ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

قطار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چگونه راه افتاد:

0

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

قطار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چگونه راه افتاد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، گفت: هر سال بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در نظر گرفته خواهد شد.

علی اصغر بیات، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی سرمایه تمام نشدنی و پشتوانه اصلی سازمان تأمین اجتماعی هستند که با صبر و متانت و تحمل همه کاستی‌ها و مشکلات، همواره پشتیبان نظام، کشور و مسئولان بوده‌اند.

وی با عنوان این مطلب که بیشترین فشارهای اقتصادی در سال‌های اخیر بر دوش مستمری بگیران بوده که اغلب از اقشار آسیب پذیرند، گفت: امروز سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان عظیم مردمی که تولید کننده عمده امنیت اجتماعی و اقتصادی است، در شرایط سختی قرار دارد و نیازمند توجه و حمایت جدی دولتمردان و مسئولان کشور است. چرا که این سازمان بدون وابستگی به منابع عمومی و درآمدهای حاصل از فروش نفت و مالیات و…، وظیفه خطیر صیانت و حفاظت از معیشت و درمان اقشار مولد جامعه، افراد تحت تکفل و رسیدگی و خدمت رسانی به جمعیت بالغ بر ۴ میلیون نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران و در مجموع بیش از نیمی از جمعیت کشور را بر عهده دارد.

بیات افزود: بازنشستگان و مستمری بگیران و خانواده‌های آنها وابستگی جدی به حمایت‌ها و خدمات سازمان تأمین اجتماعی دارند و بروز هرگونه اشکال و مسئله‌ای در ارائه این خدمات به شدت بر زندگی آنها تأثیرگذار است.

متأسفانه در سال‌های گذشته یک غفلت در حق بازنشستگان و مستمری بگیران انجام شد و آن بی توجهی به افزایش قدرت خرید و توان معیشتی آنها بوده است، خوشبختانه امسال با اجرای قانون همسان سازی بارقه امید در دل این عزیزان روشن شد رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی سراسر کشور، خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته یک غفلت و کوتاهی بزرگی در حق بازنشستگان و مستمری بگیران انجام شد و آن بی توجهی به افزایش قدرت خرید و توان معیشتی آنها بوده است. خوشبختانه امسال با اجرای قانون همسان سازی بارقه امید در دل این عزیزان روشن شد و ما امیدواریم با تعامل و هم افزایی خوبی که با مراکز تصمیم گیر اعم از مجلس و دولت داریم و با حمایت و دعای خیر همه بازنشستگان و مستمری بگیران پیگیر رفع موانع و مشکلات آنها باشیم.

وی ادامه داد: در طول این سال‌ها که بنده به عنوان خدمتگزار بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی مسئولیت سنگین پیگیری مطالبات و درخواست‌های قانونی عزیزان بازنشسته و مستمری بگیر را بر عهده داشته‌ایم، در هر جلسه و مکاتبه و مصاحبه و پیگیری که انجام دادیم در درجه اول اهمیت تغییر نگاه مسئولان کشور را به موضوع توانمندسازی و افزایش قدرت خرید بازنشستگان متناسب با تورم موجود را مطرح کردیم. چرا که معتقدیم از اهم امور است. لذا وقتی اراده دولت و مجلس شورای اسلامی را برای اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران دیدیم از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم.

بیات گفت: از اواخر سال گذشته جلسات و مکاتبات بسیاری را با مسئولان انجام دادیم و در نهایت صدای ما شنیده شد و به صورت یک مطالبه عمومی در آمد. واقعاً کار بسیار بزرگ و تاریخی در این زمینه انجام شد. لازم است در اینجا تصریح کنم از اینکه رسانه‌های جمعی آنطور که باید و شاید به این موضوع نپرداختند، گلایه مند هستیم. چندین سال خیل عظیم بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی ناامیدانه چشم انتظار اجرای این قانون بودند و به رغم تصویب قانون همسان سازی توسط مجلس شورای اسلامی و تکلیف به دولت در قانون برنامه ششم توسعه، خبری از اجرای آن نبود و قرار بود منابع لازم برای اجرای آن توسط دولت تأمین شود، اما کم توجهی هر ساله به قانون همسان سازی در لایحه بودجه سالیانه کشور و توجیه وجود محدودیت‌های مالی باعث شده بود که این موضوع تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شود و فقط در ایام انتخابات مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی افزود: صراحتاً عرض می‌کنم که دولت‌های قبلی حتی جرأت ورود به این عرصه را هم نداشتند و برای انجام اقدامات عملی در این زمینه واهمه داشتند و فقط با وعده و وعید به این صبر فرسایشی دامن زدند. اینها مسائلی است که از ذهن و خاطره بازنشستگان و مستمری بگیران پاک نخواهد شد. اما با ورود این دولت، اعم از رئیس جمهور، هیأت دولت، وزیر، مسئولان و مدیران سازمان تأمین اجتماعی این مطالبه چندین ساله بالاخره محقق شد و بازنشستگان و مستمری بگیران به حق خود رسیدند.

بیات در خصوص اظهار نظرهای مطرح شده در روزهای اخیر در خصوص همسان سازی، گفت: متأسفانه برخی از اظهارنظرها در مورد قانون همسان سازی اهداف شخصی و گروهی مختلفی را دنبال می‌کند. باید عرض کنم مهم اجرای این قانون و خواست به حق بازنشستگان و مستمری بگیران بوده است که محقق شده است و اینکه ابهامات و مسائلی را مطرح می‌کنند بیشتر برای به حاشیه راندن موضوع است. این فضاسازی‌ها عزم ما و مسئولان تأمین اجتماعی را سست نخواهد کرد.

وی ادامه داد: به هر حال بخشی از دارایی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شد و سازمان هم در اولین فرصت نسبت به اجرای این قانون اقدام کرد. ما در همه جلسات تصمیم گیری و بررسی اجرای این قانون حضور داشتیم و از نزدیک نظاره گر زحمات تمامی عزیزان بوده‌ایم. سازمان خصوصی سازی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل و مدیران سازمان تأمین اجتماعی زحمات زیادی کشیدند. معاونت فرهنگی و اجتماعی و امور استان‌ها و اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی و حوزه امور فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان و مستمری بگیران در طول این سال‌ها کنار ما بوده و دغدغه‌مندانه پیگیر تحولات بودند.

بیات افزود: هر سال بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در نظر گرفته خواهد شد و به طور متوسط برای حداقل بگیران بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش و غیر حداقل بگیران تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهیم داشت که به تناسب سنوات آن‌ها و وصولی فعلی محاسبه و با حقوق مرداد ماه پرداخت می‌شود. جدول نحوه و میزان افزایش حقوق با اجرای قانون همسان سازی هم اعلام شده است.

خوشبختانه قطار اجرای قانون همسان سازی به راه افتاده و معتقدم ضمن نهادینه کردن آن باید به فکر تثبیت و پایداری این قانون برای سال‌های بعد باشیم وی ادامه داد: به موازات آن افزایش‌های خوبی هم در بخش کمک هزینه‌های جانبی مانند بن خواربار و مسکن داشته‌ایم که حاصل مذاکرات و رایزنی‌های فشرده ما با مدیر عامل و مسئولان سازمان تأمین اجتماعی بوده است. در کنار این موضوع، افزایش چندین برابری تسهیلات بانکی به بازنشستگان و مستمری بگیران از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲,۰۰۰ میلیارد تومان انجام شد. یعنی یک افزایش ۱۰ برابری را در این بخش شاهد بوده‌ایم که در ۵ مرحله تحت عنوان وام ضروری تا سقف ۵ میلیون تومان بین متقاضیان توزیع خواهد شد. پرداخت بدهی‌های سازمان به مراکز درمانی طرف قرارداد و حذف دفترچه‌های بیمه از مراکز ملکی سازمان و در نظر گرفتن اعتباری بسیار قابل توجه برای طرح‌ها و برنامه‌های رفاهی و گردشگری ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی که با عادی شدن اوضاع کشور اجرایی خواهد شد، از جمله اقدامات خوبی است که انجام شده است.

بیات گقت: خوشبختانه قطار اجرای قانون همسان سازی به راه افتاده و معتقدم ضمن نهادینه کردن آن باید به فکر تثبیت و پایداری این قانون برای سال‌های بعد باشیم. یعنی باید این موضوع با اولویت بالا در دستور کار کارگزاران نظام اعم از مجلس و دولت برای سالیان بعد باشد. اگر همین عزم و مداومت در زمینه پرداخت بدهی‌های انباشته شده دولت به سازمان صورت پذیرد، می‌توان با تحقق و تداوم انتظارات بر زمین مانده جامعه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی، خدمات مستمر و قابل قبولی را به آنها ارائه داد و بخش مهمی از فشارهای اقتصادی را کاهش داد.

کد خبر ۴۹۸۵۹۸۳
منبع : https://www.mehrnews.com/news/4985983

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار