ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

کانسلیم چیست؟!

0

به زبان ساده کانسلیم (CANSLIM) یک روش فوق العاده برای فعالیت در بازار بورس است. به عبارت دیگر کانسلیم (CANSLIM) استراتژی معاملاتی است که از ترکیب تحلیل فاندامنتال ، تکنیکال و مباحث مالی رفتاری طراحی شده است و یک سیستم جامع و مناسب می باشد.

کانسلیم توسط ویلیام اونیل یکی از فعالان بازار سرمایه وال استریت طراحی شده است. ویلیام اونیل با مطالعه و پژوهش در مورد سهام هایی که رشد چشمگیری در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ داشتند متوجه ویژگی های مشترکی بین این سهام ها شد ، سپس با جمع آوری و دسته بندی این ویژگی ها ، روش کانسلیم را در کتابی با همین عنوان به جهان معرفی کرد. با استفاده از این روش می توان سهام هایی که مستعد رشد زیادی هستند را شناسایی کرد.

کانسلیم چیست

لغت کانسلیم (canslim) مخفف ۷ عبارت انگلیسی می باشد که از کنار هم قرار گرفتن حرف اول هر عبارت تشکیل شده است. این ۷ عبارت عناوین دسته بندی اونیل برای کانسلیم می باشد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

دسته بندی کانسلیم (CANSLIM)

گفتیم که CANSLIM مخفف ۷ عبارت است و هر حرف این کلمه به معنی یک عبارت می باشد که به شرح زیر است:

۱. درآمد های جاری ( C : current earnings )

اولین موردی که در روش کانسلیم به آن بها داده می شود درآمد های چند ماه و فصلی هر شرکت است. به اینصورت که درآمد ۳ ماه اخیر شرکت را با درآمد سال گذشته شرکت در همین بازه زمانی مقایسه می کنند و رشد و پیشرفت شرکت را اندازه گیری می کنند.

باید توجه داشت که درآمد ها را نمی توان با فصل قبلی مقایسه کرد زیرا شرایط فصلی و ماهانه بر فروش بسیاری از شرکت ها تاثیر می گذارد بلکه تنها باید زمان مشابه در سال گذشته بررسی کرد. برای مثال درآمد بهار امسال با بهار سال قبل یا شهریور و مهر امسال با شهریور و مهر سال گذشته مقایسه می شود.

در بررسی درآمد های جاری ، روند پیشرفت سود سازی و تداوم آن بسیار اهمیت دارد. برای مثال اگر شرکتی ۳ سال گذشته به ازای هر سهم ۱۰۰۰ تومان سود ساخته اما در سال های بعد نتوانسته سود خود را زیاد کند و یا حتی در همان حدود نگه دارد شرکت موفقی در این زمینه محسوب نمی شود.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم مطالعه بفرمایید: EPS و DPS چیست؟!


برای بررسی درآمد های جاری می توان از صورت های مالی میان دوره ای ۳ ماهه و گزارش های عملکردی ماهانه که شرکت ها در سامانه کدال منتشر می کنند استفاده کرد.

نکته:

باید به این نکته نیز توجه کرد که سود شرکت به نسبت شرکت های رقیب و هم گروهش چه میزان پیشرفتی داشته و عملکرد آن را در این زمینه نیز بررسی کرد.

مقصود ما در این مرحله ارزیابی درآمد عملیاتی شرکت می باشد یعنی سود خالصی که شرکت از هدف تاسیس خود بدست می آورد. باید توجه کرد شرکتی که سود بیشتری ساخته اما هزینه هایش نیز به همان میزان بیشتر شده و در نتیجه درآمدش افزایش نیافته همچنین درآمد های غیر عملیاتی شرکت نیز امتیاز مثبتی را در این زمینه به همراه ندارند.

برای مثال زمانی می توان گفت که یک شرکت خودرویی چندین سال است روند رو به رشدی در سود سازی دارد که این سود حاصل فروش محصولات خودرویی باشد و نه فروش زمین و ساختمان و ….. ، ما در ارزیابی و بررسی درآمد های جاری درآمد های استثنایی و غیر عملیاتی را در نظر نمی گیریم.

۲. درآمد های سالانه ( A : Annual earnings )

یک شرکت عالی باید در بلند مدت سود های خوبی بسازد و در بازه طولانی روند رو به رشدی در سود خود داشته باشد. فرض کنید شرکتی ۲ سال سود خوبی بسازد اما از سال ۳ ضرر کند و در ادامه نیز نتواند درآمد خوبی کسب کند طبیعتا سهام این شرکت مورد اقبال قرار نمی گیرد و شرکت در طولانی مدت متحمل ضرر و زیان زیاد و ورشکست خواهد شد.

البته باید توجه داشت که وضعیت هر شرکتی موثر از عوامل بسیار زیادی است که بسیاری از آنها خارج از کنترل می باشند. در نتیجه هر شرکتی در طول عمر فعالیت خود وضعیتی نوسانی را می گذراند یعنی نتیجه فعالیت شرکت گاهی اوقات خوب و گاهی اوقات بد می باشد ، اما شرکتی پیشرفت می کند که بیشتر فعالیت آن ثمر بخش باشد و طولانی مدت عملکرد خوبی داشته باشد.

اگر شرکتی که در ۱۰ سال گذشته روند رو به رشدی داشته امسال سود خوبی را نسازد الزاما شرکت بدی نیست بلکه باید با تحقیق و بررسی علل این عملکرد را پیدا کرد و با آگاهی نسبت به آن عمل کرد.

ویلیام اونیل در روش کانسلیم رشد مناسب درآمد شرکت در ۵ سال آخر را یکی از معیار های مثبت برای سهام معرفی می کند که در زمان خرید سهام باید به آن توجه کرد.

۳. محصول ، خدمت و یا مدیریت جدید ( N : New Product, service or management )

طبق تحقیقات ویلیلام اونیل یک شرکت برای رشد نیاز به یک تحول جدید دارد این تحول می تواند محصول یا خدمتی جدید باشد که به سرعت در بازار به فروش برسد و درآمد سرشاری را در مدتی کوتاه نصیب شرکت کند و یا تغییر رویکرد مدیریتی باشد که وضعیت شرکت را بهبود ببخشد. در واقع می توان گفت اتفاقات جدید که تاثیر مثبتی برای شرکت دارند می توانند باعث سریع قیمت سهام شوند.

بسیاری از سهام هایی که رشد زیادی داشتند بوسیله محصول و یا رویکردی در بازار ، تاثیر زیادی در صنعت خود داشته اند و با جلب توجه سرمایه گذاران پیشرفت کردند.

۴٫ عرضه و تقاضا ( S : Supply and demand )

تقریبا می توان گفت امروزه قیمت هر چیزی با قانون عرضه و تقاضا تعیین می شود.

هر کالایی که تقاضای زیادی داشته باشد ارزشمند است و هر کالایی که عرضه زیادی داشته باشد ارزان می شود.

اگر عرضه و تقاضای یک کالا در حد متعادلی باشد قیمت آن محصول در تعادل خواهد بود. عرضه و تقاضا همواره بر قیمت تاثیر می گذارند و با تغییر هر کدام قیمت نیز تغییر می کند.

در بازار سهام نیز قیمت سهام ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. طبق دیدگاه ویلیام اونیل در روش کانسلیم چون برای افزایش قیمت یک سهام باید تقاضا زیاد و عرضه کم باشد باید شرکت هایی که کوچکتر هستند و تعداد برگه سهام کمتری را دارند یا سهام آزاد شناور آنها کمتر است را انتخاب کرد. زیرا سهام هایی که بزرگ هستند عرضه زیادی هم دارند و افزایش قیمت در آنها نیاز به تقاضای بسیار زیادی دارد اما در سهام های کوچک با کمی افزایش تقاضا قیمت سهام نیز رشد می کند چون مقدار سهام کوچک است پس عرضه سهام نیز کم است.

اونیل در این مورد می گوید که شرکت هایی که مدیران آن جز سهام داران آن نیز هستند نتیجه بهتری می گیرند.


برای مطالعه بیشتر در مورد سهام آزاد شناور لطفا این مطلب را مطاله کنید: سهام شناور آزاد چیست؟!


۵٫ پیش رو یا پس رو (رهبر یا پیرو) ( L : Leader or laggard )

در هر صنعتی تعدادی شرکت فعالیت می کنند. در روش کانسلیم شرکتی برتر است که محصولات جدید را تولید می کند و در فروش و جذب مشتری بهترین باشد. وقتی محصولی جدید معرفی می شود شرکتی که زودتر از همه آن را تولید می کند پیش رو است و شرکت هایی که بعد از آن شرکت به تقلید از آن محصول تولید می کنند پس رو محسوب می شوند.

طبق دیدگاه ویلیام اونیل باید سهامی را انتخاب کرد که در گروه خود رهبر و پیش رو می باشد زیرا شرکت های پس رو پیشرفت چندانی نمی کنند اما شرکت پیش رو معمولا بیشترین سهم بازار را دارند.

در بازار سهام حتی تغییرات قیمت شرکت پیش رو بر شرکت های پس رو تاثیر می گذارد.

۶٫ نهاد پشتیبان یا حامی ( I : Institutional sponsorship )

معمولا شرکت های سهامی ، شرکت ها و نهاد های مالی ای را به عنوان حامی خود دارند که از سقوط سهامشان جلوگیری می کنند و سهام شرکت را در برخی از شرایط بحرانی خریداری می کنند تا از عرضه زیاد سهام و افت قیمت آن جلوگیری کنند و همچنین در موارد افزایش سرمایه و دیگر طرح های شرکت حمایت قوی از شرکت می کنند.

این نهاد های حامی می توانند شرکت ها یا صندوق های سرمایه گذاری یا نهاد های بزرگ دولتی باشند . حتی اشخاص حقیقی و حقوقی که از سرمایه و اعتبار بسیار بالایی برخوردارند نیز یک حامی تلقی می شوند که می توانند بر افزایش یا کاهش قیمت سهام تاثیر زیادی بگذارند.

نیاز نیست شرکت تعداد زیادی نهاد پشتیبان داشته باشد ، در استراتژی کانسلیم ۳ تا ۱۰ نهاد مالی با سابقه خوب برای یک شرکت مناسب است. یک معامله گر موفق نهاد های مالی موفق که بازدهی مناسبی در سابقه خود دارند را شناسایی می کند و سهام های پرتفوی آنها را بررسی می کنند.

در کل برای خرید و فروش یک سهم بررسی سهامداران عمده از اهمیت بالایی برخوردار است. سهامداران عمده تاثیر زیادی بر عرضه ، تقاضا و قیمت سهم دارند.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه بفرمایید: پرتفوی یا سبد سهام چیست؟!


۷٫ جهت بازار ( M : Market Direction )

تنها عوامل تاثیر گذار بر قیمت سهام سود سالانه و فروش شرکت و مدیریت آن نیست بلکه یکی از مهم ترین عوامل هیجانات و سمت و سوی بازار است. برای شناخت و درک روند بازار باید با مباحث مالی رفتاری ، روانشناسی بازار و تحلیل تکنیکال آشنا بود.

در استراتژی کانسلیم به جهت بازار اهمیت زیادی داده شده و ویلیام اونیل معتقد است که ۷۵% از سهام های بازار با روند و جهت بازار حرکت می کنند در نتیجه اگر شما تمام مراحل قبلی را هم به درستی انجام دهید اگر نتوانید بر اساس جهت بازار معامله کنید ضرر خواهید کرد.

برای تشخیص روند بازار می توان از ابزار های تحلیل تکنیکال استفاده کرد. در کانسلیم به بررسی حجم معاملات و نمودار های روزانه سهام ها تاکید بسیاری شده.

کانسلیم چیست

نکنه:

استراتژی معاملاتی یک امر شخصی محسوب می شود زیرا حالات روحی و روانی در معاملات بورس تاثیر می گذارند و شرایط هر فرد متفاوت می باشد. پس در نتیجه هر فرد باید متناسب با شرایط خود استراتژی معاملاتی را طراحی کند تا موفق به کسب سود شود.

کانسلیم نیز یک استراتژی معاملاتی موفق است که می توان از آن کمک گرفت و متناسب با شرایط فردی و استراتژی معاملاتی شخصی از این موارد استفاده کرد.

بهرین استراتژی باید شامل مباحث تحلیل تکنیکال ، فاندامنتال و مالی رفتاری باشد که روش کانسلیم این جامعیت را دارد.


پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید : اندیکاتور بورسی چیست و چه کاربردی دارد؟!

منبع : https://karimoacademy.org

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار