ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

بازار پایه فرابورس و قوانین آن چیست؟

0

شرکت هایی که شرایط حضور در بازار بورس یا بازارهای دیگر فرابورس را ندارند میتوانند در بازار پایه فعالیت کنند. اما خرید سهام شرکتهای موجود در بازار پایه ریسک بالایی دارد و حتی شرکتهایی که باید قبلا منحل می‌شدند در این بازار حضور دارند

بازار پایه چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آی هدف ، یکی از پنج بازار موجود در بازار فرابورس بازار پایه است. بازار پایه برای ثبت و خرید و فروش سهام شرکت هایی است که در سازمان بورس ثبت شده اند ولی شرایط پذیرفته شدن در یکی از بازارهای بورس و فرابورس را ندارند.

انجام معاملات تا قبل از بازار پایه چگونه بود؟

عوامل و محدودیت هایی وجود دارد که باعث شده تا بعضی از شرکت های سهامی عام که شرایط پذیرش در بازار بورس را نداشتند بتوانند در بازار پایه فرابورس وارد شوند. عواملی مانند سرمایه ثبت شده شرکت، تعداد سهامداران، وضعیت سودآوری و…

شرکت هایی که شرایط حضور در بازار بورس یا بازارهای دیگر فرابورس را ندارند میتوانند در بازار پایه فعالیت کنند. اما خرید سهام شرکتهای موجود در بازار پایه ریسک بالایی دارد و حتی شرکتهایی که باید قبلا منحل می‌شدند در این بازار حضور دارند. این بازار هم مانند بازارهای دیگر شرایط و قوانین خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی بازار پایه چیست، نکات و قوانین مربوط به آن خواهیم پرداخت.

بازار پایه فرابورس و قوانین آن چیست؟

معامله گری در بازار پایه چگونه است؟

تمامی معاملات در بازار پایه به دو روش صورت می گیرد:

  1. حراج پیوسته
  2. حراج تک قیمتی

روش حراج پیوسته، همانند بازار اول و دوم فرابورس خرید و فروش به صورت مستمر و فراگیر در مدت زمان جلسه معاملاتی صورت خواهد گرفت.

روش حراج تک قیمتی اکثرا در سهام شرکت هایی با نقدشوندگی پایین اجرا میشود و برخلاف روش حراج پیوسته معامله سهام فقط در یک بازه زمانی خاص در مدت زمان جلسه معاملاتی و بعد از تجزیه و تحلیل قیمت های وارد شده صورت خواهد گرفت.

شرکت ها با چه شرایطی در تابلوی زرد نارنجی و قرمز وجود دارند؟

بازار پایه فرابورس و قوانین آن چیست؟

نحوه معامله در تابلوی زرد نارنجی قرمز چگونه است؟

  1. نحوه معاملات در تابلو زرد به صورت دو روز در هفته حراج ناپیوسته و سه روز در هفته با دامنه نوسان یک ریالی
  2. نحوه معاملات در تابلو نارنجی به صورت یک روز در هفته حراج ناپیوسته و چهار روز در هفته با دامنه نوسان یک ریالی
  3. نحوه معاملات در تابلو قرمز به‌صورت یک روز در ماه حراج ناپیوسته و در بقیه روزها با دامنه نوسان یک ریالی

دامنه روزانه و دامنه حراج پایانی در سه تابلو زرد نارنجی و قرمز:

بازار پایه فرابورس و قوانین آن چیست؟

 چرا شرکت‌ها نمی‌توانند به تابلو معتبرتر بروند؟

طبق قوانین به تصویب رسیده توسط مجلس و قانون‌گذار، مقام ناظر اجازه اینکه شرکتی را از بازار پایه خارج کند ندارد. هویت وجود بازار پایه ضعف قوانین حاکم بر اقتصاد کشور و ملاحظه کاری می باشد.

بسیاری از شرکت‌های ورشکسته در بازار پایه حضور دارند که شرایط آنها به صورتی بوده که باید از مدت‌ها قبل منحل می شدند، اما دلایلی مانند ضعف قوانین و ملاحظه‌کاری باعث حضور همچنانی این شرکت‌ها در بازار پایه شده است.

البته بعضی از شرکت ها از قوانین بازار پایه سواستفاده میکنند و از ارائه درست اطلاعات خودداری می‌نمایند و باعث میشود حق سهامداران ضایع شود. ممکن است در بازار پایه به علت نظارت کمتر، هیات‌مدیره یک شرکت شرایط را مناسب ببیند و چون میتواند در این بازار به نفع خود کار کند تلاشی برای حضور در بازار بالاتر نکند.

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1278811

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار