ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

پالایش یکمی‌ها همچنان سرگردان!:

0

اختلاف دو وزارتخانه ادامه دارد؟

باوجود وعده یک ماهه مسئولان برای بازگشایی صندوق پالایش یکم جهت آغاز معاملات اما همچنان شاهد اختلافات و عدم بازگشایی این صندوق هستیم.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به این که اواسط مرداد ماه بود که بحث عرضه صندوق دوم ETF تحت عنوان پالایش یکم مطرح شد، اما بعضی از اتفاقات مثل اختلافات  وزارت اقتصاد و  وزارت نفت سبب شد که فروش این سهام به تعویق افتد.

حال بعد از فروش این سهام بازهم شاهد این امر هستیم که علاوه بر فروش در بازگشایی سهم هم به دلایل مختلف  مثل منفی بودن سهام ها، عدم هماهنگی بین مدیر صندوق پالایش یکم با شرکت بورس اوراق بهادار تهران و  سپرده گذاری مرکزی  با مشکل مواجه هستیم به گونه ای که در روز پنجشنبه مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی  اعلام کرد که سهام داران صندوق پالایش یکم می توانند از روز شنبه به معامله بپردازند.

اما محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران  با اعلام خبری این صحبت را به صراحت تکذیب کرد و گفت: در صورتی که اقدامات لازم در شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام شود و بعد از تکمیل فرایند قانونی برای قابل معامله شدن، مدیر صندوق پالایشی یکم به شرکت بورس تهران درخواست می‌دهد.

وی ادامه داد: بعد از ارسال درخواست به شرکت بورس تهران، طی یک تا دو روز کاری، فرایند معامله این صندوق فراهم می‌شود و شرکت بورس در اطلاعیه‌ای به سهامداران اطلاع می‌دهد.

معاون بازار شرکت بورس و اوراق بهادار تهران بیان کرد: به محض تکمیل اطلاعات، امکان معامله صندوق فراهم می‌شود، اما روز شنبه امکان معامله واحد‌های این صندوق وجود ندارد.

برای بررسی بیشتر عدم هماهنگی بین شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با سپرده گذاری مرکزی و مدیر صندوق پالایش یکم  به منظور باز نشدن صندوق پالایشی با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم؛

چرا دولت مدیریت ETF ها را به مردم واگذار کرد؟

محمد جواد شیخ کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با علت دیرکرد و عدم هماهنگی بین شرکت سپرده گذاری مرکزی و شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در رابطه با صندوق پالایشی یکم اظهار کرد: دولت آمد و یک دوره گذار تحت عنوان صندوق های ETF گذاشت، از آنجایی که بخشی از سرمایه مردم هم در دست وزارت اقتصاد، وزارت نفت و بانک مرکزی قرار داشت به همین علت مسئولیت این صندوق ها در دست این چند وزارت خانه قرار گرفت،

او بیان کرد: مدیریت etf ها  به علت آنکه دشوار است طی جلساتی که در هیئت دولت برگزار شد، تصمیم گرفتند تا مدیریت صندوق ها طی یک پرسه زمانی به خود مردم واگذار شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اکنون اگر صندوق ها باز شوند به علت اُفت بازار سرمایه قیمت سهام های پالایشی با کاهش شدیدی مواجه شده است و مسئولان هراس دارند که با بازگشایی نماد پالایشی سهامداران با قبول ضررشان اقدام به فروش کنند و سهام های بعدی را نخرند.

نماد شرکت قیمت مبنای فروش پالایش یکم قیمت با ۲۰ درصد تخفیف آخرین قیمت معاملاتی ذز ۱۸آبان ماه
شتران ۳۴۷۵۰ ۲۷،۸۰۰ ۱۰,۲۵۰
شپنا ۳۵۰۴۰ ۲۸،۰۳۲ ۱۳,۵۹۰
شبریز ۴۳۱۶۰ ۳۴،۵۲۸ ۲۶,۲۰۰
شبندر ۴۰۲۸۰ ۳۲،۲۲۰ ۲۴,۲۲۰
جمع ۲۰٫۳۷۹٫۹۲۰٫۸۰۰

شیخ تصریح کرد: دوگانگی های ایجاد شده بین سپرده گذاری مرکزی و شرکت بورس و اوراق بهادار تهران سبب افزایش تنش ها بین سهامداران بازار سرمایه می شود که به همین منظور می توان به لطمه وارد شده به بدنه بازار از عدم هماهنگی بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت اشاره کرد.

قیمت گذاری فرآورده های نفتی شفاف نیست.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با علت دیرکرد در بازگشایی صندوق پالایش یکم بیان کرد:پیشنهادی که در طول این سال ها مطرح بوده این است که یک نهادی جدا از وزارت نفت و دولت تنظیم قیمت خرید فرآورده ها و فروش نفت خام به پالایشگاه ها را انجام دهد.

او بیان کرد: اگر اکنون به گزارش شرکت های پالایشی نگاه کنید متاسفانه هیچ وقت در قیمت این سهام ها با شفافیت مواجه نبودیم و همین عاملی شده تا پالایشگاه ها سهام های پر ریسکی باشند، پیش از عرضه صندوق پالایش یکم قرار بر این بود تا دولت به پالایشگاه ها با نرخ نفت خام را بدهد که آن را به کشور های دیگر صادر کنند، اما این امر فعلا محقق نشده است و ما شاهد چنین اتفاقی در بازار سرمایه نبودیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: سازمان خصوصی سازی باید بتواند زیر ساخت هایش را به میزانی تقویت کند تا زمینه ساز ارتقا پالایشگاه های کشور شود، نکته حائز اهمیت این است که تا حدودی پالایشگاه ها در دوران  ددلت نهن و دهم خصوصی سازی شدند و به عنوان سهام دار به بورس پیوستند.

دولت یازدهم و دوازدهم اعتقادی به خصوصی سازی پالایشگاه نداشت.

دارابی تا کرد کرد: اما در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی این امر به درستی صورت نگرفت و ما همچنان شاهد آن هستیم که پالایشگاه ها در دست بخش دولتی قرار دارد، امیدواریم که دولت هرچه سریع تر باتوجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری و اصل ۴۴ بهتر است هرچه سریع تر بحث پالایشگاه ها را جدی بگیرد و یک تغییر ی بین روابط وزارت نفت و پالایشگاه ها ایجاد شود.

او بیان کرد: یکی از دلایل عدم بازگشایی صندوق های پالایشی به دلیل عدم شفافیت در قیمت ها و اُفت ارزش سهام شرکت های پالایشگاهی است.

در انتها باید به این امر اشاره کرد کردکه از مسئولان مربوطه  و متولیان این امر اعم از وزارت اقتصاد،دولت، مدیر صندوق پالایش یکم خواستار آن هستیم که هرچه سریع تر بیایند و تکلیف بازگشایی این صندوق را مشخص کنند به علت آنکه همین افرد با هزاران وعده مردم را برای خرید سهام این صندوق جذب کردند اما الان با وجود وعده یک ماه برای بازگشایی این صندوق هنوز هم خبری ازبازگشایی آن  نیست.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7552180

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار