ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

خطر جهش بازار سهام و هشدار تورمی:

0
۲۵ پژوهشگر مالی و اقتصادی در نامه‌ای خطاب به دولت و بانک مرکزی، با اشاره به مخاطرات فعلی جهش بازار سهام و هشدار درباره تبعات تورمی آن، پنج اقدام فوری را برای کنترل وضع جاری پیشنهاد دادند.

به گزارش بنکر (Banker)، در این نامه با اشاره به رشد پرشتاب شاخص بازار سرمایه طی امسال آمده است: این رشد نتوانسته به رشد واقعی سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه ثابت به شکل معنی‌داری کمک کند. مهم تر آن که وضعیت فعلی بورس و ادامه آن به شدت بحران‌خیز و همراه با تخریب بیشتر وضعیت اقتصاد کلان خواهد بود.

۲۵ اقتصاددان در این نامه درباره انتظارات شکل گرفته در بورس هشدار داده و افزوده اند: پیامد ادامه روند فعلی، افزایش بیشتر تورم و نرخ ارز خواهد بود و این نگاه که با هدایت نقدینگی به بورس از قدرت نقدینگی کاسته می‌شود، از اساس خطاست. چرا که نقدینگی قابلیت انتقال و خروج از نظام بانکی را ندارد.

با تغییر انتظارات از مجرای بورس، دیگر دارایی‌ها مانند ارز و مسکن دچار تغییر قیمت خواهند شد و در نهایت جهش قیمت در این بازارها خود را در بازار کالا و خدمات نیز نشان خواهد داد.این اقتصاددانان به یک خطای مهم سیاست گذاران دولت در خصوص بورس اشاره و تصریح کرده اند: اگر مجموعه بدنه سیاست گذاری به طور پیاپی این پیام را مخابره کند که بورس به شکل استثنایی و ویژه مشمول حمایت و پشتیبانی آن است،

عملاً این تصور به وجود خواهد آمد که حاکمیت نقش «بیمه‌گر کلان» بورس را به عهده گرفته و اجازه سقوط آن را با به‌کارگیری انواع ابزارها نخواهد داد. متأسفانه، به خصوص بعد از اصلاح چند هفته‌ای بورس از اواخر اردیبهشت، از سوی مسئولان مختلف و حتی افرادی مرتبط با سطح عالی حاکمیت چنین پیامی مکرر به کنش‌گران بازار مخابره شده است. با این شرایط هم باور عمومی به چنین پیامی و هم در صورت سقوط بورس استفاده از ابزارهای پولی و بانکی برای جلوگیری از آن به شدت خطرناک است.

در این نامه پنج پیشنهاد برای برون رفت از وضعیت فعلی پیشنهاد شده که عبارتند از:
۱- عرضه بدون تعلل دارایی‌های بورسی دولت: هم اکنون ارزش سهام مستقیم دولت در شرکت‌های بورسی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. واگذاری تنها یک سوم از این دارایی‌ها علاوه بر این که حجم دارایی‌های قابل معامله در بورس را افزایش می دهد و روند هیجانی بازار را کنترل می‌کند، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه دولت را پوشش می‌دهد.
۲- افزایش نرخ سود بازار بین بانکی و  نرخ سود سپرده‌های بانکی
۳- شتاب‌دهی به عرضه‌های اولیه شرکت ها و افزایش درصد شناوری سهام شرکت های بزرگ
۴- توقف هر نوع پیام‌دهی سیاست گذاری در معنای بیمه‌گریِ کلان بورس
۵- کنترل در نظارت بانکی برای جلوگیری از تزریق اعتبارات جدید بانکی به بازار بورس و جلوگیری از رشد بیش از حد نقدینگی
این نامه به امضای چهره های شاخصی از برخی طیف های مختلف اقتصادی از جمله مجید شاکری، علی سرزعیم، حسین درودیان، محمد صادق الحسینی، علی روحانی، علی مروی، علی مدنی زاده و امیر کرمانی رسیده است.

منبع : http://banker.ir/p

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار