ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

نگرانی کارشناسان بورس از افزایش عرضه ســهام شــرکت‌هاى بدون پشــتوانه در بازار:

0

ایلنا از استان فارس گزارش می‌دهد؛

نگرانی کارشناسان بورس از افزایش عرضه ســهام شــرکت‌هاى بدون پشــتوانه در بازار / مــردم از ســر ناچارى در بورس ســرمایه‌گــذاری می‌کنند/فروش و عرضه سهام پتروشــیمى جهرم و ممسنی بدون داشتن حتی یک سوله.

چنــدى اســت بازار سرمایه به محلى براى سرمایه گذارى عموم تبدیل شــده ،بسیارى از ســهامداران خرد و تازه کار بر ایــن باورند که خرید و فروش ســهام در بورس مســاوى اســت با کمک به تولیدکنندگان و نظام تولید؛ امــا آیا در واقعیت نیز چنین اتفاقى در حال افتادن است و فعالیت ســهامداران براى شرکت‌‌هاى بورسى هم منافعى دارد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا،برخى کارشناسان اقتصادی معتقدند تنها بخشـى از خرید و فروش ســهام به بخش تولید سرازیر مى شود که از طریق عرضه اولیــه انجام مى‌شود، در مقابل عده اى نیز بر این باورند که حتى تضمینى نیسـت مبالغ به دست آمده از عرضه اولیه در بخش تولید صرف شود.

آنچـه امـروز در بـازار ســرمایه به عنــوان معامــلات روزانه شــاهد آن هســتیم عرضه ســهام شــرکت هاى بدون پشــتوانه در بازار بورس است؛ شرکت هایى که حتى یک ســوله هم ندارند و فقط فعالان بازار بورس را دچار سردرگمی کرده اند.

آن طور که رئیس اتاق بازرگانى، صنایع معادن و کشــاورزى فارس مى‌گوید: سهام بعضى از شــرکت ها مانند پتروشیمى جهرم بدون حضور فیزیکى در حال عرضه و فروش است.

جمال رازقى در گفت و گو با «ایلنا» و با بیان اینکه در حال حاضر دولت به دلایل متعدد از بازار ســرمایه حمایــت مى کند، مى گوید: نباید فراموش کرد که این اتفاق در بحث کلان امرى مناســب و پسندیده است به شرطی که این حمایت همراه با پشــتوانه کافى و منطق مناســب باشد.

وی با اشاره به اینکه این سخن که دولت تنها سهام شرکت هاى بزرگ را در بورس ارائه و حمایت مى کند، غیرمنطقى اســت، مى افزاید: البته این نکته قابل ذکر است که مردم از ســهام شرکت هاى بزرگ و دولتى استقبال گســترده اى دارنــد.

72948597_548975812514608_9151214616073786451_n

رئیــس اتــاق بازرگانى فارس با اشــاره به اینکه ســهام بعضى از شــرکت‌ها مانند پتروشــیمى جهرم بــدون حضور فیزیکــى در حال عرضه و فروش اســت، مى گوید: عرضه چنین سهام هایى در بازار بورس از نکاتى اســت که جاى ســئوال دارد و مسئولان مربوطه باید پاسخگوى آن باشند.

این فعال اقتصادى با اشاره به اینکه تامین مالى تولید و جــذب نقدینگى‌هاى ســرگردان از اهداف مهم عرضه ســهام هاى شرکت ها در بورس به شمار مــى رود، ادامه مى دهد: بى شــک تداوم بازار بورس یکى از موضوعات و نکات پســندیده اســت اما رشد  بازار سرمایه در کشورهایى که رشد اقتصاد منفى دارند از نکات مبهم بازار بورس در کشور به شمار مى رود.

 رئیس اتــاق بازرگانى فارس با اشــاره به اینکه در حــال حاضر بورس در کشــورهایى مانند ایران و ونزوئلا در حال رشــد است، ادامه مى دهد: بى شک عرضه ســهام کارخانه ها در بازار بورس براى بیشتر تولید کنندگان در جهت توســعه فعالیت کارخانه و واحدهاى تولیدى اقدامى مثبت اســت اما باید دید بازگشت پــول سهام در چرخه تولیــد هم اثرگذار بوده یا نه؟

کاهش نرخ سود بورس به صورت پلکانى 

رئیس خانه صمت فارس نیز با بیــان اینکه در حال حاضر حباب بورس در حال شکستن است، مى گوید: مســئولان در تلاشند تا نرخ سود بورس را به صورت پلکانى کاهش دهند.

 سهراب شرفى درگفت وگو با «ایلنا» و با اشاره به اینکه دولت باهدف هدایت سرمایه هاى مردم به سمت بانک ها مجددا نرخ تسهیلات را افزایش داد، مى افزایــد: در شــرایط کنونی شــاهدیم که ســرمایه هاى مردم دوباره در حال هدایت به ســمت بانک ها اســت.

وى ادامه مى دهد: نباید فراموش کرد که بازار سهام باید با یک پشــتوانه قــوى حرکت کند اما به دلیل اینکه بورس در ایران از پشــتوانه خوبى برخوردار نیست و ارزش سهام کارخانه ها بدون هیــچ پشــتوانه اى افزایش پیدا مى کنــد، بنابراین دیر یــا زود باید منتظر شکسته شدن حباب آن بود.

پتروشیمی-جهرم-طرح-های-پتروشیمی-اقتصاد-مقاومتی

عضــو هیئــت نماینــدگان اتــاق بازرگانــى فــارس در ادامه با اشاره به اینکه دولت بــا این هدف که پول‌هایى که از بورس خارج مى شــود را به ســمت بانک هــا هدایت کند نرخ ســود بانک هــا را افزایش داد، یادآور می شود: این موضوع بیانگر آن است که رشد سهام به پایان رسیده است.

رئیس خانه صمت فارس در ادامه با بیان اینکه هنوز جاى سئــوال اســت کــه افراد چگونــه و با چه اســتدلالى بر این باورند که سرمایه ها باید به سمت تولید هدایت شــود، مى افزاید: بــر فرض مثال تمام ســرمایه هاى موجود به ســمت تولید هدایت شود و مجموعــه و کارخانه هاى تولیدى اســتان با تمام تــلاش خود محصولات را تولید کنند، اما فروش این محصولات تولید شده در بازارهاى دنیا چگونه خواهد بود؟

شــرفى بــا اشــاره به اینکــه به هیــچ وجه در کشــورهاى خارجى سرمایه هاى ســرگردان وجود نــدارد ادامه مــى دهد: متاســفانه در کشــور ما عدم مدیریت اقتصادى باعث شــده که ســرمایه ها سرگردان بمانند و هر روز پول مردم به سمت خرید دلار، سکه، مسکن، خودرو و …… هدایت شود.

عضــو هیئــت نماینــدگان اتــاق بازرگانــى فــارس با اشــاره بــه اینکه عــدم مدیریــت متوازن در حــوزه اقتصادى باعث شــده که افراد و ســرمایه‌گــذاران واقعــى زمین‌گیر شــوند، مــى‌افزاید: درحــال حاضر مــردم از ســر ناچارى و ســ‌ردرگمى اقــدام بــه ســرمایه گــذارى در بــورس کــرده‌اند کــه پــس از مدتــى عــده‌اى از آنها یا ورشکســت مى شــوند و عده ای به سرمایه هاى هنگفتى دست پیدا مى کنند.

رئیس خانه صمت فارس با اشــاره به اینکه اقشــار آســیب پذیــر و افرادى کــه داراى حقوق ثابت هســتند تاوان گرانى هاى یک شبه محصــولات را مى پردازند، ادامــه مى دهد: بورس در ایــران با هیچکــدام از موضوعات علمــى منطبق نیســت و نبایــد فرامــوش کرد که بازار سهام در کشــورهایى کــه داراى پشــتوانه تولید محصــولات بــا کیفیت هســتند رونق مــى گیرد و افزایش پیدا مى کند.

شــرفى با اشاره به اینکه سهام بعضى از عناوین و اســامى که در بورس هستند بدون هیچ پشــتوانه‌اى افزایش پیدا مى کنند، ادامه مى دهد: به عنوان مثال ســهام پتروشیمى ممسنى بدون هیچ پشــتوانه و حتى یک ســوله در بورس در حال گران شدن است.

او می گوید: در حال حاضر مردم در بازار سرمایه ســرگردانند و به هیچ عنوان مقصر شرایط اقتصادی کنونی نیستند.

به گزارش ایلنا، برخی از اقتصاددانان بر این باورند حمایت بیش از حد از بورس و ورود نقدینگی بیش از حد سبب ایجاد نابسامانی در بازار موازی و خود بورس می‌شود.

آنها معتقدند باید رشد بورس به صورت متعادل بالا رود نه اینکه به یکباره شاخص جابجا شود.

در شرایط تورمی به طور متوسط، سود اسمی شرکت ها به دلیل کاهش ارزش پول، افزایش پیدا می‌کند و در واقع سودآوری افزایش نیافته، بلکه سود اسمی تحت تاثیر تورم افزایش یافته است.

گزارش: دانیال طهماسبی نژاد

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار