ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مزد منطقه‌ای توازن جمعیت را برهم می‌ریزد و به گسترش محرومیت می‌انجامد:

0

علی خدایی:

مزد منطقه‌ای توازن جمعیت را برهم می‌ریزد و به گسترش محرومیت می‌انجامد/ مزد فدرال در آمریکا اساس اقتصادی و اجتماعی دارد.

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به برگزاری جلسه‌ای پژوهشی در مورد تعیین مزد منطقه‌ای و مزد اصناف که با دعوت معاونت روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز (سه‌شنبه/۱۵ مهر) برگزار می‌شود، گفت: «با وجود اینکه مخالف پژوهش در این موارد نیستم اما تاکید داریم که زیرساخت‌های تعیین اینگونه دستمزدها در کشور وجود ندارد.»

«علی خدایی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه جلسه‌ای که امروز (۱۵ مهر ماه) در رابطه با مزد منطقه‌ای و مزد اصناف برگزار می‌شود، صرفا یک جلسه علمی-پژوهشی است، گفت: «این جلسه هیچ ارتباطی با کمیته دستمزد یا شورای عالی کار ندارد و صرفا قرار است در مورد فراهم آوردن زیرساخت‌های تعیین اینگونه دستمزدها بحث شود. البته اعتقاد دارم و همواره گفته‌ام که زیرساخت‌های تعیین مزد بر اساس مناطق و مزد اصناف وجود ندارد، چراکه برای این کار نیاز به تشکل‌های منسجمِ صنفی منطقه‌ای و ملی داریم که قدرت چانه‌زنی داشته باشند.»

وی افزود: «با این وجود از هر کار پژوهشی استقبال می‌‌کنیم و اگر ببینیم در آینده منافع کارگران در این روش تامین می‌شود با آن مخالفت نمی‌کنیم؛ اما در حال حاضر با این کار مخالف هستیم و زمینه‌‌های علمی و معیشتی را در آن نمی‌بینیم؛ البته در آینده هم برای تعیین مزد منطقه‌ای و مزد اصناف پیش‌شرط‌هایی را داریم. یکی از این پیش شرط‌ها، تعیین مزد ملی است و تنها در مورد افزایش دستمزد سایر سطوح بر مبنای مزد منطقه‌ای یا مزد اصناف بحث می‌کنیم.»

عضو کارگری شورای عالی کار، افزود: «با این استدلال که مزد منطقه‌ای همین امروز هم به اندازه کافی علمی و اجرایی است، مخالف هستیم؛ چراکه مزد منطقه‌ای توازن جمعیت را برهم می‌ریزد؛ برای نمونه اگر دستمزد منطقه‌ای در تهران بالاتر از سیستان و بلوچستان باشد، نیروهای متخصص و حتی کارگران ساده از این استان به تهران مهاجرت می‌کنند و سیستان و بلوچستان از نیروی متخصص خالی می‌‌شود.»

نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، افزود: «بر این اساس، هر تجربه‌ای به شکست و توسعه منطقه‌ای فقر می‌انجامد. از آن طرف حاکمیت به دنبال تمرکززدایی از تهران است؛ اما طرفداران مزد منطقه‌ای با این استدلال که هزینه‌های زندگی در تهران بیشتر است، می‌گویند که دستمزد در تهران باید بیشتر از دستمزد در سیستان و بلوچستان باشد. به هر صورت هیچ زیرساختی وجود ندارد و نمی‌توانیم برای مزد منطقه‌ای از حالا زنبیل بگذاریم.»

خدایی با اشاره به این استدلال که برخی طرفداران مزد منطقه‌ای مبنی بر اینکه در آمریکا هم مزد منطقه‌ای وجود دارد و این عملی مترقی است که باید در ایران هم پیاده شود، گفت: «مزد منطقه‌ای در ایران به گسترش محرومیت می‌انجامد. در آمریکا اگر مزد فدرال وجود دارد، به این دلیل است که هر ایالت قوانین مهاجرتی و اشتغال خود را دارد که این قوانین از مهاجرت وسیع نیروهای متخصص از یک ایالت به ایالت دیگر جلوگیری می‌کند. بنابراین مزد فدرال آمریکا اساس اقتصادی و اجتماعی دارد.»

عضو کارگری شورای عالی کار، افزود: «همین امروز که حداقل دستمزد ملی وضع کرده‌ایم، پاسخگوی هزینه‌های زندگی در دورترین نقاط کشور نیست؛ چه برسد به اینکه مزد منطقه‌ای تعیین کنیم و یک نقطه از کشور را از مزد بالاتر نقطه‌ای دیگر محروم کنیم. امروز افرادی که سنگ سیستان و بلوچستان را به سینه می‌زنند، چگونه از مزد منطقه‌ای دفاع می‌کنند؟ می‌خواهم بگویم که مزد منطقه‌ای و مزد صنفی خام است. در این مقطع به پژوهش در این مورد راضی هستیم و نه بیشتر.»

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار