ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بهترین p/e برای یک سهم چند است؟

0

P/E یا نسبت قیمت به سود هر سهم از تقسیم قیمت به سود هر سهم به دست می آید. اما نسبت p به e بالا بهتر است یا پایین؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل آی هدف ، برای خرید یک سهم باید فاکتورهای مهمی را در نظر بگیرید که یکی از مهم ترین فاکتورها نسبت p/e می باشد که در گذشته با مفهوم آن آشنا شدیم.حال به نکاتی کلیدی در رابطه با این نسبت می پردازیم

P/E بالا یک سهم نشانه چیست؟

برای اینکه بهتر متوجه شوید نسبت p/e بالا بهتر است یا پایین یک مثال میزنیم:

اگر ۱۰۰ تومان در بانک داشته باشید و سود بانکی به میزان ۲۰ درصد باشد بعد از یک سال شما به میزان ۲۰ تومان سود دریافت خواهید کرد. طبق محاسبه P/E برای این سرمایه‌گذاری در این بانک برابر با ۵ می باشد.

حال اگر یک سهم ۱۸۵۲ ریال قیمت داشته باشد و سود هر سهم EPS مبلغ ۱۲۷ ریال باشد، P/E طبق روش محاسبه ای که گفته شد برابر خواهد بود با عدد ۱۴.۶.

P/E این سهم به میزان ۱۴.۶ است و از p/e سرمایه گذاری در بانک که عدد ۵ بود بزرگ‌تر است یعنی سودی که از فعالیت اقتصادی این شرکت به شما می‌رسد، کم‌تر از سود بانکی خواهد بود.

شما زمانی که اقدام به خرید سهامی با این شرایط میکنید تنها باید به افزایش قیمت سهم در اثر عوامل دیگر فکر کنید نه شریک شدن در یک فعالیت اقتصادی.

P/E پایین یک سهم نشانه چیست؟

طبق آنچه ذکر کردیم متوجه شده اید که هرچقدر P/E کوچک‌تر باشد بهتر خواهد بود. مثلا P/E سه از P/E چهار بهتر می باشد. در P/E برابر با ۳، اگر شما ۳۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری نمایید، در ۱۰۰ تومان سود شریک می‌شوید، اما در P/E چهار برای شریک شدن در ۱۰۰ تومان سود باید ۴۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری نمایید.

بهترین p/e برای یک سهم چند است

 

توجه داشته باشید برای P/E های بسیار کوچک، باید کمی دقت بیشتری داشته باشید به این دلیل که ممکن است P/E کم فقط نشانه سود زیاد نباشد، بلکه نشانه تقاضای کم (در نتیجه قیمت کم) هم باشد.

به این دلیل که اگر سهامداران دیگر هم به این سهم علاقه نشان دهند، به دلیل تقاضای زیاد، قیمت افزایش می‌یابد و P/E بیشتر می‌شود. پس همانطور که گفته شد P/E کم فقط نشانه سود زیاد نیست، بلکه می‌تواند نشانه تقاضای کم هم باشد

P/E منفی یک سهم نشانه چیست؟

همانطور که میدانید امکان ندارد قیمت یک سهم منفی ‌شود پس در صورتی که P/E یک سهم منفی باشد یعنی EPS منفی و شرکت زیان‌ده است.

توجه: افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند فعلا سراغ P/E منفی نروند تا ریسک سرمایه گذاری شان زیاد نشود.

توجه: دقت داشته باشید P/E منفی می‌تواند افراد را هم به اشتباه بیندازد، مثلا شاید P/E برابر با -۲ ظاهری بهتر از P/E برابر با ۱۰۰۰ داشته باشد. یا شاید P/E=-5 را راحت‌تر از P/E=-87 قبول کنید. اما P/E=1000 هنوز یک شرکت سودده است و وضعیت بهتری از P/E منفی دارد. همچنین زیان P/E=-87 کوچک‌تر از P/E=-5 است.

توجه: P/E هرگز صفر نمی‌شود. P/E صفر یعنی سهم مجانی می باشد که چنین چیزی ممکن نیست.

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1288432

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار