ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

هر بازنشسته چقدر دریافتی دارد؟

0
کارگرآنلاین گزارش می‌دهد؛
تاخیر۱۰ ساله در اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان روی خط پایان؟/هر بازنشسته چقدر دریافتی دارد؟
کارگر آنلاین : اتحاد بازنشستگان برای اجرای همسان‌سازی حقوق طی ۱۰ سال مطالبه‌گری نهایتاً به نتیجه رسید. اگرچه اجرای قانون چندین سال به تعویق افتاد اما در نهایت اجرای آن می‌تواند امیدی برای زندگی بازنشستگان باشد. افزایش دستمزد کارگران در شورایعالی کار به مستمری بازنشستگان بی‌ارتباط نیست.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کارگر آنلاین ، اتحاد بازنشستگان برای اجرای همسان‌سازی حقوق طی ۱۰ سال مطالبه‌گری نهایتاً به نتیجه رسید. اگرچه اجرای قانون چندین سال به تعویق افتاد اما در نهایت اجرای آن می‌تواند امیدی برای زندگی بازنشستگان باشد. افزایش دستمزد کارگران در شورایعالی کار به مستمری بازنشستگان بی‌ارتباط نیست. بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی تاکید دارد که حداقل مستمری پرداختی به بازنشستگان نباید کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده در شورایعالی کار باشد. با اینحال عدم تناسب افزایش دستمزد ۲۶ درصدی با تورم ۴۱.۶ درصدی و تورم بسیار زیاد برخی از کالاهای اساسی و هزینه‌های ضروری زندگی مشکلات بازنشستگان را زیادتر کرده است.
فواید ۴ ماه حداقلی نگهداشتن مستمری بازنشستگان برای تامین اجتماعی
پیش از این کل دریافتی بازنشستگانی که ۳۰ سال سابقه کاری داشتند، حدود ۲ میلیون تومان بود که البته آنهم با تاخیر اجرا شده بود. ضمنا بازنشستگانی که کمتر از ۳۰ سال سابقه کاری داشتند، کمتر از این مقدار نیز دریافت می‌کردند. این درحالی است که مجلس دهم مصوب کرده بود هیچ بازنشسته‌ای نباید کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی داشته باشد. اگرچه این مصوبه برای بازنشستگان کشوری و لشگری به اجرا درآمد. تا همینجای کار طی ۴ ماه گذشته  ۳میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از قبل عدم رعایت الزامات مصوبه مجلس به ازای هر نفر در منابع سازمان به اصطلاح صرفه‌جویی شده است.  طی این مدت بازنشستگان به شدت با مشکلات معیشتی مواجه بوده‌اند. رقم دریافتی آنان با حداقل دریافتی کارگران در سال ۹۹ اگر برای یک کارگر مجرد درنظر گرفته شود، حدود ۵۰۰ هزار تومان فاصله داشته است. این رقم با سبد معیشت خانوار که شامل حداقل‌های معیشتی است، فاصله زیادی داشته است. طبق محاسبات کمیته دستمزد کانون عالی شوراها در تیرماه امسال، سبد معیشت خانوار  رقم ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را نشان می دهد. بنابراین زندگی یک بازنشسته چیزی حدود ۵ میلیون تومان با زندگی معقول و شایسته فاصله داشته است. حال بعد از ۴ ماه عدم تناسب مستمری بازنشستگان کارگری با واقعیت‌های زندگی دولت بالاخره تصمیم به اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گرفت که طبق گفته دهقانی کیا، قرار است در فیش حقوقی مرداد ماه بازنشستگان لحاظ شود و این توافقی بین  کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، معاونین سازمان و اعضای کمیته بوده است.
علت تاخیر ده ساله در اجرای همسان‌سازی
علت ۱۰ سال تاخیر تامین اجتماعی در اجرای همسان سازی بوده است. بر اساس بند ب ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شود. اما سازمان تامین اجتماعی مشکلات بودجه‌ای را علت تاخیر اصلی آن می‌دانست و بر همین اساس بازنشستگان طی سالها متحدانه مطالبه‌گری کردند تا در نهایت دولت را مجبور به پرداخت بخشی از بدهی خود به تامین اجتماعی کردند. دولت ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان بدهی جاری به تامین اجتماعی دارد و به صورت ماهانه به بدهی اش افزوده می‌شود.
 دولت طی روزهای گذشته طبق مصوبه هیئت وزیران ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تامین اجتماعی در قالب رد دیون پرداخت کرد و حتی همین مبلغ توانست خواسته ۱۰ ساله بازنشستگان را محقق کند. اگرچه همین امسال از یک طرف با اجرای همسان‌سازی حقوق به مستمری بازنشستگان افزوده و از طرف دیگر با حداقلی نگاه داشتن آن طی ۴ ماه عملاً بر مشکلات بازنشستگان افزودند.
علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در گفتگو با کارگرآنلاین درباره پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی می‌گوید: نحوه متناسب‌سازی و بودجه در کمیسیون تلفیق تصویب شد و قرار بر این شد تا دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. در همان کمیسیون مصوب شد که ۳۰ درصد از این ۵۰ هزار میلیارد تومان به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شود. درست است که ۱۸ هزار میلیارد تومان هنوز باقی مانده است اما امیدوار هستیم که دولت این بدهی را نیز پرداخت کند.
او می‌افزاید: دولت برای تسویه ۳۲ هزار میلیارد بدهی به تامین اجتماعی ۹ شرکت را منتقل کرد. ممکن است یکی از این شرکت‌ها ممکن است که مشکلات زیادی داشته باشد و هزینه بر باشد اما اغلب شرکت‌ها وضعیت مالی خوبی دارند و امیدوار هستیم به نفع بازنشستگان تمام شود. خوشبختانه این ۹ شرکت واگذار شده قابلیت نقدشوندگی دارد و در غیر این صورت تامین اجتماعی نمی توانست متناسب سازی را اجرا کند. تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۸ نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار بوده است.
با اینحال باید بدهی جاری دولت را در نظر گرفت. برخلاف برخی فعالان کارگری وئ بازنشستگان معتقدند که دولت باید بدهی خود را به روز شده پرداخت کند. دهقانی کیا تصریح می‌کند: قرار بر این شد که دولت بدهی سازمان را پرداخت کند تا پرداختی‌ها به بازنشستگان صورت گیرد. تا امروز دولت ۳۲۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است. در سال جاری نیز ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان به بدهی دولت به تامین اجتماعی اضافه می‌شود. بدهی جاری تامین اجتماعی تا پایان سال  به حدود ۴۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.
او می‌افزاید: براساس قانون مستمری بازنشستگان بر اساس قانون بنا بر آخرین حقوقی که دریافت می‌کردند، پرداخت می‌شود. به همین دلیل بدهی  دولت به سازمان تامین اجتماعی باید به روز رسانی شود و بر اساس تورم این سالها محاسبه و پرداخت شود. در غیر این صورت دولت توان پرداخت مبالغ مستمری‌های بازنشستگان را که هر ساله بیشتر می‌شود نخواهد داشت.
فرمول محاسبه همسان‌سازی چیست؟
رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی درباره فرمول محاسبه مستمری‌ها بیان می‌کند: بازنشسته‌ها بر اساس سابقه کار دسته بندی می‌شوند و میزان افزایش مستمری بر اساس متناسب‌سازی متفاوت است. کسانی که ۳۰ سال سابقه دارند و زمان بازنشستگی حداقل می‌گرفتند و الان هم حداقل را دریافت می‌کنند، به ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسند. کسانی که ۳۵ سال سابقه کار دارند و زمانی که بازنشسته شدند حداقل مستمری را دریافت می‌کردند و الان هم حداقل را دریافت می‌کنند به ۳ میلیون تومان می‌رسند. تعداد سال‌های سابقه کاری از ۱۰ تا ۳۵ سال خود یک امتیاز است. کسی که ۱۰ سال سابقه داشته باشد،ممکن است ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بر اساس سابقه امتیاز از متناسب‌سازی بگیرد.
او ادامه می‌دهد: کسیکه ۳۰ سال سابقه کار دارد، چیزی حدود ۳۸۰ هزار تومان از این متناسب‌سازی بابت ۳۸۰ سال سابقه حقوق می‌گیرد. کسی که ۳۵ سال سابقه کار دارد، ۴۶۵ هزار تومان بابت سابقه از متناسب‌سازی بهره‌مند می‌شود. این افزایش مستمری است که بابت سابقه کار به بازنشستگان افزوده خواهد شد.
این فعال حقوق بازنشستگان تاکید می‌کند: سایر سطوح نیز افزایش دیگری دارند. مثلاً یک سری افراد هستند که زمان کار ۴ برابر حداقل دستمزد دریافتی داشتند و الان به ۲ برابر حداقل دستمزد رسیده‌اند. به این افراد اگر هم ۳۰ سال سابقه کار داشته باشند، ۲ تا ۳۸۰ هزار تومان به مستمری‌شان اضافه می‌شود. کسیکه ۳۵ سال سابقه کار داشته باشد، دو تا ۴۶۵ هزار تومان به مستمری‌شان اضافه می‌شود. قسمت سوم تشویقی است. کسانی که بالای ۲۵ سال دریافت می‌کنند، ۱ درصد حداقل دستمزد تشویقی، کسی که ۳۰ سال است ۳ درصد، ۳۵ سال ۸ درصد تشویقی می‌گیرد.
وی تصریح می‌کند: در عین حال بازنشسته با ۳۰ سال سابقه کار، سال گذشته ۲۲ هزار تومان حق مسکن دریافت می‌کرده که امسال به ۷۲ هزار تومان رسیده است. بن خوارو بار نیز در سال گذشته ۴۸ هزار تومان بوده که به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. خوشبختانه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونین، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کانون‌های استانی و کانون عالی بازنشستگان، همت کردند تا این متناسب سازی اتفاق بیفتد.
هرچه هست، این مطالبه ۱۰ ساله بازنشستگان در پی همدلی و اتحاد بازنشستگان به دست آمده است و مطالبات آنان نیز در همینجا متوقف نشده است. باید دید که آیا سازمان به تعهد خود مبنی بر اجرای همسان‌سازی از اول مرداد ماه عمل می‌کند یا اینبار نیز افزایش مثل افزایش مستمری ابتدای سال برای بازنشستگان تاخیر خواهد شد.
مریم وحیدیان/ کارگرآنلاین
منبع : https://kargaronline.ir/fa/news-details/89492

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار