ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

EPS یا «سود هر سهم» چیست؟:

0

EPS یا همان «سود هر سهم»، برابر با نسبت سود یک شرکت به تعداد سهام عادی در دست سهامداران است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل لرن بورس ، یکی از مهمترین معیارهای خرید سهام در بورس سود پیش بینی شده یا EPS است. در این مقاله قصد داریم تعریف این مفهوم مهم و همچنین چگونگی استفاده از آن را بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به این مفاهیم برتر پرداخته و در بحث سرمایه گذاری در بازار بورس، با علم و آگاهی بهتری عمل کنیم.

سود پیش بینی شده یا EPS چیست؟

سود پیش بینی شده که به آن EPS (earning per share) نیز گفته می شود، مقدار سودی است که یک شرکت در شروع سال مالی، برآورد کرده و پیش بینی می کند که در پایان سال، به آن دست یابد. البته همان طور که از نام آن برمی آید، EPS تنها یک سود پیش بینی و تخمین زده است و نمی توانیم نسبت به آن قطعیت و یقین داشته باشیم.

عوامل مختلفی ممکن است سود پیش بینی شده را برهم زده و آن را به مقادیر کمتر یا بیشتر تبدیل کنند. اما به هر ترتیب هر شرکت بورسی باید در شروع سال مالی خود، بر اساس معیارها و فاکتورهایی سود پیش بینی شده ای برای پایان سال داشته باشد.

نکته مهم: از تاریخ ۹ام دی ماه سال ۱۳۹۶، سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، سود پیش بینی شده (EPS) را از دستورالعمل های خود حذف نمود و در حال حاضر تنها سود EPS تحقق یافته، اعلام می گردد.البته گمانه زنی هایی مبتنی بر برگشت EPS وجود دارد

معمولا شرکت های بورسی با توجه به عملکرد سال قبل و برنامه ها و فعالیت های اقتصادی خود در سال مالی تازه، عددی را برای سود پیش بینی شده تعیین کرده و اعلام می کنند.

EPS و کاربرد آن

اگر چه این عدد به عنوان هدف سودآوری مطرح است، اما همان طور که گفتیم به دلایل مختلفی ممکن است شرکت بورسی، به این عدد EPS دست نیابد. این عوامل می توانند داخلی یا خارجی بوده و در هر دو جهت مثبت و منفی اثر بگذارند.

به طور مثال نوسانات اقتصادی کشور یا به طور کلی جهانی، می توانند فعالیت های یک شرکت را تحت تاثیر قرار داده و سود نهایی آن در پایان سال مالی را از EPS دور کرده و یا به آن نزدیک سازند.

گاهی اوقات فعالیت های اقتصادی شرکت به اندازه کافی بر مدار موفقیت پیش نرفته و اوضاع رو به وخامت می گذارد، در این حالت سود نهایی آن، بسیار کمتر از EPS پیش بینی  و تعریف شده در آغاز سال مالی خواهد بود. به همین شکل ممکن است موفقیت های یک شرکت یا به طو کلی اوضاع اقتصادی طوری پیش برود که در نهایت به سود نهایی بیشتری از EPS دست یافته شود.

با این حساب به نظر می رسد که نمی توان آن قدرها قطعی بر سود پیش بینی شده شرکت های بورسی، حساب باز کرد و این سود تنها یک تخمین و برآورد بر اساس فاکتورها و معیارهایی است که در سال قبل وجود داشته و برای سال جاری، روی آن ها برنامه ریزی شده است.

نکته: با این همه شرکت های بورسی موظف به ارائه سود پیش بینی شده خود برای سال مالی که در آغاز آن هستند، خواهند بود.

محاسبه EPS یک شرکت

برای محاسبه EPS یک شرکت، یعنی درآمد هر سهم آن، باید کل درآمد آن شرکت بورسی را بر تعداد سهم آن تقسیم کنید.

 

EPS و کاربرد آن

به طور مثال اگر کل درآمد یک شرکت در یک سال بورسی معادل ۱ میلیارد تومان در نظر گرفته و پیش بینی شود و این شرکت به اندازه ۱ میلیون سهم در بازار بورس داشته باشد، EPS آن حاصلی از تقسیم ۱ میلیارد تومان بر ۱ میلیون خواهد بود که در نهایت به عدد ۱۰۰۰ می رسد. بنابراین EPS این شرکت بورسی ۱۰۰۰ تومان خواهد بود.

Eps به زبان ساده

فرض کنید شما مغازه ای اجاره کرده اید و قصد فروش لوازم خانگی در آن را دارید. با توجه به هزینه های خود (مثلا اجاره مغازه، خرید لوازم و …) و همچنین میزان فروش خود یک عدد برای کسب سود در هر ماه (مثلا ۳۰ میلیون تومان) در نظر گرفته اید. بطور خیلی ساده این همان eps شما است. البته اگر شما دارای شرکت باشید و شرکت شما سهامی عام باشد این عدد تقسیم بر تعداد سهام شما می شود. در نهایت به اصلاح بورسی ها سود پیش بینی شما در ماه ۳۰ میلیون تومان است.

طبیعی است شرکتی که سود پیش بینی شده بالاتری داشته باشد می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.

تحلیل های سهامداران مبتنی بر EPS

اگر می خواهید با توجه به سود پیش بینی شده، نسبت به شرکت های بورسی مختلف تحلیل داشته باشید، باید به وب سایت کدال مراجعه کرده و نگاهی به سودهای پیش بینی شده سال های قبل و سپس سود قطعی شده یا همان تحقق یافته بیندازید.

آیا تعدیل های شرکت مثبت بوده یا به سمت منفی سوق پیدا کرده است؟ شرکتی که دارای تعدیل مثبت بوده است، عملکرد مناسب داشته و تعدیل های منفی، نشان از زیان ده بودن فعالیت های شرکت دارد.

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1281887

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار