ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مقصر اصلی لغو عرضهETF دوم کیست؟

0

 تفاوت عرضه بلوکی با ETF سهام پالایشگاه ها :

لغو عرضه سهام دولت در ۴ پالایشگاه به ارزش سهام پتروشیمی ها در بورس ضرر زده در حالی که هنوز مقصر اصلی مشخص نیست!

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته بود که خبرهای ضد و نقیض لغو دارا دوم( سهم دولت در ۴ پالایشگاه) به یکباره سیستم اصلی بورس را با تغییرات مهمی رو به رو کرد.

اُفت شدید ارزش نمادهای پتروشیمی و صنایع وابسته با سو گیری از درگیری های دستوری بین دو نهاد مجری و مسئول، بازار سرمایه را به رنگ قرمز در آورده و سهام داران این بخش را نگران کرد.

نام شرکت سهامی قیمت هر سهم در معاملات ۲۰مرداد برحسب ریال قیمت هر سهم در معاملات  ۱۹مرداد برحسب ریال
فارس (صنایع‌ پتروشیمی خلیج فارس) ۳۲,۵۶۰ ۳۳,۷۷۰
شگویا (پتروشیمی‌شهید تندگویان) ۲۶,۸۲۵ ۲۸,۶۷۸
شاوان (پالایش نفت لاوان) ۱۵۶,۰۲۴ ۱۶۴,۶۳۳
حپترو (حمل و نقل پتروشیمی ) ۳۳,۸۲۰ ۳۴,۶۵۰
مارون (پتروشیمی مارون) ۱۶۲,۲۴۰ ۱۶۸,۰۰۰
شپنا (پالایش نفت اصفهان) ۴۷,۸۹۰ ۵۰,۴۱۰
شتران (پالایش نفت تهران) ۴۷,۹۹۰ ۵۰,۵۱۰
شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) ۵۱,۷۷۰ ۵۴,۴۹۰
شبریز (پالایش نفت تبریز) ۵۶,۰۱۰ ۵۸,۹۵۰
شراز (پالایش نفت شیراز) ۱۳۵,۲۶۱ ۱۳۸,۱۱۰

صندوق دارا دوم یا همان ETF که سهم دولت در ۴ پالایشگاه، قرار بود به صورت صندوق های سرمایه گذاری برای فروش بین مردم توزیع شود. کاری که در مرحله اول برای ۳ بانک و ۲ بیمه اتفاق افتاد.

اما گویا مخالفت وزارت نفت برای عرضه سهام دولتی این چهار پالایشگاه، پای وزارت اقتصاد را هم به میان کشید و این کش مکش ها زمان عرضه آن را به صورت متوالی به تعویق انداخت.

دژپسند وزیر اقتصاد به عنوان مجری عرضه سهام این ۲ پلایشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اینطور می گوید: عرضه ETF اول که نهاد متولی آن ما بودیم به موقع و درستی رخ داد اما دو صندوق سرمایه گذاری بعدی که شامل پالایشگاه ها و صنعت خودروهاست ما مجری و نهاد متولی دو وزارتخانه دیگر هستند. به آن ها وقت تعیین تکلیف داده ایم تا نتیجه را به ما اعلام کنند.

صحبت های وزیر اقتصاد قبل از لغو عرضه صندوق دارا دوم

در ادامه این تعویق ها از وزیر نفت این سوال بارها پرسیده شد که آیا شما مخالف عرضه پالایشگاه ها در بورس و به صورت ETF هستید که جوابی نگرفتیم.

این صحبت ها نهایت روز گذشته و منتفی شدن عرضه پالایشگاه ها به صورت ETF را رقم زد و وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه از عرضه بلوکی سهام دولت در این پالایشگاه ها خبر داد.

اما وزارت نفت همچنان با صدور بیانیه ها و اطلاعیه های مختلف قصد دارد تا از مخالف نبودن خود سخن بگوید.

زنگنه

فلاحتیان معاون وزیر نفت تاکید کرد: آماده همکاری برای واگذاری این سهام هستیم به هر روشی که وزارت اقتصاد تعیین کند. واگذاری سهام پالایشگاه ها به هر صورت با روش صندوق ETF و یا صندوق بلوکی باشد ما آمادگی انجام آن را داریم.

او افزود: به همه مردم و مسئولین از طریق این تریبون اعلام می‌کنم، که در واگذاری سهام ما تابع نظر آن‌ها هستیم.

فلاحتیان گفت: در دو سه روز اخیر دیدیم که هیات واگذاری با واگذاری بلوکی سهام پالایشگاه‌های مورد نظر موافقت کرده است و برای روز بیست و دوم مرداد اعلام عمومی خواهد کرد تا این سهام را به صورت بلوکی واگذار کنند و ما هم هیچ مخالفتی نداریم.

او ادامه داد: امیدواریم هر چه زودتر با هماهنگی و تعامل مستمر و بیشتر، بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم.

عرضه سهام به صورت بلوکی!

باتوجه به این مسئله که  هم اکنون بین سهام داران بحث بر سر این است که تفاوت اصلی معاملات به سبک بلوکی یا صندوقETF  چیست گزارشی را تهیه کرده ایم؛

صندوق ETF دولتی به یکی از انواع صندوق های سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که امکان خرید و فروش آن به عنوان دارایی وجود دارد. در واقع این نوع از صندوق‌ها، همانند سهام عادی در بورس قابل خرید و فروش هستند. ETF مخفف کلمه Exchange-traded fund است و فرآیند آن به گونه‌ای است که با خرید هر واحد در این صندوق‌ها، دارایی شما سرمایه‌گذاری و برای کسب سود پس‌انداز می‌شود.

مزایای طرح ETF دولتی نسبت به سهام بلوکی

این طرح برای دولت، مردم و بازار سرمایه مزایایی دارد. منابع حاصل از فروش این سهام در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، توسعه، بازسازی و بهسازی در حوزه بهداشت و درمان، کمک به بخش مولد و محرک اقتصاد و… استفاده می‌شود که خود می‌تواند منجر به رونق و حتی جهش تولید ملی گردد.

این عرضه بزرگ منجر به تعمیق بازار سرمایه و افزایش نقدشوندگی آن می‌گردد که درنهایت موجب افزایش کارایی بازار سرمایه خواهد شد. در نهایت اجرایی شدن این طرح برای مردم نیز مزایایی دارد و آن‌ها می‌توانند نقدینگی خود را به مسیر درست و بازاری مولد هدایت کنند و از مزایای این تخفیف نیز استفاده کنند.

معاملات بلوکی چیست؟

سفارشی که برای فروش یا خرید بخش بزرگی از یک نوع اوراق بهادار نظیر سهام یک شرکت ثبت می‌گردد، معامله بلوکی نام دارد. معاملات بلوکی شامل تعداد زیادی از سهام یا اوراق مشارکت است که با یک قیمت تعیین شده بین طرفین خریدار و فروشنده خارج از بازارهای بورس یا فرابورس، برای کاهش تاثیر چنین معامله بزرگی بر قیمت جاری سهام در بازار انجام می‌شود.معاملات بلوکی با عنوان «سفارش های بلوکی» هم شناخته می‌شود.

معاملات بلوکی چگونه انجام می‌شوند؟

ابتدا پیشنهاد خرید یا فروش توسط کارگزار مربوطه در سامانه معاملات بلوک با قیمت معین ثبت می‌شود. کارگزار پذیرنده پیشنهاد، قیمت پیشنهادی را در سامانه را می‌پذیرد. درصورتی‌که پیشنهاد فروش «با امکان تسویه خارج از پایاپای» باشد، کارگزار پذیرنده پیشنهاد فروش، می‌تواند پیشنهاد ارائه شده را با یکـی از شروط «صرفاً خارج از پایاپای» یا «نقدی و خارج از پایاپای» بپذیرد. درصورتی‌که روش تسویه پیشنهاد فروش ارائـه شـده «صـرفاً نقـدی» باشد، سفارش‌های تطبیق یافته جهت تائیـد بـه بـورس / فرابـورس ارسـال می‌شود. در صورتی که روش تسـویه پیشـنهاد فـروش ارائـه شـده، «بـا امکـان تسویه خارج از پایاپای» باشـد، درخواسـت کـارگزار پذیرنده پیشـنهاد، برای کارگزار پیشنهاد دهنده فـروش ارسـال می‌شود. در ایـن صـورت حالت‌های زیر ممکن است اتفاق بیفتد:

۱:در صــورت تائیــد تســویه خــارج از پایاپــای توســط کــارگزار پیشنهاد دهنده فروش، سفارش تطبیق یافته با عنـوان تسـویه خـارج از پایاپای به بورس/ فرابورس ارسال می‌شود.

۲:در صورت عدم تائید تسویه خارج از پایاپـای توسـط کـارگزار پیشنهاد دهنده فروش، به شرط این که کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد، شرط «نقدی و خارج از پایاپای» را پذیرفتـه باشـد، معاملـه بـا عنـوان تسویه نقدی جهت تائید به بورس/ فرابورس ارسال می‌شود.

۳:در صورت عدم تائید تسویه خارج از پایاپـای توسـط کـارگزار پیشنهاد دهنده فروش، به شرط این که کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد، شرط «صرفاً خارج از پایاپای» را پذیرفته باشد، درخواست کـارگزار پذیرنـده پیشـنهاد رد می‌شود و پیشـنهاد فـروش، مجـدداً در سـامانه معاملات بلوک ثبت می‌شود.

۴:در صورت عدم مغایرت سفارش‌های تطبیق یافته با قـوانین و مقـررات، بورس/ فرابورس معامله را تائیـد می‌نماید و سـفارش‌هـای تطبیـق یافتـه جهت انجام معامله و ثبت نهـایی بـه سـامانه معـاملات ارسـال و در نمـاد معاملاتی مربوط به بازار بلوک ثبت می‌شود.

زمان انجام معاملات

معاملات بلوک به روش حراج ناپیوسته و هر ۵ دقیقه یکبار برگزار می­شود.

سامانه معاملاتی

معاملات در بازار بلوک در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی انجام می­شود و در محاسبه قیمت پایانی و شاخص فرابورس لحاظ نمی­شود.

روش سفارش دهی

در بازار بلوک صرفا سفارش محدود قابل اجرا بوده و استفاده از کد معاملاتی گروهی در این بازار مجاز نمی­باشد.

وضعیت نماد

مادامی که نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف باشد، نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک نیز متوقف خواهد بود.

نماد معاملاتی در بازار بلوک مادامی که دامنه نوسان روزانه قیمت سهم در بازار عادی به دلیل بازگشایی نماد معاملاتی افزایش یافته است، متوقف خواهد بود.

عرضه بلوکی سهام پالایشگاه ها هم روی میز آزمون و خطا!

این سردرگمی همچنان ادامه دارد و نحوه عرضه سهم دولت در پالایشگاه هنوز  هم کاملا مشخص نیست طوری که صالح رئیس سازمان خصوصی سازی شب گذشته گفت:  در صورتی که عرضه بلوکی این پالایشگاه‌ها موفق نباشد سازمان خصوصی سازی به صورت خرد و تدریجی و به صورت عرضه شناور باقیمانده سهام این پالایشگاه‌ها را به عموم مردم در بازار سرمایه عرضه می‌کند.

هنوز هم وزارت نفت علت اصلی این لغو عرضه را مشخص نکرده و این بین وزارت اقتصاد هم به عنوان مجری تنها از عدم آماده شدن زیرساخت های وزارت نفت مطلع بوده و خبر می دهد. لغو این گونه قرارداده ا تا حد زیادی از سرمایه اجتماعی کاسته و به نظر می رسد انگیزه برای خرید سایر ETF را می کاهد. حال باید دید سرنوشت ورود صنعت خودرو به بورس چگونه خواهد شد!؟

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7453495

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار