ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کندل دوجی چیست و انواع آن کدامند؟

0

کندل استیک (نمودار شمعی ژاپنی)

انواع نمودارهایی که برای تحلیل روندهای قیمت و یا حجم معاملات انجام شده استفاده می‌شود عبارتند از:

  1. نمودار خطی
  2. نمودار میله ای
  3. نمودار شمعی ژاپنی

سابقه نمودار شمعی به سال ۱۶۰۰ میلادی باز می‌گردد که برنج کاران ژاپنی برای پیش بینی قیمت برنج مورد استفاده قرار دادند و بعدها در سال ۱۹۹۰ در غرب استیو نیسون الگوهای کندل استیک را مطرح کرد. هر کندل (شمع) از ۴ جزء اصلی تشکیل شده است:

بالاترین قیمتی که سهم در بازه زمانی مشخص مورد معامله قرار گرفته است (High)، پایین ترین قیمتی که سهم در بازه زمانی مشخص مورد معامله قرار گرفته است (Low)، قیمت آغازین معامله سهم (باز شدن (Open))، قیمت آخرین معامله سهم (بسته شدن(Close)). فصله قیمت باز تا بسته، بدنه اصلی کندل را تشکیل می‌دهد و فاصله بدنه تا بالاترین قیمت را سایه بالایی و فاصله بدنه تا پایین ترین قیمت را سایه پایینی کندل می‌نامند. اساس روانشناسی بازار همان بدنه اصلی کندل می‌باشد همچنین بررسی کندل‌ها زیر یک ساعت بی مفهوم است چرا که زمان کافی برای شکل گیری شخصیت آن وجود ندارد، لذا کندل ها را در تایم فریم یک ساعت به بالا بررسی می‌کنند. باید دقت داشت که برای تحلیل، تنها از یک کندل استفاده نمی‌شود بلکه کندل‌های قبل و بعد نیز باید تایید کننده الگو باشند و همچنین اغلب کندل ها همراه با سایر ابزارهای تحلیلی همانند خطوط روند و حمایت و مقاومت استفاده می‌شوند. اگر قیمت باز شدن سهم بیشتر و بالاتر از قیمت بسته شدن آن باشد، کندل مربوط به آن را با رنگ سبز یا سفید یا تو خالی نشان می‌دهند که نشان دهنده قدرت بیشتر خرید و نشان از صعودی بودن قیمت سهم است. اگر قیمت باز شدن سهم کمتر و پایین تر از قیمت بسته شدن آن باشد، کندل مربوط به آن را با رنگ قرمز یا مشکی و یا توپر نشان می‌دهند که نشان قدرت بیشتر فروش و نشان از نزولی بودن قیمت سهم است.

کندل دوجی

کندل دوجی

به کندلی گفته می‌شود که در آن قیمت باز و بسته شدن سهم یکسان و یا بسیار نزدیک به یکدیگر باشد.

کندل دوجی

اغلب کندل دوجی به معنای خستگی در بازار و عدم پیروزی خریداران و فروشندگان بر یکدیگر است و حالت انتظار را برای معامله کنندگان سهم به وجود می‌آورد. کندل بعد از دوجی یا سایر ابزارهای تکنیکال جهت روند سهم را مشخص می‌نمایند و تصمیم درست را به معامله گران نشان می‌دهند.

کندل دوجی کندل دوجی

انواع کندل دوجی

پرتکرارترین کندل‌های دوجی که در نمودارهای قیمت سهم ها ظاهر می‌شوند در سه دسته عمده جای دارند:

  1. دوجی پایه بلند (Long leg Doji)
  2. دوجی سنجاقک (Dragonfly Doji)
  3. دوجی سنگ قبر (Gravestone Doji)

دوجی پایه بلند

در این کندل که قیمت باز و بسته شدن سهم یکسان و یا بسیار نزدیک به یکدیگر است، سایه‌های بالایی و پایینی بسیار بلندی شکل می‌گیرد.

کندل دوجی

به این معنا که در محدوده‌هایی از زمان فشار تقاضا باعث شده که قیمت تا حد زیادی بالا برود و در محدوده‌هایی از زمان نیز فشار بالای عرضه قیمت را تا حدود زیادی پایین برده است. این امر نوسان زیاد بازار را نشان می‌دهد و باعث عدم قطعیت در معاملات سهم می‌شود. به همین دلیل سهم نیاز به استراحت خواهد داشت و احتمالا در بازار روند دار بعد از ظهور کندل دوجی پایه بلند، برای مدتی بازار سهم در محدوده همان دوجی پایه بلند نوسان ریز خواهد داشت و به اصطلاح رنج می‌شود.

کندل دوجی

دوجی سنجاقک

در دوجی سنجاقک قیمت باز و بسته شدن سهم و بالاترین قیمت سهم یکسان و یا بسیار نزدیک به یکدیگر است و سایه پایینی بلندی در کندل شکل می‌گیرد. به این معنا که سهم در بالاترین قیمت شروع به معامله می‌کند اما فشار عرضه قیمت را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد اما دوباره فشار تقاضا و خرید باعث بالا رفتن قیمت سهم تا بالاترین قیمت معامله شده می‌شود و در همان قیمت نیز بسته می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت این کندل نشان از پیروزی تقاضا و روند رو به رشد قیمت سهم دارد.

کندل دوجی

به همین دلیل زمانی که دوجی سنجاقک در انتهای روند نزولی و در ناحیه حمایتی سهم شکل بگیرد می‌تواند نشان از شروع روند صعودی در سهم باشد و نقطه مناسبی برای ورود و خرید سهم است به شرط آنکه کندل بعدی بالاتر از دوجی سنجاقک باشد و شروع روند صعودی را تأیید کند.

کندل دوجی

دوجی سنگ قبر

در دوجی سنگ قبر قیمت باز و بسته شدن و پایین ترین قیمت معامله یکسان و یا بسیار نزدیک به یکدیگر است. به این معنا که سهم در قیمت پایین آغاز به معامله کرده است اما فشار تقاضا و خرید خریداران قیمت را بالا برده است اما دوباره فشار عرضه فروشندگان باعث کاهش قیمت سهم شده و در همان پایین ترین قیمت بسته شده است. به این ترتیب کندل دوجی سنگ قبر نشان از روند رو به کاهش قیمت سهم دارد.

کندل دوجی

بنابراین ظهور دوجی سنگ قبر در انتهای روند صعودی و در ناحیه مقاومتی سهم می‌تواند نشان از آغاز روند نزولی باشد به شرط آنکه کندل بعدی پایین تر از کندل سنگ قبر شکل گیرد و تأیید کننده آغاز روند نزولی باشد.

کندل دوجی

The post کندل دوجی چیست و انواع آن کدامند؟ appeared first on خانه سرمایه.

منبع : https://bourstimes.ir

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار