ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

سود نقدی سهام یا DPS چیست؟

0

DPS نشان‌دهنده مقدار سودی است که به ازای هر سهم به سهامداران تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

سود نقدی سهام که آن را با DPS نشان می‌دهند، بیان‌گر مبلغی است که شرکت از محل سود محقق‌شده به سرمایه‌گذاران خود در پایان هر سال مالی پرداخت می‌کند. البته این نکته به معنای آن نیست که همه شرکت‌ها باید در پایان سال مالی سودی را تحت عنوان سود هر سهم بین سهامداران خود تقسیم ‌کنند، زیرا ممکن است شرکتی در یک سال مالی زیان‌ده باشد و یا این‌که تصمیم مجمع عمومی سالیانه بر این باشد که سودی بین سهامداران تقسیم نگردد. چرا که به هر میزان سود نقدی که به سهامدار پرداخت می‌شود، ارزش قیمتی هر سهم به همان میزان کاهش می‌یابد.

سود نقدی یا DPS به چه سهامدارانی پرداخت می‌شود؟

سود نقدی و یا DPS به سهامدارانی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، سهام شرکت را خریداری کرده باشند. و این امر به معنی این است که تفاوتی ندارد سهامدار، چند روز پیش از تشکیل مجمع سهام شرکت را خریداری کرده و یا چند روز پس از تخصیص سود، سهام خود را به فروش می‌رساند.

DPS چه زمانی پرداخت می‌شود؟

قانون تجارت بیان می‌کند درصورتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه، تقسیم سود تصویب شود شرکت موظف است حداکثر تا ۸ ماه از زمان تصویب، سود تقسیمی را به سهامداران پرداخت کند.

سود سهام تقسیمی را چگونه می‌توان دریافت کرد؟

دریافت سود سهام به دو روش زیر امکان‌پذیر است که بسته به شرایط مد نظر شرکت، متفاوت خواهد بود:

۱: واریز به حساب بانکی سهامدار

در این حالت، سهامدار باید اطلاعات حساب بانکی خود را برای شرکت ارسال کند. در عین حال ممکن است بعضی از شرکت‌ها، سود سهامی تقسیمی را در حساب بانکی خاصی واریز نمایند، که در چنین شرایطی اگر سهامداران در آن بانک حساب نداشته باشند باید اقدام به افتتاح حساب کنند و سپس مشخصات حساب بانکی را از طریق سایت شرکت، فکس، ایمیل و یا حتی مراجعه حضوری به امور سهام شرکت مربوطه ارسال کند.

۲: مراجعه سهامدار به یک بانک خاص برای دریافت سود سهام

در این حالت، شرکت مورد نظر با یک بانک قراردادی امضا می‌کند که سود سهامداران توسط آن بانک پرداخت شود، در چنین شرایطی سهامدار، با مراجعه حضوری به بانک می‌تواند سود تقسیمی هر سهم تعلق گرفته به خود را دریافت کند؛ بنابراین سهامدار با کارت ملی، کپی کارت ملی و کد معاملاتی خود باید در شعب بانک موردنظر حضور یابد.

چگونه می‌توان از مقدار سود سهام و روش پرداخت آن اطلاعاتی کسب کرد؟

برای آن‌که بتوانید به اطلاعات سود نقدی سالیانه سهام شرکت مورد نظر دسترسی پیدا کنید، دو راه دارید:

۱: تماس با امور سهام شرکت مورد نظر.

۲: مراجعه به سایت کدال.

اگر مراجعه به سایت کدال را برای دریافت اطلاعات مورد نظر خود انتخاب می‌کنید، باید مراحل زیر را طی کند:

۱: وارد سایت کدال شوید.

۲: روی منوی جستجوی اطلاعیه کلیک کنید.

۳:در فیلد نماد، ”نماد بورسی شرکت» را بنویسید.

۴: برای گزینه نوع اطلاعیه روی”زمان بندی پرداخت سود» کلیک کنید.

۵:در نهایت روی دکمه”جستجوی اطلاعیه‌ها “در پایین فرم کلیک کنید.

۶:اگر اطلاعیه‌ای از طرف شرکت ارسال شده باشد، نشان داده خواهد شد که روبروی اطلاعیه، با کلیک روی آیکون‌ها، «بصورت فایل pdf یا عکس» اطلاعات را دانلود کنید.

۷:توجه داشته باشید که نحوه دریافت سود در اطلاعیه، ذکر شده است.

DPS را چگونه می‌توان از طریق سایت کدال مشاهده کرد؟

برای آن‌که بتوانید میزان سود نقدی هر سهم را در سایت کدال مشاهده کنید، همان‌طور که در تصویر زیر قابل رؤیت است باید سراغ گزینه «خلاصه تصمیمات مجمع عمومی سالیانه» بروید. در یک توضیح مختصر می‌توان بیان کرد که در مجمع عمومی سالیانه شرکت‌ها، میزان سود نقدی سال مالی پیشین هر شرکت تصویب می‌شود.

اما در نهایت اگر تمایل دارید میزان نرخ بازده ناشی از سود سهام را برآورد کنید، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

فرمول سود نقدی

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7518050

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار