ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

فشار تورم بر معیشت مردم:

0
جزئیات نرخ تورم نخستین‌ماه تابستان امسال نشان می‌دهد که درصورت تداوم نبض تند تورم در ماه‌های آینده ممکن است باعث حذف برخی کالاهای عمدتا خوراکی و آشامیدنی و حتی کاهش سهم بهداشت و درمان در بین خانوارهای مردم شود، چرا که با شیوع دوباره ویروس کرونا و افزایش هزینه سبد مصرفی شهروندان ممکن است عده‌ای به ناچار تصمیم بگیرند برای گذران معیشت برخی اقلام ضروری را از سبد مصرفی خود حذف کنند.

خطری جدی که ضرورت دارد تا سیاستگذار پولی تمام ابزارهای خود برای کاهش التهاب تورمی و شکل‌گیری موج تازه انتظارات برای گران‌تر شدن قیمت‌ها را به‌کار ببندند تا بلکه بتواند در پایان سال نرخ تورم را به محدوده ۲۲درصد برساند.
۲۶٫۶۴درصد از کل هزینه مصرفی یک خانوار ایرانی مربوط به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها می‌شود که در تیرماه امسال نسبت به خردادماه سال‌جاری رشدی ۶٫۷درصدی و نسبت به تیرماه پارسال افزایشی ۲۰٫۹درصدی را تجربه کرده است. گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی به‌دلیل مصرفی بودن در نخستین‌ماه تابستان امسال جهش قیمت قابل ملاحظه‌ای داشته به‌نحوی که قیمت گوشت قرمز و ماکیان ۱۳درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۱۱٫۴درصد نسبت به خردادماه گران‌تر شده است و رشد قیمت برخی کالاهای خوراکی نظیر قندوشکر و شیرینی‌ها و نان و غلات به‌ترتیب با افزایش ۵٫۹درصد و ۷٫۳درصد مواجه شده است. در نتیجه اگر این روند افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده هم ادامه یابد، هزینه خوراک خانوارهای ایرانی گران‌تر تمام می‌شود هرچند انتظار می‌رود به‌دلیل اصلاح قیمت برخی کالاهای خوراکی نظیر روغن، شکر و لبنیات به همراه نوشیدنی‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار، در‌ماه‌های پیش رو روند رشد قیمت این کالاها متعادل‌تر از تیرماه باشد.

سهم بالای اجاره‌ها
اگرچه دولت در تلاش است تا هزینه اجاره‌بها را با بسته کمک به مستأجران و تعیین سقف رشد اجاره‌بها دست‌کم تا زمان تداوم وضعیت شیوع کرونا متعادل نگه دارد، اما واقعیت این است که شاخص رشد ماهانه اجاره‌بها در تیرماه امسال به میزان ۷٫۲درصد با ضریب اهمیت ۳۰٫۷۲درصدی در سبد هزینه خانوارها این گزاره را تقویت می‌کند که دست‌کم اجاره‌نشین‌ها ممکن است تصمیم بگیرند که برای تامین سرپناه موقت برای خود قید خرید و مصرف برخی کالاهای خوراکی و غیرخوراکی را بزنند. تجربه‌ای تلخ نظیر کاهش سرانه مصرف لبنیات و شیر در سبد مصرفی مردم در یک دهه اخیر این بار ممکن است باعث شود تا سهم کالاهایی چون مواد خوراکی نظیر گوشت قرمز و سفید و حتی اقلام و خدمات بهداشتی و درمانی در نتیجه فشار تورمی کاهش یابد.

افزایش تورم حمل‌ونقل
به گزارش همشهری در شرایطی که انتظار می‌رفت نرخ تورم گروه حمل‌ونقل پس از افزایش قیمت بنزین در سال گذشته در سطح کمتر از ۲درصد در هر‌ماه نوسان داشته باشد، اما نرخ تورم این گروه با ضریب اهمیت ۹٫۴۱درصدی در سبد هزینه‌های مردم در تیرماه به میزان ۷درصد نشان می‌دهد که دست‌کم به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش استفاده از وسایط نقلیه نظیر مترو و اتوبوس و افزایش تردد با تاکسی و وسایل نقلیه شخصی، هزینه تمام‌شده استفاده از خدمات حمل‌ونقل در بین خانوارهای ایرانی افزایش یابد. زنگ خطر جدی درصورت تندتر شدن نبض تورم در ماه‌های آینده به نرخ تورم گروه خدمات بهداشت و درمان مربوط می‌شود، به‌گونه‌ای که با شیوع کرونا، میزان مصرف کالاها و همچنین خدمات بهداشتی و درمانی مردم هم روندی صعودی را تجربه می‌کند و نرخ تورم این گروه مهم در تیرماه امسال نسبت به خردادماه ۵٫۳درصد برآورد شده است.

خطر شکل‌گیری نارضایتی‌ها
نتیجه رفتار متفاوت نرخ تورم در تیرماه امسال و شکسته شدن رکورد نرخ تورم ماهانه پس از ۲۱‌ماه در نخستین‌ماه تابستان ۹۹نمایانگر این واقعیت است که با شیوع کرونا، هزینه مصرفی مردم بالاتر رفته و از سوی دیگر سطح درآمدها هم پایین‌تر آمده و ادامه این وضعیت ممکن است حتی باعث شکل‌گیری موج تازه مهاجرت از استان‌ها، شهرها و روستاهای دچار نرخ تورم و بیکاری بالا به سمت شهرها و استان‌های دیگر و تشدید حاشیه‌نشینی شود چرا که رشد اجاره‌بها همچنان که پیش‌تر روزنامه همشهری هشدار داده بود باعث مهاجرت اجاره‌نشین‌ها به حاشیه کلانشهرها و شهرهای اطراف شده و با ورود موج دوم مهاجران جدید، احتمال دارد این وضعیت به پدیده‌های نامطلوب اجتماعی و نارضایتی‌ها دامن بزند. افزایش نرخ تورم، چهره فقر را خشن‌تر و فاصله اجتماعی را بیشتر می‌سازد و این زنگ هشداری است برای دولت و مجلس که برای کاهش التهاب قیمت‌ها چاره‌اندیشی کنند و نرخ تورم را به سمت کانال‌های پایین‌تر سوق دهند.

منبع : http://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار