ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

معایب و مزایای بازار یک طرفه و دو طرفه:

0

بازار دو طرفه این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد که از هر دو طرف بازار (صعودی یا نزولی) در صورت تحلیل درست سود کنند.

به گزارش جام جم آنلاین ، در مطالب گذشته با مفاهیمی همچون بازار یک طرفه ، بازار دوطرفه و فروش استقراضی آشنا شدیم ؛ حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا برتریهای بازار دو طرفه را نسبت به بازار یک طرفه بهتر بشناسیم :

مزایای بازار دوطرفه

  •  امکان کسب سود از اصلاح سهام یا حتی ریزش آنها
  • جلوگیری از ایجاد حباب در قیمت ها و میل بازار به اصلاح هایی که گاهاً به علت های مختلف با تعویق های غیر ضروری به ریزش های شدید تبدیل می شوند.
  • حرکت بازار به سمت فضای تحلیلی و استفاده هر چه بیشتر از ابزارهای علمی
  •  بالا رفتن امکان نقدشوندگی سهام موجود در بازار
  • کمرنگ شدن سطح سفته بازی در ترغیب و اغوای سهامداران
  • کوتاه شدن دوران رکود در بازار بورس

معایب و مزایای بازار یک طرفه و دو طرفه

  • در بازار دوطرفه تنها رشدهای خیره کننده موجب توجه بازار به گروه یا سهمی خاص نخواهد شد بلکه فضای تحلیلی جذابیت معاملات را حتی از مثبت به منفی رقم خواهد زد.
  •  ایجاد جذابیت و عمق بخشی به بازار سرمایه
  • از آنجا که در بازار دوطرفه وزنه های دو طرف خرید و فروش متعادل می شود, نقدینگی به روشهای مختلف در بازار تزریق و عمق معاملات بیشتر خواهد شد.
  • در شرایطی که سمت فروش نیز با معاملات استقراضی مورد حمایت قرار گیرد, سهامداران میتوانند همزمان با سهامداری, افت قیمت را از طریق سود طرف فروش جبران نمایند.

معایب بازار یک طرفه:

  • در بازارهای یک طرفه اگر شاهد صعود شارپ باشیم، تعداد زیادی معامله گر از بازارهای موازی وارد بورس شده و سعی می نمایند بیشترین سود را از صعود بازار ببرند. پس از پایان رشد خبری از این دسته فعالان نخواهد بود و کلیت بازار برای این دسته از معامله گران شبیه به گذرگاهی خطرناک خواهد شد که عواقب آن متوجه کلیت بازار نیز می گردد.
  • همانطور که می دانید در اقتصاد ایران یک بستر تورمی وجود دارد که همواره خبر از گران شدن دارایی ها از جمله سهام دارد، پس در معاملات یک طرفه صرف نظر از ارزندگی یا حبابی بودن یک سهم ، اگر فردی دچار زیان جزئی باشد، با ذهنیتی که از تورم پیش رو دارد احتمال فروش سهام را کاهش داده و مجموعه این ذهنیت های تورمی، دوران رکود را در بازارهای یک طرفه طولانی خواهد کرد.
  • عیب دیگری که در بازار یکطرفه می توان مشاهده کرد ریسک نقدشوندگی است. فرض کنید پس از رشد شارپ شاهد یک رکود عمیق در معاملات سهام باشیم. اینجاست که سرمایه های بزرگی که قصد خروج از بازار و تغییر مسیر سرمایه گذاری را داشته باشند ، یا باید حبس کوتاه یا بلند مدت سرمایه را تحمل نمایند و یا در صورت اصرار به خروج، کلیت بازار را دستخوش تغییرات منفی خواهند نمود.

نکته : ذکر این نکته الزامی است که برای ایجاد بازار دو طرفه باید قبل از هرچیزی بستر مناسب آن فراهم باشد تا سهامداران به دلیل نقص در سامانه های اجرایی آسیبی سرمایه شان را تهدید نکند.

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1282948

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار