ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نقاط قوت و ضعف بازار سرمایه چیست؟

0
در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقاط قوت و ضعف بازار سرمایه چیست؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت:در چندماه گذشته روند بازار سرمایه به نحوی بوده است که سبب شده تا حجم نقدینگی قابل ملاحظه ای وارد این بازارشود.

موسی احمدی، تحلیلگر بازار‌های مالی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  درباره نقاط ضعف و قوت این روز بازار سرمایه اظهار کرد:  روند شش ماهه گذشته بازار سرمایه نشان می‌دهد که حضور فراگیر آحاد مردم و هجوم نقدینگی به سمت بازار سهام به گونه‌ای بوده که هم اکنون سبب شده است تا بازار با  حجم و ارزش معامله قابل ملاحظه‌ای مواجه شود. این افزایش به نحوی بوده است که در حال حاضر  ارزش بازار سرمایه به بیش از ۶۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و شاخص بازار نیز  تا حدودی در برخی از روز‌ها از رقم ۱ میلیون و ۹۵۵ هزار واحد فراتر رفته است.

او  افزود: این افزایش شاخص در صورتی که متناسب با افزایش سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس هم راستا باشد علامت خوبی به شمار می‌آید؛ این اتفاق در حالی رخ می‌دهدکه با مقایسه‌ای ساده میان ارزش بازار و مجموع سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس متوجه می‌شویم که تناسبی میان این دو عامل وجود نداشته و فاصله زیادی میان این دو شاخص وجود دارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: پارامتر‌های اقتصادی نشان دهنده رشد اقتصادی منفی، کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌ها، رکود کسب وکار‌ها در کشور است به طوری که در ماه‌های اخیر شیوع ویروس کرونا بر شدت آن افزوده است.  در ادامه مسئله‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که افزایش نرخ تورم نیز موجب کاهش قدرت خرید مردم در سطح جامعه شده است و مردم با توجه به شرایط به وجود آمده و رکود موجود در بازار‌های مالی به دنبال فرصت‌های سرمایه گذاری برای حفظ قدرت خرید پول خود هستند.

احمدی تاکید کرد: هم اکنون اکثر مردم با توجه به جو روانی ایجاد شده در کشور، منابع مالی خود را به سمت بازار سرمایه سوق داده‌اند ،به گونه ای که این حجم از نقدینگی  سبب ایجاد نقاط قوت و ضعف در بازار شده که نیازمند تعمق و تفکر فراوان است؛ به همین علت سازمان بورس وظیفه دارد برنامه‌های مختلف برای تقویت زیر ساخت‌های سرمایه گذاری انجام دهد تا از آسیب‌های احتمالی ناشی از روند معکوس  احتمالی قیمت ها که جزو ذات بازار سرمایه جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاران در بورس املاک صاحب‌ خانه می‌شوند یا سها‌م‌دار؟


او بیان کرد: یکی از راه‌های مدیریت سرمایه‌های موجود در بازار سرمایه، جهت‌دهی منابع اشخاص تازه وارد به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و استفاده از خدمات و ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نهاد‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی در این بازار است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان اظهار گفت: در سال‌های گذشته شاهد سیاست گذاری و آغاز حرکت به سمت جهت دهی از نظام مالی بانک پایه به بازارپایه بودیم، اما به نظر می‌رسد سرعت حرکت با سرعت آمادگی بازار سرمایه برای پذیرش این سطح از ورود سرمایه همسان نبوده است. در صورت مدیریت مناسب شرایط کنونی و حفظ پایداری منابع در بازار سرمایه و استفاده بهینه از ظرفیت ابزار‌ها و نهاد‌های بازار سرمایه می‌توان شاهد نتایج مناسبی در این بین بود؛ که این مسئله هم اکنون نیازمند آن است تدابیری برای پایداری منابع نقدی در بازار نیز در نظر گرفته شود.

منبع : https://www.yjc.ir/fa/news/7436208

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار