ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

چنگال اندروز چیست؟!

0

چنگال اندروز یکی از ابزار های تحلیل تکنیکال می باشد که شکل ظاهری آن شبیه چنگال می باشد و توسط آلن اندروز به جهان معرفی شد به همین خاطر برای احترام به او ، به چنگال اندروز مشهور شد.

آلن اندروز معتقد بود که خطوط حمایت و مقاومت کلاسیک دیگر کارایی چندانی در بازار ندارند و به ابزار قدرتمند تری برای پیش بینی نوسانات قیمت نیاز است ، بنابر این تحقیقات او منجر به ابداع چنگال اندروز شد.

چنگال اندروز بر اساس خط روند ها و سقف ها و کف های مهم نمودار قیمت-زمان شکل می گیرد و انواع مختلفی نیز دارد.

انواع چنگال اندروز

  1. خطوط میانی سنتی
  2. خطوط میانی شیف
  3. خطوط میانی داخلی
  4. خطوط میانی شکاف

نکته : در این مطلب تنها به چنگال اندروز میانی سنتی می پردازیم زیرا در حال حاضر چنگال معروف و پرکاربردی است که استفاده می شود. چنگال های دیگر در نوع رسم و تحلیل با نوع میانی سنتی تفاوت دارند و زیاد به کار برده نمی شوند.

چنگال میانی سنتی چنگالی است که در بین فعالین بازار سرمایه به چنگال اندروز معروف است.

نحوه رسم چنگال اندروز

برای رسم چنگال اندروز ابتدا باید با مفاهیم پیوت و خط روند آشنا باشیم زیرا برای رسم این ابزار از پیوت های ماژور و خط روند ها استفاده می شود.

بطور خلاصه می توان گفت که پیوت ماژور نقاط برگشتی اصلی در نمودار هستند و خط روند خطی است که از اتصال پیوت ها بدست می آید.


برای مطالعه بیشتر درباره خط روند به این مطلب مراجعه کنید: خط روند در تحلیل تکنیکال چیست؟!


برای مثال در تصویر زیر که نمودار نماد خزامیا می باشد ، پیوت های ماژور را با فلش آبی مشخص کرده ایم و با اتصال برخی از آنها دو خط روند حمایتی و مقاومتی در یک روند صعودی رسم کردیم.

چنگال اندروز چیست

برای رسم چنگال اندروز به ۳ نقطه (پیوت ماژور) نیاز داریم تا چنگال را در ۲ حالت کلی ترسیم کنیم. بطور کلی ۳ نقطه اصلی را A ، B ، C مینامیم.

در حالت اول نقطه A و C کف و نقطه B سقف می باشد یعنی ترتیب آن به صورت کف ، سقف و کف می باشد.

در حالت دوم نیز نقطه A و C سقف و نقطه B کف می باشد و ترتیب آن سقف ، کف و سقف می باشد.

نکته: این پیوت ها بصورت نسبی هستند پیوت های تایم فریم هفتگی و روزانه متفاوت هستند و پیوت ماژور در یک بازه زمانی جند ساله و چند هفته ای متفاوت است. برای رسم چنگال باید از پیوت های هم تراز استفاده کرد.

پس برای رسم چنگال اندروز ابتدا ۳ پیوت ماژور هم تراز بصورتی که گفته شد انتخاب می کنیم. در مرحله بعد نقطه  B  و C را با یک خط به هم وصل می کنیم ، سپس از نقطه A به وسط آن خط وصل می کنیم و ادامه می دهیم که به این خط جدید خط میانی گفته می شود.

در ادامه ۲ خط به موازات خط میانی از نقطه B و C رسم می کنیم که بال کناری نام دارند و شکل نهایی چنگال ساخته می شود.

نکته: صعودی یا نزولی بودن چنگال با خط میانی سنجیده می شود و اگر این خط صعودی باشد چنگال صعودی و اگر نزولی باشد چنگال نزولی خواهد بود.

در تصاویر زیر که از نماد خساپا می باشد نمونه های چنگال اندروز را مشاهده می کنید.

چنگال اندروز چیست

چنگال صعودی سقف کف سقف.

چنگال اندروز چیست

چنگال نزولی سقف، کف، سقف.

اصول چنگال اندروز:

۱٫ محدوده جا به جایی قیمت بین دو بال چنگال است و قیمت سهام در این میان نوسان می کند. اگر قیمت از این محدوده خارج شود چنگال شکسته می شود.

در واقع بال پایینی نقش حمایت و بال بالایی نقش خط مقاومت را ایفا می کند و قیمت با رسیدن به آنها واکنش نشان می دهد. خط میانی نیز مطابق شرایط هم بصورت مقاومت و هم بصورت حمایت ظاهر می شود.

چنگال اندروز چیست

به این تصویر دقت کنید.

بال کناری بالا در نقطه ۲ نقش مقاومت داشته.

خط میانی در نقطه ۱ و ۳ نقش حمایت داشته و در نقاط ۴ و ۶ بصورت مقاومت ظاهر شده.

در نقطه ۵ نیز بال پایینی به عنوان خط حمایت می باشد.

حال به نقطه ۷ و ۸ دقت کنید که قیمت پس از شکست چنگال دو مرتبه با بال بالایی برخورد داشته اما در اینجا بالی که تا به حال نقش مقاومت داشته دیگر به شکل حمایتی ایفای نقش می کند.

۲٫ در ۸۰% موارد قیمت به خط میانی بازمی گردد.

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین اصول چنگال که می توان برای معاملات از آن استفاده کرد بازگشت قیمت تا خط میانی است.

به مثال اخر توجه کنید که در همان ابتدای تشکیل چنگال ، قیمت در نقطه شماره ۱ به خط میانی برخورد کرده است.

۳٫ وقتی قیمت به خط میانی برخورد می کند معمولا بر می گردد و یک پیوت تشکیل می شود.

در تصویر می بینید که قیمت پس از برخورد با نقطه یک به سمت نقطه C برگشته و تا بالا کناری پیشرفته است.

۴٫ گاهی اوقات قیمت به خط میانی برخورد نمی کند. در این مواقع معمولا سهم با یک قدرت بیشتر در خلاف جهت حرکت خواهد کرد.

به تصاویر زیر دقت کنید:

چنگال اندروز چیست

چنگال اندروز چیست

در هر دو مورد قیمت به خط میانی چنگال نرسیده و در خلاف جهت با قدرت حرکت کرده است.

انواع خطوط در چنگال اندروز:

به جز خطوط اصلی که برای رسم جنگال در مورد آنها صحبت کردیم خطوط فرعی دیگری نیز در این مبحث رسم می شود که کاربرد هایی دارند.

۱٫ خطوط موازی با بال های کناری:

به موازات بال های کناری چنگال ، خطوطی بر اساس تراز های فیبوناچی رسم می شود که نقش های حمایتی و مقاومتی دارند. پرکاربردترین این خطوط در تراز های ۱٫۲۳ و ۲ خط میانی رسم می شود که به ترتیب خط لغزشی و خط هشدار نام می گیرند.

خط لغزشی:

خط لغزشی در تراز ۱٫۲۳ خط میانی رسم می شود تا وقتی قیمت کمی از محدوده چنگال خارج می شود ولی اعتباری برای شکست چنگال ندارد سیگنال فروش صادر نشود.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، در نقطه ای که با فلش مشخص شده قیمت از محدوده بال های کناری خارج شده اما از روی خط لغزشی به محدوده چنگال برگشته و چنگال شکسته نشده و همچنان اعتبار دارد.

چنگال اندروز چیست

خط هشدار:

خط هشدار در تراز ۲ خط میانی رسم می شود تا وقتی چنگال شکسته شد این خط را به عنوان مقاومت یا حمایت مهم بعدی در نظر بگیریم.

همانطور که در تصویر مشخص شده قیمت بعد از شکست جنگال در جند مرحله نسبتبه خط هشدار واکنش نشان داده.

چنگال اندروز چیست

۲٫ خطوط ماشه:

از پیوت A به دو پیوت B و C خطی وصل می کنیم و ادامه می دهیم. این خطوط به عنوان حمایت و مقاومت عمل می کنند و خطوط ماشه نام دارند.

چنگال اندروز چیست

همانطور که مشاهده می کنید پس از شکست چنگال قیمت نتوانسته حمایت خط ماشه پایینی را بشکند و دائما با برخورد به این خط بازگشته.

نکته:

خطوط فرعی دیگری مانند خط عکس العمل و تراز های دیگر بال های کناری وجود دارد که از حوصله این مطلب خارج است.

چنگال اندروز نیز مانند بقیه ابزار های تحلیل تکنیکال برای سیگنال گیری بکار می رود اما به تنهایی نمی تواند برای خرید و فروش کافی باشد و برای معامله باید از چند ابزار دیگر مانند اندیکاتور ها و الگو های کندل استیک و… نیز استفاده کرد.

منبع : https://karimoacademy.org

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار