ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چگونه از سامانه کدال استفاده کنیم ؟

0

اگر می‌خواهید بدانید چه زمانی می‌توانید سود سهام خود را دریافت کنید یا چه زمانی می‌تواند حق‌تقدم‌های خود را بفروشید و دریافت پاسخ سایر سوالات اینچنینی درباره دارایی خود، با ادامه مطلب همراه ما باشید.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل بورسینس ، همانطور که پیشتر اشاره شد کدال سامانه‌ای رایگان و در دسترس عموم است و سرمایه‌گذاران می‌توانند اطلاعات خود را به سادگی از آن دریافت کنند.

آموزش گام به گام استفاده از سایت کدال:

ابتدا لازم است به آدرس سایت کدال codal ir مراجعه کنید.

در این صفحه اطلاعیه کلیه شرکت‌ها وجود دارد.

چگونه از سامانه کدال استفاده کنیم ؟

 

برای جستجوی اطلاعیه یک شرکت خاص، روی بخش جستجوی اطلاعیه‌ها کلیک نمایید. با کلیک بر روی بخش جستجو، در سمت راست صفحه نمایش، قابلیت جستجو که حاوی دو قسمت است، نمایش داده می‌شود.

چگونه از سامانه کدال استفاده کنیم ؟

 

قسمت اول جستجو شامل فیلترهای زیر است:

  • نام نماد مدنظر یا نام شرکت: در این بخش با تایپ نام نماد یا بخشی از نام شرکت، فهرستی از شرکت‌هایی که به آن کلمه مربوط می‌شود، نمایش داده می‌شود.
  • وضعیت ناشر: در این بخش می‌توانید وضعیت ناشر که ممکن است پذیرفته شده در بورس، پذیرفته شده در فرابورس یا موارد دیگر باشد، انتخاب کنید. تکمیل این گزینه اجباری نیست اما اگر خواستید از وضعیت ناشر اطلاع پیدا کنید می‌توانید به سایت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار تهران (Tsetmc.com) مراجعه کنید و از وضعیت ناشر مطلع شوید.
  • گروه اطلاعیه: یعنی اطلاعیه‌ای که مد نظر است به کدام گروه مربوط می‌شود؟ آیا به دنبال اساسنامه و امیدنامه‌ها هستید؟ یا اطلاعیه مدنظر از نوع آگهی دعوت به مجامع است؟ به دنبال آگهی افزایش سرمایه یا سایر گروه‌های اطلاعاتی هستید؟
  • نوع شرکت: مورد بعدی نوع شرکت است که در حال حاضر صرفاً برای ناشران (یعنی همان شرکت‌های که در بورس و فرابورس پذیرفته شده‌اند) قابل مشاهده است.
  • نوع اطلاعیه: نوع اطلاعیه بر اساس نیاز شما ممکن است مربوط به زمان‌بندی پرداخت سود، گزارش فعالیت هیئت‌مدیره، افشای اطلاعات بااهمیت، پیش‌بینی درآمد هر سهم یا سایر انواع اطلاعیه‌ها باشد.

اما در قسمت دوم جستجو این امکان را دارید که در صورت داشتن جزئیات بیشتر، یک اطلاعیه خاص را جستجو کنید. مثلا اگر می‌دانید موضوع اطلاعیه یا شماره پیگیری آن چیست، می‌توانید در این بخش درج کنید.

یا اگر:

  • برای بازه تاریخی خاصی به دنبال اطلاعیه‌ها هستید
  • مجموعه خاصی از اطلاعیه‌ها مثلاً فقط صورت‌های مالی حسابرسی شده را می‌خواهید
  • صورت‌های حسابرسی شده توسط شرکت خاصی مدنظرتان است
  • یا صورت‌های مالی مربوط به سال مالی خاصی را می‌خواهید جستجو کنید

می‌توانید از فیلترهای موجود در قسمت دوم بخش جستجو استفاده نمایید.

پس مراحل کلی یافتن یک گزارش و یا اطلاعیه به این ترتیب است:

  1. درج نام نماد یا شرکت مدنظر در کادر \”نام نماد\”
  2. انتخاب گروه و نوع اطلاعیه و انتخاب دکمه \”جستجو\” یا کلید \”Enter\”
  3. انتخاب و کلیک بر روی عنوان اطلاعیه مدنظر از میان اطلاعیه‌های نمایش داده شده (جهت مشاهده)
  4. کلیک بر روی آیکون‌های موجود در انتهای سطر اطلاعیه مدنظر (جهت دریافت فایل اطلاعیه)

روش ساده جستجو در کدال

برای جستجوی ساده در کدال کافیست در بخش جستجوی اطلاعیه‌ها فقط نام نمادی شرکتی که مد نظرتان است را وارد نمایید.

با انتخاب دکمه جستجو کلیه اطلاعیه‌های مربوط به آن شرکت نمایش داده خواهد شد. اطلاعیه‌ها بر اساس تاریخ است و از آخرین اطلاعیه صادر شده نمایش داده می‌شود.

یک مثال:

فرض کنید می‌خواهید اطلاعیه‌های نماد \”ذوب\” را در کدال مشاهده کنید.

ابتدا به بخش جستجوی اطلاعیه‌ها رفته، نام نماد را در قسمت اول وارد می‌کنید و دکمه جستجو را می‌زنید.

چگونه از سامانه کدال استفاده کنیم ؟

 

در جدول نمایش داده شده، کلیه اطلاعیه‌های این نماد به ترتیب تاریخ از آخرین اطلاعیه در دسترس شما قرار دارد.

برای مشاهده متن هر اطلاعیه کافیست روی عنوان آن اطلاعیه کلیک نمایید. همچنین برای دریافت اطلاعیه در قالب فایل اکسل یا pdf می‌توانید بر روی آیکون‌های موجود در انتهای سطر مربوط به هر گزارش کلیک کنید.

چند نکته درباره صورت‌های مالی منتشر شده در کدال

نکته اول: دقت کنید که برای شرکت‌های سهامی که به صورت هلدینگ هستند، وقتی نماد را جستجو می‌کنید، اطلاعیه‌های مربوط به کلیه زیر مجموعه‌های آن نیز در نتیجه جستجو نمایش داده می‌شود.

به عنوان نمونه در مثال قبل با جستجوی نماد ذوب در سایت کدال، علاوه بر اطلاعات مربوط به شرکت ذوب آهن اصفهان، اطلاعیه‌های مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه از جمله \”شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن\”، \”شرکت باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن\”، \”شرکت پویش معادن ذوب آهن\” و سایر زیرمجموعه‌های سهامی ذوب آهن اصفهان نمایش داده می‌شود.

نکته دوم: همه صورت‌های مالی و اطلاعات مربوط به آن، شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت وجوه نقد، نظر حسابرس و مواردی از این دست، با عنوان کلی صورت‌های مالی درصفحه اصلی کدال یا نتیجه جستجو درج می‌شود.

فرض کنید در مثال قبل به دنبال ترازنامه حسابرسی شده ۶ ماهه شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن منتهی به ۱۳۹۸/۰۶/۳۱ هستید.

برای دسترسی به آن کافیست بر روی اطلاعیه مربوط به \”اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۶/۳۱ (حسابرسی شده) شرکت مهندسی پویش ساخت ذوب آهن\” کلیک کنید.

در صفحه‌ای که برای شما نمایش داده می‌شود می‌توانید نوع صورت مالی مدنظر خود را از طریق کادر موجود در قسمت سمت راست بالای صفحه، انتخاب کنید.

تحت احتیاط و مشمول فرایند تعلیق یعنی چه؟

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس ممکن است به دلیل عدم رعایت برخی الزامات و دستورالعمل‌ پذیرش اوراق، مشمول فرآیند تعلیق یا مشمول شرایط تحت احتیاط شوند.

برای مثال در صورت عدم ارسال گزارش‌های فعالیت ماهانه یا عدم ارسال صورت‌های مالی به صورت مکرر باعث می‌شود که شرکت مشمول فرآیند تعلیق شود.

درصورتیکه بورس مظنون به تقلب یا دستکاری ناشر در صورت‌های مالی یا اطلاعات منتشر شده از سوی وی باشد یا این اطلاعات نیاز به بررسی و شفاف سازی بیشتر داشته باشد، شرکت مذکور مشمول \”تحت احتیاط\” می‌شود.

اگر شرکتی مشمول یکی از دو حالت مذکور شود، در سایت کدال و در ستون سوم جدول اطلاعیه‌ها، نمایش داده می‌شود.

چگونه از انتشار اطلاعیه های جدید کدال باخبر شویم؟

امکانی در سایت کدال وجود دارد به نام کدال ۳۶۰ که با عضویت درآن می‌توانید از انتشار اطلاعیه‌‌های جدید باخبر شوید.

ثبت نام در کدال ۳۶۰

برای ثبت نام در کدال ۳۶۰ کافیست دکمه تعبیه شده در گوشه بالا و سمت چپ صفحه را که به همین نام است، کلیک کنید.

سایت اصلی: codal360.ir

با درج نام و نام خانوادگی، شماره موبایل و ایمیل‌تان می‌توانید در این سایت ثبت‌نام کنید.

چگونه از سامانه کدال استفاده کنیم ؟

 

پس از تکمیل ثبت‌نام و ورود به بخش کدال ۳۶۰ می‌توانید از طریق گزینه \”سرویس گوش به زنگ\” در بخش پروفایل من، اعلام نمایید که انتشار اطلاعیه‌های جدید از طریق پیامک یا ایمیل به شما اطلاع داده شود.

زیر مجموعه‌های سایت کدال

  • ناشران: همانطور که در مطالب گذشته توضیح داده شد منظور از ناشران کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس است. برای مشاهده اطلاعات این شرکت‌ها می‌توان از بخش ناشران استفاده کرد.
  • نهادهای مالی: منظور از در این بخش نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است که شامل کارگزاران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردان، شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی و موسسات رتبه‌بندی است. اطلاعات کلیه این نهادها در بخش نهادهای مالی سایت کدال قابل دسترسی است.
  • سنم: سنم سامانه نظارت مکانیزه صندوق‌ها است. این بخش مربوط به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که موظفند روزانه فایل‌های مربوط به اطلاعات صندوق‌ها را در این سامانه بارگذاری کنند.
  • تدان: تدان سامانه تحلیل داده‌های ناشران است. پیشنهاد می‌شود سهامداران پیش از سرمایه‌گذاری در یک شرکت علاوه بر مطالعه صورت‌های مالی تحلیل‌های موجود در سامانه تدان را نیز مطالعه کنند.
  • سامانه صورتحساب: این بخش در اختیار نهادهای مالی (نه سهامداران) قرار داده شده تا بتوانند صورتحساب‌های خود را مشاهده و دریافت کنند.

سخن آخر در مورد سایت کدال

کدال سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران است که در اختیار سهامداران، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بورس و فرابورس ایران قرار داده شده است.

بنابراین کدال صرفاً سایتی برای اطلاع رسانی مواردی نظیر صورت‌های مالی، گزارش‌های عملکرد ماهانه، زمانبندی پرداخت سود سالانه و اطلاعاتی از این قبیل است.

مطالعه اطلاعیه‌های این سایت لازم است اما کافی نیست.

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1285739

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار