ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

مستمری بازنشستگان ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان زیر قیمت سبد معیشت:

0

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مستمری بازنشستگان ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان زیر قیمت سبد معیشت/ کارگران ۳ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان در هر ماه طلبکارند.

دبیرخانه کارگر استان قزوین با انتقاد از افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت کالاهای خوارکی، گفت: تنها در خرداد سال جاری نسبت به اردیبهشت ماه، قیمت ۲۴ گروه کالای خوارکی، کمتر از ۱ درصد تا حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌است.

«عیدعلی کریمی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ازهم گسیختن رابطه افزایش دستمزد و قیمت کالاهای خوراکی، اظهار داشت: در مجموع از ابتدای سال تاکنون، به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد به قیمت کالاهای خوارکی افزوده شده است؛ در حالی که حداقل دستمزد تنها ۲۶ درصد و مجموع مزد و مزیای جانبی تنها حدود ۳۹ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته‌اند.

وی افزود: بنابراین شاهد عدم تعادل میان رشد قیمت‌ها و دستمزد هستیم؛ درحالیکه این دو باید تناسبی بایکدیگر داشته باشند. در این شرایط حداقل مزد باید به صورت شناور تعیین شود؛ یعنی متناسب با سهم افزایش قیمت کالاها در سبد معیشت. به همین خاطر از وزیر کار به عنوان رئیس «شورای عالی کار» می‌خواهم با برگزاری مجدد جلسات این نهاد که مورد تاکید «سازمان بازرسی کل کشور» هم قرار دارد، موافقت کند.

دبیر خانه کارگر استان قزوین با بیان اینکه از طرفی افزایش قیمت‌ها در خردادماه هم پیوسته در جریان بود، گفت: در خرداد، نسبت به ماه قبل از آن، قیمت ۲۴ گروه کالای خوارکی، کمتر از ۱ درصد تا حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که جدول «مرکز آمار ایران»، نشان می‌دهد که «سیب درختی زرد» در خرداد نسبت به اردیبهشت، ۲۴.۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: همین کالا نسبت به خرداد ۹۸، ۳۷.۵ درصد افزایش قیمت داشته است؛ حتی «۵۰۰ گرم پنیر ایرانی پاستوریزه» که در خرداد نسبت به اردیبهشت ۹۹، تنها ۱.۶ درصد افزایش قیمت داشته است، نسبت به خرداد ۹۸، ۲۸.۲ درصد افزایش قیمت دارد. یک کیلوگرم تخم مرغ ماشینی که در مدت مشابه سال ۹۹، منفی ۲.۲ کاهش قیمت داشت، در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد سال جاری، ۳۹.۴ درصد افزایش قیمت دارد.

کریمی با بیان اینکه با توجه به بالارفتن تب قیمت‌ها باید قیمت سبد معیشت حداقلی سال ۹۹ مجدد مورد تصویب شورای عالی کار قرار گیرد، افزود: سبد معیشت سال ۹۹ در پایان سال ۹۸، ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری و مورد توافق شرکای گروه کارگری در شورای عالی کار قرار گرفت اما باید هرچه سریعتر قیمت روز آن را در شورای عالی کار تصویب شود.

دبیرخانه کارگر استان قزوین، افزود: باتوجه به اینکه نرخ سبد حداقلی فروردین ماه سال ۹۹، کمتر از ۶ میلیون تومان نیست، قیمت آن در تیرماه می‌تواند به حدود ۷ میلیون تومان برسد؛ حتی اگر قیمت سبد ماه اول سال را ملاک قرار دهیم، ۱ میلیون و ۶۰ هزار تومان به قیمت سبد معیشت سال ۹۹ اضافه شده است. در حال حاضر کارگر مجرد که ۱ سال سابقه کار دارد، ۳ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان از بابت تفاوت میزان دستمزد خود با قیمت سبد حداقلی فروردین سال ۹۹، طلبکار است.

کریمی که در همین حال نائب رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی استان قزوین است، افزود: این در شرایطی است که کارگر بازنشسته حداقلی بگیرِ تامین اجتماعی، در سال جاری با ۳۰ سال سابقه کار، تنها حدود ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کند که با در نظر گرفتن قیمت سبد حداقلی فروردین ماه، ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان کمتر از آنچه باید باشد، را دریافت می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که ماده ۴۱ قانون کار (در مورد شاغلان) و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی (در مورد بازنشستگان) در مورد تعیین مستمری متناسب با «هزینه‌های زندگی» تاکید کرده‌اند. منظور از هزینه‌های زندگی، قیمت سبد معیشت است که عینا باید به کف مزد و مستمری تسری داده شوند. محاسبه حداقل مزد و مستمری خارج از این چارچوب، به ضرر گروه‌هایی است که با درآمد ریالی خود برای خرید با بازار می‌روند.

منبع : https://www.ilna.news

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار