ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

گپ قیمتی ناشی از افزایش سرمایه چیست و زمان پر شدن گپ افزایش سرمایه چقدر است؟

0

یکی از اصطلاحاتی که در بازار بورس و فرابورس بسیار مطرح میشود ” گپ قیمتی” است. گپ قیمتی همانطور که از عنوانش پیداست به معنی ایجاد یک گپ و یا فاصله بین قیمت یک سهم است. باید گفت که این گپ و فاصله قیمتی ناشی از افزایش سرمایه، تقسیم سود نقدی و تعدیل مثبت یا منفی بیش از ده درصد است. اما در این پست قصد داریم که به یکی از دلایل اصلی ایجاد گپ قیمتی در سهم یعنی افزایش سرمایه بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که ” گپ قیمتی ناشی از افزایش سرمایه به چه صورت است؟ ” پاسخ دهیم و بگوییم منظور از گپ قیمتی افزایش سرمایه چیست؟

منظور از گپ قیمتی چیست؟


مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • منظور از گپ قیمتی چیست؟
  • دلایل ایجاد گپ قیمتی در بورس چیست؟
  • گپ قیمتی ناشی از افزایش سرمایه به چه صورت است؟
  • انواع گپ قیمتی
  • گپ شکست (Breakwaway Gap)
  • گپ خستگی (Exhaustion Gap)
  • گپ ادامه دهنده (Continuation Gap)

منظور از گپ قیمتی چیست؟


به اختلاف قیمتی که در یک نماد در فاصله زمانی مشخص ایجاد شده است گپ قیمتی می گویند و به عبارتی به تفاوت قیمتی بین قیمت پایانی روز قبل و قیمت آغازین روز بعد سهم گفته می شود. قابل توجه است که در این شکاف و گپ قیمتی هیچگونه معاملاتی انجام نشده است. در گپ قیمتی هیچ قیمت و حجم معاملاتی مشاهده نمی شود و این موضوع باعث ایجاد یک ناحیه‌ی توخالی در نمودارها شده است.

گپ قیمتی صعودی و نزولی است:

منظور از گپ صعودی این است که قیمت ابتدایی کندل دوم بزرگ تر از قیمت پایانی قبل از خود باشد.

و  گپ نزولی زمانی است که قیمت ابتدایی کندل دوم کوچکتر از قیمت پایانی کندل قبل از خود باشد.


دلایل ایجاد گپ قیمتی در بورس چیست؟


با توجه به توضیحاتی که از گپ قیمتی ارائه دادیم سوالی که مطرح میشود این است که به چه دلیل این شکاف قیمتی ایجاد میشود؟ همانطور که در فوق ذکر شد، گپ قیمتی به اختلاف قیمت بین قیمت پایانی روز قبل و قیمت آغازین روز بعد گفته میشود اما این گپ چه موقع ایجاد میشود و چرا؟

دلایل ایجاد گپ قیمتی در بورس چیست؟

دلایل ایجاد گپ قیمتی در بورس چیست؟

گپ قیمتی میتواند ناشی از دلایل متفاوتی باشد که در قسمت زیر به آن ها می پردازیم:

  •  افزایش سرمایه
  •  تقسیم سود نقدی در مجمع
  •  تعدیل مثبت یا منفی بیش از ده درصد

 

 

 


گپ قیمتی ناشی از افزایش سرمایه به چه صورت است؟


در زمان افزایش سرمایه کاملا طبیعی است که تعداد سهم های آن شرکت تغییر کند. افزایش سرمایه به منظور تامین مالی و اصلاح ساختار مالی انجام میشود. افزایش سرمایه بدین صورت است که شرکت پس از افزایش سرمایه باید سهم های جدیدی را در بازار منتشر کند تا سهامداران بخرند و بدین صورت برای خود تامین مالی کند. اگر فردی در یک شرکت ۲۰۰ سهام داشته باشد پس از افزایش سرمایه آن شرکت تعداد سهام ها به طور مثال ۳۰۰ سهم میشود به همان نسبت قیمت سهم ها کاهش پیدا کرده و به همان نسبت که قبل از افزایش سرمایه در این سهم افراد سرمایه دارند و تنها تعداد سهام بیشتر شده و به همان نسبت قیمت سهام ها کاهش پیدا کرده و تغییری در سرمایه افراد به وجود نمی آید. اما پس از افزایش سرمایه یک گپ قیمتی به وجود می آید که شرکت ها باید اقدام به پر کردن این گپ کنند.

زمان پر شدن گپ افزایش سرمایه بستگی به روند کلی بازار و استقبال عمومی از سهم می باشد. برای اطلاع از این موضوع که چقدر طول می کشد گپ حاصل از افزایش سرمایه پر شود افراد میتوانند با مشاهده گذشته این شرکت و بررسی سوابق افزایش سرمایه آن متوجه بشوند که آیا شرکت در گذشته افزایش سرمایه داده بوده است یا خیر؟ در چه مدت زمانی این گپ قیمتی ناشی از افزایش سرمایه را پر کرده بوده است؟ و اگر مدت طولانی گذشته تا گپ قیمتی را پر کند اگر قصد سرمایه گذاری بلند مدت در این سهم را ندارید بهتر است قبل از افزایش سرمایه از سهم خارج شوید.

تعدیل ناشی از افزایش سرمایه چیست؟ تعدیل قیمت ابزاری است که با استفاده از آن فاصله‌های قیمتی (Price Gap) ناشی از افزایش سرمایه و توزیع سود نقدی پوشش داده می شود.


انواع گپ قیمتی


در بازار بورس انواع گپ قیمتی وجود دارد که هر کدام با توجه به شرایط خاصی به وجود می آیند. انواع گپ قیمتی به شرح زیر هستند:

  1. گپ شکست 
  2. گپ خستگی
  3. گپ ادامه دهنده

در ادامه به تعریف هر کدام از این گپ های قیمتی می پردازیم.


گپ شکست 


هر کدام از انواع گپ های قیمتی نشاندهنده یک موضوع هستند و در شرایط خاصی به وجود می آیند. به طور مثال، گپ شکست بیانگر آغاز یک روند بلند مدت و قدرتمند است و در مقابل جهت قبلی خود حرکت میکند و ناحیه مفاومت و حمایت را می شکند. گپ شکست پس از یک روند خنثی ایجاد میشود و زمانی گپ شکست را مشاهده خواهیم کرد که قیمت از یک روند بدون تغییر، نوسان قوی داشته باشد. پر شدن گپ های قیمتی از عواملی است که باید ایجاد شود تا روند بهبود پیدا کند اما گپ شکست به صورتی است که امکان پر شدن آن نسبت به گپ های دیگر بسیار کمتر است.


گپ خستگی


گپ خستگی یکی از انواع گپ قیمتی است که در قسمت فوق به این موضوع اشاره کردیم که پر شدن گپ قیمتی بسیار اهمیت دارد و گپ شکست از آن نوعی از گپ ها است که پر شدن این گپ بسیار سخت است. اما گپ خستگی پس از یک حرکت تند و طولانی مدت شکل گرفته است و در این گپ قیمتی، تلاش می کند تا سقف یا کف جدیدی را ایجاد کند. از نشانه های گپ خستگی حجم معاملات بسایر زیاد است. نکته بسیار مهم و مثبت این گپ خستگی این است که گپ به زودی پر میشود.

تفاوت گپ خستگی و گپ ادامه دهنده عبارت اند از:

  • در پایان یک‌روند صعودی یا نزولی باشد
  • با حجم معاملات سنگین به نسبت میانگین هفته یا روزهای اخیر خود مواجه باشد.

گپ ادامه دهنده


نام دیگر این گپ ادامه دهنده، گپ فرار، گپ اندازه گیری هم است. همانطور که از عنوانش پیداست این گپ ادامه دهنده در طی یک روند و در نیمه راه اتفاق می افتد. زمانی که گپ ادامه دهنده رخ میدهد حرکت صعودی را خواهیم دید و در صورت نزولی بودن حرکت گپ ادامه دهنده، باید منتظر ورود فروشندگان بیشتر باشیم.

جمع بندی:

گپ به معنی فاصله است. گپ قیمتی در بورس به معنی ایجاد فاصله قابل ملاحظه بین قیمت پایانی یک سهم با قیمت روز بعد آن می باشد. گپ قیمتی در بورس به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. گپ قیمتی ناشی از افزایش سرمایه یکی از علل شایع ایجاد گپ قیمتی در بورس است که به آن گپ افزایش سرمایه یا گپ حاصل از افزایش سرمایه می گویند. بعد از افزایش سرمایه معمولا قیمت سهم کاهش پیدا کرده و تعداد سهام شما افزایش پیدا می کند. مدت زمان پر شدن گپ قیمتی ناشی از افزایش سرمایه بستگی به سابقه شرکت و سرمایه آن دارد. در صورتی که شرکت از بنیاد خوبی برخوردار باشد و سابقه افزایش سرمایه های قبلی شرکت این موضوع را تایید کند، گپ افزایش سرمایه به زودی پر شده و سود خوبی نصیب سهامداران می کند.

منبع : https://boursefarda.com/academy

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار