.
این گزارش می‌افزاید: در ادامه آثار و تبعات افت درآمدهای ارزی و انتظارات تورمی ایجاد شده از محل نحوه تامین مالی کسری بودجه دولت، نرخ تورم ماهانه که از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روندی فزاینده در پیش گرفته بود، در آبان‌ماه نیز تداوم یافت؛ در این‌ماه گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» نقش غالب را در تورم ماهانه داشته است. اما بانک مرکزی می‌افزاید: به دلایلی همچون توقف رشد فزاینده پول، کاهش نسبی التهابات در بازار ارز، افت قابل توجه قیمت خودرو، کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در آبان‌ماه و همچنین بهبود رشد شاخص تولید صنعتی در آبان‌ماه نسبت به مهرماه، انتظار می‌رود روند انتظارات تورمی تعدیل شود و امید می‌رود درصورت استمرار چنین شرایطی طی ماه‌های پیش‌رو، تورم ماهانه ارقام کمتری را تجربه کند.

امیدواری میردامادنشینان
تحلیل بانک مرکزی این است که تزریق نقدینگی در بازار بین‌بانکی در قالب عملیات بازار باز و همچنین استفاده بانک‌ها از اعتبارگیری قاعده‌مند باعث معکوس شدن روند نرخ سود در بازار بین‌بانکی‌ شده؛ به‌گونه‌ای که این نرخ از بیش از ۲۳درصد در پایان هفته اول آبان‌ماه، در اواخر این‌ماه به محدوده دالان نرخ سود بازگشت و در ادامه در آذر‌ماه کاهش بیشتری را تجربه کرد.
این نهاد امیدوار است که با افزایش سهم اوراق بدهی دولتی در ترازنامه بانک‌های دارای کمبود نقدینگی و گسترش استفاده از ابزارهای تمهید شده، انضباط بیشتری در رابطه شبکه بانکی حاکم شود و بانک مرکزی به تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری توصیه می‌کند بخشی از سبد دارایی خود را به اوراق بدهی دولتی اختصاص دهند تا در شرایط کمبود نقدینگی از آن به‌عنوان وثیقه دریافت اعتبار از بانک مرکزی استفاده کنند.

کاهش التهابات تورمی
نرخ بازدهی اوراق بدهی دولتی در تمامی سررسید‌ها در آبان‌ماه روند صعودی داشته است؛ به‌طوری‌که نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی با سررسیدهای یک و ۲ساله به‌ترتیب از ۱۸٫۴ و ۱۹٫۶درصد در مهرماه به ۱۸٫۹۵ و ۲۰٫۸درصد در آبان‌ماه افزایش یافته، اما در پی کاهش نرخ سود در بازار بین‌بانکی، نرخ بازدهی اسناد خزانه نیز در آذر‌ماه کاهشی شد.
همچنین رشد نقدینگی و پایه پولی در ۸‌ماهه سال۱۳۹۹ به‌ترتیب به ۲۲٫۷ و ۱۲٫۸درصد رسید که نسبت به رشد این ۲متغیر در دوره مشابه سال قبل (۱۷٫۷ و ۱۶٫۵درصد) به‌ترتیب ۵واحد درصد افزایش و ۳٫۷واحد درصد کاهش نشان می‌دهد و رشد ۱۲ماهه نقدینگی، حجم پول و پایه پولی در پایان آبان‌ماه۱۳۹۹ به‌ترتیب معادل ۳۷٫۱، ۷۹٫۳ و ۲۸٫۶درصد بوده است.

۵اقدام ضد‌تورمی سیاستگذار
بانک مرکزی می‌گوید برای مهار نرخ تورم ۵اقدام جدی را انجام داده است؛ نخست انجام عملیات بازار باز به ارزش ۷۴هزار میلیارد ریال، دوم استفاده بانک‌ها از اعتبارگیری قاعده‌مند برای رفع کمبود نقدینگی اضطراری در ۱۰نوبت به ارزش ۹۷٫۲هزار میلیارد ریال در قالب توافق بازخرید، سومین اقدام سیاستگذار پولی اجرای سیاست احتیاطی کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی با تأکید بر کنترل رشد سایر دارایی‌ها و دارایی‌های خارجی است که از آن به‌عنوان سیاست مکمل مدیریت نرخ سود برای سالم‌سازی و جلوگیری از انباشت ریسک در ترازنامه بانک‌ها یاد شده است. افزون بر اینکه ۲۲میلیارد دلار در ۸‌ماهه نخست امسال برای اقتصاد اختصاص داده شده که ۶٫۷میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی بوده است. بانک مرکزی گام پنجم ضد‌تورمی را جلوگیری از سوءاستفاده از زیرساخت‌های بانکی برای اهداف پولشویی و معاملات مخرب در بازارها از طریق تعبیه سیستم‌ها و سازوکارهای موردنیاز با هدف جلوگیری از نوسانات و ثبات‌بخشی به بازار ارز اعلام کرده است.

تورم شدید در راه است!
مرکز پژوهش‌های مجلس اما می‌گوید تورم شدیدی در راه است و می‌افزاید: پیش‌بینی اثر تورمی کسری بودجه نیازمند برآورد ظرفیت احتمالی است که دولت برای پوشش کسری از محل انتشار اوراق استفاده خواهد کرد. البته با توجه به روند فزاینده بار مالی انتشار اوراق در سال‌های آتی و عدم‌ایجاد درآمد پایدار به‌منظور بازپرداخت اصل و سود اوراق، این موضوع به‌معنای تأیید ایجاد بدهی برای افزایش هزینه‌های جاری نیست.
این مرکز می‌افزاید: با توجه به کسری بودجه ایجادشده در لایحه بودجه۱۴۰۰ در مقایسه با سایر گزینه‌هایی چون استقراض از بانک مرکزی، استقراض از صندوق توسعه ملی، ایجاد بدهی بدون استفاده از اوراق و…، انتشار اوراق با هزینه‌های کمتری برای اقتصاد همراه خواهد بود. بازوی پژوهشی مجلس می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود در سال آینده با استفاده از برخی ظرفیت‌ها ازجمله مصوبه شورای پول و اعتبار در رابطه با تکلیف بانک‌ها به نگهداری ۳درصد از مانده کل سپرده‌های خود به‌صورت اوراق مالی اسلامی قابل معامله در بازار سرمایه که توسط خزانه‌داری کل کشور منتشر می‌شود و نگهداری اوراق مالی اسلامی توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، دولت بتواند بیشتر از میزان پیش‌بینی شده در قانون استقراض کند.
این گزارش اضافه می‌کند: مطابق با برآوردهای کارشناسی، با فرض عدم‌تغییر قوانین و مقررات فعلی درباره الزام صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها به خرید اوراق دولت و عدم‌افزایش نرخ بازده اوراق از سطح کنونی در بازه ۲۰ تا ۲۱درصد، ظرفیت خرید اوراق مالی اسلامی حدود ۱۴۵هزار میلیارد تومان مازاد بر رقم درنظر گرفته شده در بودجه برآورد می‌شود. اما با این اتفاق هم ۳۲۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت حدود ۱۷۵هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم به افزایش پایه پولی و نقدینگی بینجامد که نتیجه آن افزایش ۱۲۰۰۰هزار میلیاردتومانی نقدینگی و افزایش شدید نرخ تورم خواهد بود.

منبع : http://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار