ازاینکه پایگاه خبری - تحلیلی- آموزشی سایت اقتصادی ایران را جهت بازدید خود انتخاب نموده اید سپاسگزاری می نمایم. ضمنا"، این سایت،به نشانیهای : http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

ذات اقتصاد این است که نمی‌توانیم آن را با دستور کنترل کنیم:

0

اقتصاد با دستور کنترل نمی شود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ذات اقتصاد این است که نمی‌توانیم آن را با دستور کنترل کنیم، گفت: مسائل باید با برنامه حل شود.

به گزارش مشرق، وحید شقاقی شهری اظهار کرد: اعتقادی به کنترل قیمت‌ها به صورت دستوری ندارم اگر نظام برنامه ریزی، تولید، توزیع و تامین به درستی عمل کند اصلا نیازی به دستور برای کنترل قیمت‌ها نداریم.

کارشناس اقتصادی افزود: مشکل این است که حل مسائل را برای دقیقه آخر می‌گذاریم و زمانی که به این مرحله می‌رسیم ناچار به دستور دادن می‌شویم.

وی گفت: مسائل باید با برنامه حل شود هر زمان به سمت حرکت‌های دستوری و تعزیراتی می‌رویم اوضاع به جای بهتر شدن بدتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی سقوط ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان

شقاقی شهری با بیان اینکه ذات اقتصاد این است که نمی‌توانیم آن را با دستور کنترل کنیم، خاطرنشان کرد: ممکن است این راهکار موقتا راهگشا باشد، اما به دلیل اینکه ریشه ایراد دارد به مشکل می‌خورد.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: در نظام تولید کشور باید به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شد که در کالاهای راهبردی، قطعات و تولید ساخت داخل باشد که این کار انجام نشد.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در خودروسازی ۹۰ تا ۹۵ درصد قطعات در داخل تولید می‌شود، اما مابقی وارداتی است و همین حجم اندک موجب توقف زنجیره تولید می‌شود.

شقاقی شهری گفت: در تولیدات داخل که راهبردی هستند به دلیل اینکه به دنبال جایگزینی واردات نرفتیم و یا به طور کامل داخلی سازی نکردیم شاهدیم در کالاهای مختلف از جمله لوازم خانگی و خودرو دچار مشکل شدیم.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در برخی از کالاهای ضروری شاهدیم که از ۵ تا ۵۰ درصد، تولید به واردات وابسته هستند که تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارند و با افزایش نرخ ارز قیمت کالا نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: اگر پروسه تولید داخلی می‌شد دیگر تحت تاثیر ارز قرار نمی‌گرفت و تولیدکنندگان نیز دلیلی برای افزایش قیمت با درصدهای فعلی را نداشتند.

شقاقی شهری با بیان اینکه پروسه تولید و داخلی سازی یک شبه حل نخواهد شد، گفت: به دلیل اینکه نظام برنامه ریزی ما مختل است هر زمان نرخ ارز نوسان داشته باشد تامین قطعات وارداتی نیز گران می‌شود.

منبع: میزان
https://www.mashreghnews.ir/news/1084677

هدف از راه اندازی سایت اقتصادی ایران بررسی مسائل ومعضلات اقتصادی ایران وارائه راهکارهای مناسب می باشد . به امید روزی که شاهد ایرانی آباد و با رونق وشکوفائی اقتصادی باشیم، برای همگان به ویژه بازدیدکنندگان این سایت اقتصادی سرافرازی ونیکبختی آرزو می نمایم. مالکیت سایت اقتصادی ایران برای محمدرضا عادلی مسبب کودهی محفوظ است. سایت اقتصادی ایران درسامانه ساماندهی سایتهای اینترنتی ایران به کدهای شامد: http://eghtesadi1.com به کدشامد: 1-1-750014-65-0-7 http://eghtesadiiran.comکدشامد: 4-0-65-750014-1-1 https://eghtesadi1.irکدشامد: 5-0-65-750014-1-1 http://eghtesadiiran.irکدشامد:6-0-65-750014-1-1 http://eghtesadionline.com کدشامد: 1-1-750014-65-0-8 ثبت گردیده است. انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. سایت اقتصادی ایران به نشانیهای: http://tarazmani.ir http://eghtesa3.ir http://ehteyaj.ir http://adeli16559.ir http://etabar.ir http://koudehi.ir http://mosabbeb.ir http://namooneh.ir http://namouneh.ir https://eghtesadi1.ir http://eghtesadiiran.ir http://eghtesadi1.com http://eghtesadiiran.com http://eghtesadionline.com قابل مشاهده است. مدیرمسئول سایت اقتصادی ایران : محمدرضا عادلی مسبب کودهی

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید

رفتن به نوار ابزار