ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نقد شوندگی به چه معناست ؟

0

شما هم حتما موافق این موضوع هستید که بتوانیم در زمان مناسب به پول خود دسترسی پیدا کنیم در این مطلب قصد داریم مفهوم نقدشوندگی سهام را مورد ارزیابی قرار دهیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از بورس فردا ، در این مطلب، عوامل موثر بر نقدشوندگی سهام را بررسی می کنیم. توجه داشته باشید که میزان جابه جایی پول وضعیت نقدشوندگی سهام یک شرکت را مشخص می کند.

مفهوم نقدشوندگی سهام

شاید برای شما هم سوال باشد که Liquidity یا نقدشوندگی سهام  به چه معنی است؟ تعریف نقدشوندگی به زبان ساده این است که بتوانیم به سرعت سهام یا دارایی خود را در بازار به قیمت واقعی به فروش برسانیم. به طور خلاصه به هر میزان که ما بتوانیم یک دارایی را با سرعت بیشتر و راحت تر به  وجه نقد تبدیل کنیم میزان نقدشوندگی آن بیشتر می شود.

دارایی ها عبارت اند از: ارز، طلا، سهام شرکت های بورسی، اوراق مشارکت و… این گونه دارایی ها قدرت نقدشوندگی بیشتری از ملک و زمین دارند. به عبارتی املاک و مستغلات در بازه های زمانی متفاوت، جریان نقدینگی آن ها افزایش یا کاهش خواهد داشت. خصوصاً در دوران رکود بازار ملک، بدین دلیل برای نقد کردن ملک خود نیاز به زمان بیشتر دارید و حتی مجبور می شوید قیمتی بسیار پایین تر از نرخ بازار در نظر بگیرید. ریسک نقدشوندگی ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که یکی از این عوامل، کیفیت اطلاعات حسابداری است.

نقد شوندگی به چه معناست ؟

 

اگر شما یک سرمایه گذار هستید باید نقدشوندگی سهام برایتان اهمیت بسیاری داشته باشد زیرا که اگر در آینده به هر دلیل قصد فروش دارایی خود را داشتید و تصمیم به تبدیل دارایی خود به وجه نقد گرفتید، در کمترین زمان این امر برایتان حاصل شود.

ویژگی های سهم هایی با نقدشوندگی بالا عبارت اند از:

  1. میزان داد و ستد سهام در تعاملات تالار بالا باشد.
  2. داد و ستد سهام در تلار معاملات متناوب باشد.
  3. میزان تاثیرگذاری شرکتی که سهام آن را خریداری نموده ایم بر کل بازار قابل توجه باشد.
  4. میزان سهام شناور آزاد در آن سهم بالا باشد.
  5. شرکت ارائه دهنده سهم اطلاعات مالی شفافی ارائه دهد.

نقدشوندگی سهام در بورس اوراق بهادار به این معنی است که شما هر زمان که به پول خود نیاز داشتید بتوانید سهام خود را بفروشید و آن را به پول نقد تبدیل کنید. در زمان افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام ممکن است سهام شرکت در وضعیت صف خرید قرار گیرد و یا در زمان افزایش عرضه و کاهش شدید قیمت سهام شرکت در وضعیت صف فروش قرار بگیرد که در اینجا مفهوم نقدشوندگی بسیار اهمیت پیدا می کند، زیرا در هنگام خرید و فروش حتی اگر سهام شرکت در صف خرید یا فروش قرار گرفت بتوانید سهام مورد نظر خود را معامله کنید.

فرمول محاسبه ضریب نقدشوندگی شرکت ها

تعداد سهام معامله شده طی سال
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ = ضریب نقد شوندگی
کل سهام منتشره شرکت

به این موضوع هم توجه داشته باشید که درمحاسبات رتبه نقد شوندگی، پارامترهای بسیاری مانند: متوسط ارزش روز – دفعات معامله – تعداد خریدار و عوامل دیگر موثر هستند.

فرمول برای محاسبه ضریب نقد شوندگی

۱ تقسیم بر تعداد روزهای معامله

۱ تقسیم بر تعداد خریداران

۱ تقسیم بر تعداد دفعات معامله

۱ تقسیم بر تعداد سهام معامله شده

۱ تقسیم بر حجم ریالی معاملات سهم

۱ تقسیم بر متوسط ارزش روز یک سهم

رتبه نقدشوندگی = ۱ تقسیم بر مجموع (جمع) ۶ عمل ذکر شده

منبع : https://jamejamonline.ir/fa/news/1278438

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار